Gjæring.

Hei!

Nytt medlem her, og er da helt fersk, også i bryggekunstens hemmeligheter.

Har nå prøvd meg på et ekstrakt brygg, og fulgt "nybegynner" oppskriften her på norbrygg. Ble satt til gjæring sist fredag (5 dager) siden med en OG på 1050. Nå plopper det så å si ikke i gjærlåsen og ølet har en FG på 1010, så jeg antar at den er ferdig gjæret.

Så kommer spørsmålene :

1. Masse grått/brunt bunnfall, men også en flytene grå/brun hinne med litt leireaktig konsistens (lignet på bunnfallet, men det fløt i toppen. er dette normalt? Har hørt om bunnfall, men forventet ikke at det skulle flyte noe på toppen. Greit å nevne her at jeg benyttet Nottingham tørrgjær.
2. Setter jeg ølet kaldt nå inntill det klarner litt før jeg har det på flaske? Ølet var IKKE klart. Eller skal jeg bare la det stå ved 20 grader en uke elle to til?

Håper noen av dere erfarne har tid å avse til et oppklarende svar. På fohånd takk.
 
Hei Darkfield, og velkommen til forumet!

Grumset på toppen kan meget mulig være gjær (-> overgjæret), tatt i betraktning at det er kort tid siden du satte brygget. Siden ølet er ferdiggjæret (1010 er en bra FG) kan du alt sette dunken på et kaldt sted i et fåtall dager, slik at det klarner fortere enn det ville gjort i romtemperatur. Dersom du ville flasket nå, ville det kommet for mye grums i flaskene, noe som er greit å unngå.

Du kan også tappe over innholdet i dunken til en annen dunk for så å tappe det på flaske. Slik slipper du å virvle opp grumset, og du kan også bestemme deg for å la den andre dunken stå enda noen dager til. Se det litt an, eller spør her i tråden :)

Husk å tilføye nok sukker til ettergjæring, ellers så vil ølet bli for flatt!

Lykke til!
 
Takk, godt å høre at jeg slipper å tømme ut. Hadde vært litt nedtur på en ny interessant hobby å starte med en fiasko... (nå har jeg jo ikke smakt på ølet enda, så om det blir suksess eller fiasko gjenstår å se).

Er dette typisk ved overgjæring, at gjæret flyter i overflaten? Kanskje derfor det heter overgjær  :) Har omstukket ølet nå og satt det litt kjølig, og tapper vel på flasker til uka. Takk igjen for kjapt svar.
 
Ja, det er typisk for overgjæret. Jeg har opplevd at laget med gjær kan bli opptil 2 cm tykk og denne gjæren er veldig aktiv slik at du gjerne kan oppbevare det i en matbok i kjøleskapet i noen få uker for å tilsette det neste brygg. Kanskje ikke verdt det når du har Nottingham gjær men dersom du har en Wyeast som koster litt kan det være lurt.
 
Eksperimenterer med en for meg "ukjent" metode å til sette sukker på i flaskene til ettergjæring.
Jeg hadde oppi 5 ml vann og en ts sukker, og satte alle flasker inn i ovnen på 150 °C. Da får man sterilisert flasker og primings sukker. Og slipper å helle øl over i en ekstra beholder før man tapper.

Noen som som syns dette hørtes fornyftig ut?  ::)
 
Altså du steriliserer flaskene i ovnen mens primingsukkeret blandet i litt vann allerede finnes oppi? Det fungerer sikkert men man må kanskje regne med karamelisering av sukkeret. Man kan jo også 'bake' flaskene og tilsette sukker/vann-blandingen etter å ha gitt den en liten oppkok. Faktisk så har jeg ofte brukt sukker rett inn i ølet uten å ha kokt det, og selv om det har gått bra så er ikke den metoden veldig sikker.
 
Stemmer. :) Skader vel ikke med litt karamell. Det er jo ikke snakk om mye. (Øllet smakte igrunn helt fantastisk som "grønnt") er ikke det litt rart? Kunne igrunn droppa priming i det heletatt.  :godtoel:
 
Jeg har nå satt opp mitt første øl (skjærgårdsølsett fra olbrygging,25L i BB30) Satte det før utreise offshore, og har tempmåler på gjøringskaret som jeg følger mer fra sjøen, og dama går inn å sjekker for meg hvordan det står til Veldig spent på hvirdan det går. Satte ølet på gjøringskaret søndag, og i dag meldes det om liten aktivitet i gjærlåset. Håper det er normalt at det avtar etter nå snart 5 dager, eller har jeg problemer? Vært deilig å lyktes å få til en ok kvalitet første brygg Synes selve bryggingen gikk godt, og fikk gode Målinger som stemte overens med forventet OG, (1049 skulle det være, fikk 1048) Var nøye med renhold og desinfisering og står på et rom som er 21grader (står 20grader i oppskriften).
 
Det er normalt at det er slutt nå, særlig når det har stått såpass varmt. Du skal kort sagt ikke gjøre noe som helst. La nå gjæren få tid til å rydde opp etter seg. Det skader ikke om det går et par uker til (til sammen tre uker) før du tapper opp.
 
Høres helt greit ut. Alle overgjær typer jeg har prøvd er ferdig med hovedjobben etter noen få dager. Har satt mange "Offshore øl" før utreise, som har stått på bunnfallet lenge etter utgjæring. Går helt fint.
 
Temperaturkontroll er vel viktigere? Sjøl om jeg mener at gjærlåsen som regel gir grei informasjon om utviklinga, er den ikke pålitelig, og egentlig ikke noe å legge så mye vekt på.

Husk at det er temperaturen i dunken som er viktig. Hvis romtemperaturen var 21 grader, vil nok temperaturen i dunken i alle fall ha vært oppe i 24 under stormgjæringen. Men du sier at du har fulgt med via en temperaturmåler dunken, og hvis den har sagt 21 grader, så må vel temperaturen i dunken ha vært omtrent det, også. (Litt uklart hva "på dunken" betyr. Var den klistret inntil og isolert, eller sto den bare på dunken, slik at den målte romtemperaturen der dunken sto?)
 
Hvis du har en pålitelig løsning på,temperaturkontroll,mja så,er den pålitelig og du kan stole på,at temperaturen er rett. Du kan derimot ikke stole på gjæren, så,der må du følge med som en smed dersom du ikke mot formodning skulle greie å gjøre det samme gang på gang.
 
Temperaturkontroll er vel viktigere? Sjøl om jeg mener at gjærlåsen som regel gir grei informasjon om utviklinga, er den ikke pålitelig, og egentlig ikke noe å legge så mye vekt på.

Husk at det er temperaturen i dunken som er viktig. Hvis romtemperaturen var 21 grader, vil nok temperaturen i dunken i alle fall ha vært oppe i 24 under stormgjæringen. Men du sier at du har fulgt med via en temperaturmåler dunken, og hvis den har sagt 21 grader, så må vel temperaturen i dunken ha vært omtrent det, også. (Litt uklart hva "på dunken" betyr. Var den klistret inntil og isolert, eller sto den bare på dunken, slik at den målte romtemperaturen der dunken sto?)
Min erfaring er noe midt imellom klistret inntil og isolert.

Edit: når det gjelder hvor nøyaktig løsningen er til å fortelle temperatur
 
Plopping ja.
Siste lageren jeg satte sto i 4 uker uten at jeg hørte ett eneste plopp. Og ja - jeg var innom mange ganger pr dag.
Nå tenker jeg motsatt: Hvorfor skulle gjæren ikke jobbe?
Nå stoler jeg 100% på gjæren.

