Gjæringsforløpet av en imp. Stout.

Jeg har en pk med Nottingham som jeg mer enn gjerne kommer innom med hvis du trenger. Dette ser kanon ut.

Oh, krise. Sjekket gjærlås igjen for å rengjøre den for kvelden og bytte vørter med starsan.
Ble møtt av dette:

Måtte til med en halv tørkerull og masser av starsan for å rengjøre. Prøvde å sette korken løst på for å hindre skummet i å flomme over, men opplevde det samme som Erik (Mr. Bryggselv), vørteren inneholder anti-lid stoff, og korken ble kastet av gang etter gang. Ga til slutt opp. Mulig man kan kalle dette søsterbrygget til Erik, da han brygget sin Imp Stout samme helg, med samme resultat  :biersmile:

Mekket en provisorisk blow off tube i en fart og stappet slangen ned i en 1,5l brusflaske, som igjen står i en kasse i tilfellet den også flommer over. (Så slipper jeg å vaske gulvet)

Nå lukter det ihvertfall nydelig her inne :D

Odland skrev:
Inviterer herved meg selv på smaking.
Du er da egentlig selvskreven som prøvekanin. :)

Bernts skrev:
Jeg har en pk med Nottingham som jeg mer enn gjerne kommer innom med hvis du trenger. Dette ser kanon ut.
Det hadde vært supert :) Du får selvsagt peng for pakken, og en flaske når det er klart :)

arve.thue skrev:
Blir nok bra den der. 1 flaske tilsvarer jo minst en halv rødvin jo :)
Forresten hadde du link til den sterkøl tråden? Jeg finner den ikke.
Mulig det er denne (Deepwater horizon) det siktes til:
Diskusjonen rundt oppskriften:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5903.0.html Oppskriften:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6230.msg57964.html#msg57964

Bernts skrev:
Det hadde vært supert :) Du får selvsagt peng for pakken, og en flaske når det er klart :)

Du får en pakke i posten i morgen.. jeg skal ikke ha noe for den, det får bli min takk for cornelius bestillingen, men en smak av godsakene hadde ikke vært feil.

Bernts skrev:
Du får en pakke i posten i morgen.. jeg skal ikke ha noe for den, det får bli min takk for Cornelius bestillingen, men en smak av godsakene hadde ikke vært feil.
Takker for det :) Setter stor pris på dette!

Erik Schønsee skrev:
Hahahaha legendarisk!  

Trodde min Imp. stout gjæret kraftig, men det ser ut som agent 007 er hakket mer agressiv. Jeg brukte WLP051 California V, den har roet seg litt nå.

Det blir godsaker av dette, gleder meg til å utveksle flasker på Ølfestivalen i Nærbø 22. Oktober. http://www.wix.com/jonasedland/olfestivalen2011#![/quote] Nå har min baby også roet seg litt ned. Den har sluttet å fråde, men gjærer godt med store "plopp" i gjæringslåsen hvert 2-3 ssekund.
Så mengden og helsen til gjærstarteren ser ut til å være bra til nå :)

Men når jeg lukket opp døra til bryggerommet idag ble jeg møtt av den mest vemmeligste lukten jeg kjenner til. Lukten av sur mesk dagen derpå.
Det hadde skummet ut ca 1 liter iløpet av natten, og nå skjønner jeg hva som skjer dersom luft kommer i kontakt med vørter. Den lukten er nesten som lukten av døde dyr.

Fikk rengjort i en fei og satt gjærlåsen på plass igjen. Igjen masser av starsan bruk. :)
Nå er det bare å vente i 14-19 dager er det tilsetting av nydelige vaniljestenger importert fra vaniljegård i USA. Aromaen fra disse slår all vanilje jeg har fått tak i Norge...

