Gjæringa stoppet opp tysk lager

Brygget en lager på 22l Screenshot_20201213-090332.pngetter egen oppskrift for en uke siden, OG var på 1.050 som den skulle være, gjæret ganske bra i de første 3 dagene og kom ned til 1.018, men etter det har det vært bom stopp, tilten og hydrometer viser det samme, noen triks til å få i gang gjæringa igjen?
 
Jeg ser ikke hvilken gjær du har brukt, men standardtriksene for å få i gang gjæring som har stoppa pleier å være risting for å få gjæren i suspensjon og sette opp temperaturen litt..
 
Ser du skulle hatt 600mrd celler etter din egen beregning, da er det nok kanskje litt lite med 2 pk. Virvle karet litt rundt, og sett den en grad eller to høyere i temp. Mesteparten av gjæringa er unnagjort, så det vil nok ha minimale negative konsekvenser. Slet selv med en WLP940, men den kom ned til akseptabelt nivå etterhvert, men ikke riktig så langt ned jeg ville...
 
Holder man seg til det Fermentis anbefaler, så er det 80-120 gram / 100 liter. 120/100 * 22 = 26,4 gram. To pakker er såvidt innafor det da, men en underpitch. Lallemand har en fin kalkulator som nok er mer riktig enn de fleste brygge-softwares. Den anbefaler 27,5 gram Diamond tørrgjær til 22 liter 1.050.

 
Sist redigert:
PR 1,5 på 22L 1.050OG vørter = 409mrd celler

jeg hadde brukt:

4pk på 10C
3pk på 12C

holdt du 12C som beskrevet over her?
 
Jeg ville økt temperaturen til 18-19 grader. Det er normalt å utføre en " Diacetyl rest" i 2-3 dager ved denne temperaturen når gravity er under 1020 og det er jo der du er nå. Jeg ender normalt på en FG på 1012 når jeg bruker wlp830 som vel er den samme gjæren som w34/70.
 
Tenker jeg prøver å øke temp. til rundt 17-18, skeptisk til risting av vørter under gjæring, takk for innspill
 
Tenker jeg prøver å øke temp. til rundt 17-18, skeptisk til risting av vørter under gjæring, takk for innspill
Tror ikke det er noen grunn til det. Når gjæringa går i stå, og du setter opp temperaturen for å få den i gang igjen, kan det være helt nødvendig. Bare pass på at det ikke fører til at du suger inn luft - det bør jo helst unngås.

Med en del engelsk gjær som enten legger seg på bånn veldig fort, eller samler seg oppå ølet, har jeg erfart at jeg i blant må ty til metoder som blei forbudt i norsk skole for mer enn 80 år sida:). Og når du tørrhumler, er det også en ide å få litt bevegelse i ølet, så humla får litt luft under vingene.
 
Tilbake
Topp