Gjæring ut av kontroll...Er brygget ødelagt?

For å si det sånn: Stort sett vil "loven" jeg formulerte passe, tror jeg. Det stemmer i alle fall med de erfaringene jeg har gjort.

Jeg fikk forresten et ganske reint resultat med wlp400 på 17/18 grader da jeg lagde en white IPA nylig. Men den hadde ikke så store mengder umaltet hvete, det var vel mest maltet hvete og pilsnermalt, så det var ikke noen ekte white IPA. Vet ikke om det kan ha hatt betydning?

Stort sett er det i litteraturen akseptert at høy temp gir mer gjæringspreg :). Mitt lille tillegg er at temperatur gir forskjellig gjærpreg ikke bare mer eller mindre :). Om å gjøre og finne sweet spot for hver sin øl. Gjærpreget endres også ganske greit når gravity økes eller minskes.

Rent resultat med WLP400 tror jeg noe ikke på! Den er konsekvent over på råtten banan siden for meg når den ikke får lov til å gå over 20c. Over 20c er den meget pen :cool:.

WLP530 lager forøvrig en aldeles nydelig trappist single om man holder den på 16c og sikter mot 4-4.4% ABV.
 
Stort sett er det i litteraturen akseptert at høy temp gir mer gjæringspreg :). Mitt lille tillegg er at temperatur gir forskjellig gjærpreg ikke bare mer eller mindre :). Om å gjøre og finne sweet spot for hver sin øl. Gjærpreget endres også ganske greit når gravity økes eller minskes.

Rent resultat med WLP400 tror jeg noe ikke på! Den er konsekvent over på råtten banan siden for meg når den ikke får lov til å gå over 20c. Over 20c er den meget pen :cool:.

WLP530 lager forøvrig en aldeles nydelig trappist single om man holder den på 16c og sikter mot 4-4.4% ABV.

Jeg holdt 400'n på 17/18 et par dager, og da oppførte den seg veldig rolig. Klukket pent og stille av gårde, hvilket den så fortsatte med da jeg lot den stige gradvis til den lå på 24, der den sto en god stund og gjorde unna de siste poengene. Den tok seg goood tid. Skal sies at den har en del citra og amarillo, så de mer subtile smakene har vel vanskelig for å slippe til. Men den er ganske rein. Og def helt uten råtten banan:p.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp