Gjæringsforløpet av en imp. Stout.

Aleksander87 skrev:
Jonask skrev:
Når man bruker en annen gjær fore karbonering, feks som her med 007 og nothingham for ettergjæring. Kan man da annta at utgjæringen blir den samme? Eller er det fare for at at nothinghamen har en bedre utgjæring noe som resulterer i for mye kullsyre evt flaskebomber?
Hvor høyt i OG må man forresten før man bør vurdere frisk gjær for karbonering?
Jeg bumper denne for dette lurer jeg også på.
Jeg flasket en imperial stout på 12,6% uten ny gjær. Brygget med US05 og fin kullsyre etter 14 dager
 
Sølve skrev:
Har spent lest gjennom denne tråden, og gledet meg til hvordan dette gikk... også bare stopper den! Hvordan gikk dette, Aleksander_B?? :) Jeg har planer om å brygge dette ølet selv, og har fått meg noen nyttige pointers her allerede forsåvidt, men fint å få eventuelle lessons learned etter brygging fra en som har gjort det før  :)

Bump!

Hva ble FG og hvor lenge gjæret du?

Hva ble resultatet av dine vaniljetillsettinger og hvor mye tilsatte du egentlig til slutt? Jeg har 5 vaniljestenger liggende i 3 dl brun rom, planlegger å tilsette disse ved flasking. Tror du det er for lite? Jeg er ute etter et vanilje- og rom- bidrag, ikke en utpreget vaniljesmak.
 
Tollefsen skrev:
Bump!

Hva ble FG og hvor lenge gjæret du?

Hva ble resultatet av dine vaniljetillsettinger og hvor mye tilsatte du egentlig til slutt? Jeg har 5 vaniljestenger liggende i 3 dl brun rom, planlegger å tilsette disse ved flasking. Tror du det er for lite? Jeg er ute etter et vanilje- og rom- bidrag, ikke en utpreget vaniljesmak.
Det var kanskje Aleksander du lurte på svar fra her, men jeg kan bidra med det lille jeg vet foreløpig.

Jeg brygget min versjon av dette ølet i slutten av august. OG 1,104, 12 liter. Knuste 6 vaniljestenger, og lot disse ligge med litt 60% alkohol i et par døgn, og tilsatte alt til gjæringskar. Jeg hadde ikke helt kontroll på gjæringstemp her - den ble temmelig høy første dagen (finværet i Bergen kom på feil tidspunkt gitt), og var litt variabel etter det også. Jeg lot denne være på gjæringskar i september mens jeg var bortreist. Den stoppet på 1,037 noe som vel er litt høyt, til tross for laktose nok til å øke FG med 1,010 i oppskriften. Så, det smaker ganske søtt. Vet ikke om dette blir bra med tiden eller ikke, men det er flasket nå, så jeg venter i spenning.

Ved flasking tilsatte vi ekstrakt av 2 ekstra vaniljestenger, samt 36ml vaniljeekstrakt. Mengden testet vi litt ut ved å blande i en annen kraftig stout, og kjenne på smaken. Tror ikke ekstrakten min er av det kraftigste slaget. Resultatet smaker vanilje, men ikke så veldig kraftig. Har lest flere steder om dette ølet at det knapt er mulig å tilsette for mye vanilje.

Vi tilsatte også ca 1 gram US05 tørrgjær før flasking, siden det visstnok er lurt ved kraftige øl. Så nå er jeg litt bekymret for at den ekstra gjæren skal ta tak i det søte ølet mitt og lage flaskegranater... Noen som har peiling på det, som kan bekrefte/avkrefte mine bekymringer? :)

Kommer nok til å prøve å lage denne igjen en annen gang - må bare vente til jeg har fått smakt på endelig resultat først.
 
Uten å ha peiling, så høres det ut som US-05 gjærte ut til 1.027 og det er bra nært hva som er oppgitt at den gjæra greier. Laktose skal ikke kunne gjæres så min ukvalifiserte gjetning vil være at du ikke har høy risiko for flaskebomber. Ser nå at du tilsatte US-05 ved flasking, benyttet du en annen gjær til primærgjæringen? Dersom OG var uten laktosen så har du omlag 72%attenuasjon, noe jeg tror ikke er så verst. Dersom OG var med laktosen så ligger attenuasjonen på ca 69%, da er det kanskje fare for skrumf. Lagre kaldt er vel en god forholdregel som kan hindre potensielle flaskebomber i å utvikle seg?
 
Dette har nå vært på flasker i 3 uker, og det var på tide å prøve en.... Knapt nok antydning til karbonering overhodet. :(

Dette til tross for at jeg tilsatte et gram US-05 ved flasking. Drysset det lett over spannet jeg blandet sukkerlake i. Jeg rørte også lett slik at både gjær og sukkerlake skulle blandes skikkelig inn.

Jeg har lagret på ca 18 grader siden flasking.

Gjærmengden til flasking var den som var foreslått på bryggebutikken - ca 1 gram til 10 liter øl. Var det for lite? Kan dette reddes i land ved å åpne alle flaskene og tilsette litt gjær i hver? Hvor mye i så fall?

Jeg gjæret denne som tidligere nevnt med WLP007 fra 1.104 til 1.037 (laktose tilsvarende 1.010 inkludert i begge verdier), og jeg brukte like mye sukker som jeg vanligvis gjør til karbonering, så den mengden er ikke problemet.
 
Tilbake
Topp