Gjæringsforløpet av en imp. Stout.

Vi satser på det beste.
Smakte på stasen etter gravity-prøven, og det smakte godt, tykt og nå, veldig søtt.
Er tildels lovende ihvertfall :)
 
Aleksander_B skrev:
Men min imp. stout har stoppet opp på ca 1,038. Målt ved 18 °C.
Stouten er tilsatt 1kg laktose, som jeg synses å huske skulle tilsvare 1,010.
Potensiell SG til laktose er 1,35 ifølge Beersmith.

Uten laktosen tilsvarer det altså 1,028, omtrent. Høres ikke usannsynlig ut at en Imperial Stout stopper der.
 
Testet min igjen i forigår. Ser ut til å ha endt opp på ca 1,036-1,038. Er i grunn fornøyd med det.
Gjæret ser ut til å ha gjort en kjempejobb!

Jeg gikk for "for mye enn for lite" og kjørte 6 stk delte vaniljestenger i brygget.
Disse lå i ca 1 døgn i beste vikingfjord før de ble delt opp og tilsatt brygget.

Jeg ble også rådet til å tilsette vaniljeekstrakt istedet for vaniljestenger, da vaniljesmaken vil forsvinne en del over lagringstiden. (3 mnd)
Men, for å helgardere meg, har jeg i tillegg laget min egen ekstrakt som tilsettes ved flasking :)
 
Da er gjæringstiden ferdig, og brygget skal flaskes.
Flaskene står nå varmt lutbad, og skal kose seg i star san etterpå.

Men det er to ting jeg er litt i tvil om, og håper dere har gode svar nå :)

1. Bernts ar så snill å ga meg en pakke Nottingham, som muligens skal brukes tilkarbonering i flaske.
    Men, dette har jeg aldri gjort før. Hvor mye bør jeg hydrere før jeg flasker?
    (Skal jeg hydrere hele pakken, helle det i ett tomt kar sammen med sukkerlake og ølet? Slik at alt blandes)

2. Jeg har laget min egen vaniljeekstrakt, på 40% alkohol. (Har det i en tom WLP sylinder).
    Men jeg lurer på om jeg bør brenne av alkoholet før jeg tilsetter det. Eller skal jeg bare fyre det i brygget?

Thnx guys!
 
Ingen vits å brenne av alkohololen. Til 20 liter øl hadde jeg brukt 1 g tørrgjær. Jeg ville også ha rehydrert gjæren før bruk.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Takk for svar! :)

Da hiver jeg i ekstraktet med alkohol.
Og så rehydrerer jeg ca 1 gram gjær som tilsettes. (Min vekt er ikke 100% nøyaktig)

Da tenker jeg at det blir flasking i morgen. Har tatt inn brygget i stuen for å få opp temp litt. (Har stått noe kjølig den siste uken, 15 grader)
 
Hvor mange vaniljestenger har du brukt?
Det er bare å tilsette ekstrakten med alkohol og alt..

Har selv akkurat tilsatt en ekstrakt laget på jim beam bourbon. Den går på fat i morgen, med en dose eikeships til lagring :)
 
Freddy skrev:
Dere får skylle ned med noe industripils mellom de høytidelige smaksprøvene!  ;D
Hehe, det og kapteinkjeks :D

Kyrre D K skrev:
Hvor mange vaniljestenger har du brukt?
Det er bare å tilsette ekstrakten med alkohol og alt..

Har selv akkurat tilsatt en ekstrakt laget på jim beam bourbon. Den går på fat i morgen, med en dose eikeships til lagring :)

Jeg satset på for mye enn for lite, og det var ikke oppgitt hvor mye vanilje som skulle tilsettes i oppskriftene som jeg fant.
Så jeg fyrte oppi 6 stk. med Madagaskar Gourmet Grade A stenger. (ca 10-13cm lange). Disse ble tilsatt når det gjenstod 12 dager.

Vaniljeekstrakten er laget av Thahiti Bourbon Grade B (ca. 5-7cm lange). Brukte ca 5 stenger, som ble klippet opp i små biter, både på langs og tvers slik at frøene var frie og smak fra stangen ble enklere tatt opp i alkoholen. Toppet opp med alkohol i ett WLP rør som har nå stått i 2 uker. Bør egentlig stå i 4 uker, men jeg glemte meg litt ut. Så to to uker får holde. Men det lukter fantastisk.
 
Du vil nok få en mild vaniljesmak på brygget med de mengdene.. Selv bruker jeg 5 vaniljestenger (Madagaskar gourmet grade A) og lager ekstrakt et par uker i forveien av dette med ca en dl bourbon.
Da får jeg et snev av vanilje/bourbon smak, som er ønskelig.

for å klone creme brulee stout må man bruke en ekstrakt som er ekstrmt kraftig. Mange har forsøkt.. alle jeg har hørt om har brukt for lite vanilje ;)
tror ikke de bruker vaniljestenger, men heller syntetisk vanilin
 
Tilbake
Topp