Jeg ville lagt meg på maks 2 volumenheter karbonering i en imp stout. Jeg liker dem forsiktig karbonert, men smaken er åpenbart som baken. :)

Martin E skrev:
Jeg ville lagt meg på maks 2 volumenheter karbonering i en imp stout. Jeg liker dem forsiktig karbonert, men smaken er åpenbart som baken. :)

Enig med Martin, synes også det er godt med moderat koarbonering på slik øl

Det var det jeg og tenkte å legge meg på. I utgangspunktet liker jeg stouts under 2.0 vol. Men dette er stouts som inngår i session ale klassen.
Jeg tenkte derfor først å ha runst 1,5-1,7 vol. Men imperial stouts skal jo ha rundt 2,0-2,5.

Så 2,0 er nok the golden number :) Gleder meg til å se "hodet" på denne for første gang i glasset. Under bryggingen hadde den en "crema" like tykt og med samme farge som en espresso.

Aleksander_B skrev:
Nå er det bare å vente i 14-19 dager er det tilsetting av nydelige vaniljestenger importert fra vaniljegård i USA. Aromaen fra disse slår all vanilje jeg har fått tak i Norge...

Har du link/pris/leveringstid etc på disse? Som du vet har nok jeg og bruk for vaniljestenger utover høsten, og om du har en glimrende leverandør er det jo et godt utgangspunkt :)

jeg har en imperial stout som har stått til gjæring ca 3 uker nå og ser ut til å stoppet på ca 1,030 i følge beersmith skulle denne gjære ned til 1,016, kan nok nok skyldes at jeg ikke tilsatt gjærnæring, er det noen måte å "vekke" gjæren igjen? gjæren er 2pk. us-05, jeg tilsatt 1/2 kg honning etter primærgjæring.

Magnus Jensen skrev:
jeg har en imperial stout som har stått til gjæring ca 3 uker nå og ser ut til å stoppet på ca 1,030 i følge Beersmith skulle denne gjære ned til 1,016, kan nok nok skyldes at jeg ikke tilsatt gjærnæring, er det noen måte å "vekke" gjæren igjen? gjæren er 2pk. us-05, jeg tilsatt 1/2 kg honning etter primærgjæring.
Hvor langt den gjærer ned kommer an på mesketemp, maltsammensetnig, gjærmengder og oksygentilsetninger ved pitching. Jeg ville ikke nødvendigvis stolt på Beersmith her. Hva var OG? 1030 er ingen utypisk FG for en kraftig imperial stout.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk

OG var 1,072 det ble deretter tilsatt et halvt kilo honning som vel hevet OG til ca 1,078.
vørtermende ca 23 liter.
mesket på 69 grader 1t og mashout på 75 10 min.
jeg var til tider litt over disse tallene under meskeprosessen så det kan nok helt klart ha noe med saken å gjøre...
Det smaker jo godt:)

Etter hva jeg har lest og lært, så har ikke honning så god utgjæringsprosent/egenskaper. Så den høye OG'en kan skyldes honningen. Kokte du ut honningen med noe vann før du tilsatte den?

Aleksander_B skrev:
Etter hva jeg har lest og lært, så har ikke honning så god utgjæringsprosent/egenskaper. Så den høye OG'en kan skyldes honningen. Kokte du ut honningen med noe vann før du tilsatte den?

Honning inneholder i stor grad glukose og fruktose, som er relativt lettfordøyelige for ølgjæren, så du kan i utgangspunktet gå ut ifra at det meste av honningen er forgjærbart sukker.

69 grader er veldig høy mesketemperatur, spesielt for stout som også inneholder mye morsom malt... tipper det er årsaken. Honning gjærer normalt helt ut.

My bad ang. honningen :)

Men min imp. stout har stoppet opp på ca 1,038. Målt ved 18 °C.
Stouten er tilsatt 1kg laktose, som jeg synses å huske skulle tilsvare 1,010.
Potensiell SG til laktose er 1,35 ifølge beersmith.

Jeg hadde håpet på å gjære ut til 1,025-30.

Jeg skal være så ærlig og inrømme at jeg bommet på mesketemperaturen.
Skulle meske på 67-68 °C, men havnet istedet på 65-66 °C
Det ble brukt gjærnæring til brygget.

Noen råd om hva som bør/kan gjøres?

Eller er det bare RDWHAHB all the way?

Tilbake
Topp