Selv om det er godt å høre at det plopper litt innimellom :)
 
Temperaturstrips på plastbøtta er rimelig pålitelig. Kontrollmål med termometer så du vet hva et eventuelt avvik er. Og så kan du se av temperaturutviklingen hva som skjer. Hvis temperaturen stiger, foregår det gjæring, uansett om gjærlåsen lar være å ploppe - og du må gjøre noe for å holde temperaturen innenfor det intervallet du ønsker. (Men har du elektronisk temperaturstyring, mister du vel den informasjonen?)
 
Temperaturkontroll er vel viktigere? Sjøl om jeg mener at gjærlåsen som regel gir grei informasjon om utviklinga, er den ikke pålitelig, og egentlig ikke noe å legge så mye vekt på.

Husk at det er temperaturen i dunken som er viktig. Hvis romtemperaturen var 21 grader, vil nok temperaturen i dunken i alle fall ha vært oppe i 24 under stormgjæringen. Men du sier at du har fulgt med via en temperaturmåler dunken, og hvis den har sagt 21 grader, så må vel temperaturen i dunken ha vært omtrent det, også. (Litt uklart hva "på dunken" betyr. Var den klistret inntil og isolert, eller sto den bare på dunken, slik at den målte romtemperaturen der dunken sto?)

Jeg har temperaturmåler i rommet i nærheten av dunken, ca 50cm unna. Det er et bittelite rom. Hadde en økning i tempen på dag 2-3 i rommet, men fikk nedjustert. Jeg skal lage meg gjæringsskap av fryser når jeg kommer hjem. Har kjøpt frostvakt og temperaturstyring (stc-1000). Hvis anbefalt gjæringstemp på ølsettet er f.eks. 20 grader. Er det da godt nok at jeg monterer tempføleren i fryseren hvor dunken står, eller bør jeg feste føleren intill "veggen" på selve gjæringsdunken? Temperaturen i gjæringskaret øker vel litt når gjæret gasser på i starten, men fryseren har vel forholdsvis lite volum og føleren kan henge f.eks. Midt i fryseren eller? Bør jeg ha den montert direkte på dunken?
 
Jeg har ikke noe sånt system sjøl, men ser at det gjengse rådet er å teipe føleren fast til dunken, og isolere med et eller annet egnet materiale. Det er jo ikke romtemperaturen du skal styre, men temperaturen i ølet.

Temperaturen i dunken kan øke kraftig under stormgjæringen. Jeg har opplevd at den har ligget 6-7 grader over romtemperaturen (12/18-19). Jeg tror at styringen blir lite effektiv hvis du ikke fanger opp temperaturforandringen i dunken så fort som mulig.
 
This has not been a waste of your time. It is well known that PID controllers do not always work well, even though they are quite satisfactory most of the time. While a PID controller allows no flexibility of structure, a fuzzy logic controller can be whatever it needs to be (or something quite different from what it needs to be — which explains its reputation). You can start with the fuzzy PID controller, with a fuzzy logic rule set and initial parameter choices that match an established PID configuration. Add rules to cover situations that the PID controller does not address well, and adjust parameters to see what benefits derive, with just as much new complication as you need but no more. With classic PID, you are stuck.
 
Jeg har ikke noe sånt system sjøl, men ser at det gjengse rådet er å teipe føleren fast til dunken, og isolere med et eller annet egnet materiale. Det er jo ikke romtemperaturen du skal styre, men temperaturen i ølet.

Temperaturen i dunken kan øke kraftig under stormgjæringen. Jeg har opplevd at den har ligget 6-7 grader over romtemperaturen (12/18-19). Jeg tror at styringen blir lite effektiv hvis du ikke fanger opp temperaturforandringen i dunken så fort som mulig.

Takk for svar! Oppfølgingsspørsmål Når oppskriften anbefaler f.eks. 20 grader...Er det da optimalt å holde 20grader under hele gjæringen, eller skal man tillate (eller ønsker man) høyere eller lavere temp på noe tidspunkt? Som f.eks under stormgjæring.
 
Tilbake
Topp