Gjæring stoppet ved undergjæring

Vi brygget en lager på mandag. Vørteren fikk stå i romtemperatur over natta slik at gjæringen fikk komme i gang. Tirsdag morgen flyttet jeg gjæringsbøtta i kjelleren hvor temperaturen holder 8-10C. Jeg var nede og sjekket tirsdag kveld, men da hadde gjæringen sluttet helt, og da jeg var nede å sjekket i morges (onsdag) var det fremdeles helt dødt. Hva kan dette skyldes? Har jeg drept gjæren min?

Håper noen kan hjelpe.

Lagergjær er generelt trege til å komme i gang. Du skriver at vørteren fikk stå i romtemperatur, var dette etter dere hadde pitchet gjær? I så fall ville jeg lagt om rutinen til neste gang, og pitchet på 8-10 grader C i stedet. Gi den noen dager til så skal du se at det blir liv (om ikke så mye liv som i en fyrrig ale, så i hvert fall liv).

Tipper gjæring har stoppet siden den er pitchet varmt og satt kaldt. Som glennrlie sier er det ikke gunstig. Tommelfingerregel er pitch en grad eller to under gjæringstemp og hold stabil temperatur eller stigende gjennom forløpet.
Den starter sikkert opp igjen, når den får tenkt seg om.

en lager gjær kommer vel sjelden igang med å mette vørter med co2 slik at det blir gassutvikling på 12-16 timer selv på 22 grader? Tror jeg stemmer i med glennrli her og venter litt. Husk at ved å pitche varmt gir du gjæren optimale betingelser i starten. Det som er leit er at da kan/vil den produsere smaker du ikke vil ha i ølet. Drept gjæren har du derfor sannsynligvis ikke gjort, men den liker ikke å få dårligere rammebetingelser enn den hadde som ung, og har noen forsvarsmekanismer som de fleste levende vesener når ting endrer seg til det værre, derav bør du pitche på samme temp eller litt lavere som det er nevnt her og heller øke litt for å hjelpe den på slutten.

Takk for svar! Da venter jeg et par dager til og håper på at gjæren ikke har tatt kvelden.
Ang pitching ved romtemperatur - det står da vitterlig på flaskene fra Whitelabs at denne bør skje ved 21-24 C. Er ikke det litt rart da?

Mye av det som leverandør sier er for å gjøre det enkelt for bruker, ikke nødvendigvis det som gir perfekt resultat. Må vite hvilken gjærstamme du har brukt for å kunne svare bedre, men når du sier at du pitchet rett fra røret uten gjærstarter ?? så kan det hende at du er litt værre ute å kjøre enn først antatt. Kalkulerte du hvor mange gjærceller du hadde og om det var innenfor det du burde ha med antall liter/OG ?? Blir litt omfattende å ta alt dette her men kanskje noen på forumet kan peke på en veiledning/FAQ dersom den finnes hvis du er usikker på hva du burde ha gjort.

Et triks hvis du underpitcher antall gjærceller er akkurat det å ha høyere temperatur de første 12-24 timer og senke den etterpå, men for å være sikker på renest mulig gjæring så anbefales det ikke. Bruk riktig antall gjærceller og riktig o2 ved pitch så blir det bra gjæring vanligvis

Et triks hvis du underpitcher antall gjærceller er akkurat det å ha høyere temperatur de første 12-24 timer og senke den etterpå, men for å være sikker på renest mulig gjæring så anbefales det ikke. Bruk riktig antall gjærceller og riktig o2 ved pitch så blir det bra gjæring vanligvis

Hvor har du dette "trikset" fra?

har lest det i vitenskapelig litteratur, anbefales som sagt ikke. Bare dumt å gjøre hvis du har fulgt "Best Practice" og tilført tilstrekkelig gjær ved starten, og det bør du gjøre.

Må innrømme at jeg har gjort det en gang da lager settet jeg fikk fra olbrygging.no inneholdt kun en pose med 11.5 gram tørrgjær. Men da hadde jeg stålkontroll på gjæringsforløp og temperatur og senket tilogmed temperaturen før første celledeling. Stod på posen at det var nok gjær da (hvis du ikke pitchet på 8-9 grader)

Sist redigert:
Nå skal vi ikke ha avsporinger her Mr. Glennrlie. Vi får holde oss til TS tema.

Må innrømme at vi ikke brukte gjærstarter (selv om dette var noe vi egentlig visste om). Første gang vi prøver oss på lager så vi brukte bare samme prosedyre som ved overgjæret øl. Brukte german lager-gjær. Og flaskene har vi kasta så det er for seint å begynne å beregne antall celler.

Er det noe man kan gjøre dersom ikke gjæringen begynner igjen?

rugg litt på karet slik at gjæren kommer i suspensjon igjen.
temperaturdroppet har nok fått gjæren til å bunnfelle før stormgjæringen startet, men hold den på samme temperatur.

Tilbake
Topp