Du er da egentlig selvskreven som prøvekanin.Odland skrev:Inviterer herved meg selv på smaking.
Det hadde vært supert Du får selvsagt peng for pakken, og en flaske når det er klartBernts skrev:Jeg har en pk med Nottingham som jeg mer enn gjerne kommer innom med hvis du trenger. Dette ser kanon ut.
Mulig det er denne (Deepwater horizon) det siktes til:arve.thue skrev:Blir nok bra den der. 1 flaske tilsvarer jo minst en halv rødvin jo
Forresten hadde du link til den sterkøl tråden? Jeg finner den ikke.
Det hadde vært supert Du får selvsagt peng for pakken, og en flaske når det er klartBernts skrev:Jeg har en pk med Nottingham som jeg mer enn gjerne kommer innom med hvis du trenger. Dette ser kanon ut.
Takker for det Setter stor pris på dette!Bernts skrev:Du får en pakke i posten i morgen.. jeg skal ikke ha noe for den, det får bli min takk for Cornelius bestillingen, men en smak av godsakene hadde ikke vært feil.
Erik Schønsee skrev:Hahahaha legendarisk!
Trodde min Imp. stout gjæret kraftig, men det ser ut som agent 007 er hakket mer agressiv. Jeg brukte WLP051 California V, den har roet seg litt nå.
Det blir godsaker av dette, gleder meg til å utveksle flasker på Ølfestivalen i Nærbø 22. Oktober. http://www.wix.com/jonasedland/olfestivalen2011#![/quote] Nå har min baby også roet seg litt ned. Den har sluttet å fråde, men gjærer godt med store "plopp" i gjæringslåsen hvert 2-3 ssekund.
Så mengden og helsen til gjærstarteren ser ut til å være bra til nå
Men når jeg lukket opp døra til bryggerommet idag ble jeg møtt av den mest vemmeligste lukten jeg kjenner til. Lukten av sur mesk dagen derpå.
Det hadde skummet ut ca 1 liter iløpet av natten, og nå skjønner jeg hva som skjer dersom luft kommer i kontakt med vørter. Den lukten er nesten som lukten av døde dyr.
Fikk rengjort i en fei og satt gjærlåsen på plass igjen. Igjen masser av starsan bruk.
Nå er det bare å vente i 14-19 dager er det tilsetting av nydelige vaniljestenger importert fra vaniljegård i USA. Aromaen fra disse slår all vanilje jeg har fått tak i Norge...
Martin E skrev:Jeg ville lagt meg på maks 2 volumenheter karbonering i en imp stout. Jeg liker dem forsiktig karbonert, men smaken er åpenbart som baken.
Aleksander_B skrev:Nå er det bare å vente i 14-19 dager er det tilsetting av nydelige vaniljestenger importert fra vaniljegård i USA. Aromaen fra disse slår all vanilje jeg har fått tak i Norge...
Det har jeg vettu. http://myworld.ebay.com/vanillaproducts - De er knall på pris, kvaliteten er prima og det sendes som brevpost, tok i underkant av 2 uker å få over dammen.ØysteinM skrev:Har du link/pris/leveringstid etc på disse? Som du vet har nok jeg og bruk for vaniljestenger utover høsten, og om du har en glimrende leverandør er det jo et godt utgangspunkt
Hvor langt den gjærer ned kommer an på mesketemp, maltsammensetnig, gjærmengder og oksygentilsetninger ved pitching. Jeg ville ikke nødvendigvis stolt på Beersmith her. Hva var OG? 1030 er ingen utypisk FG for en kraftig imperial stout.Magnus Jensen skrev:jeg har en imperial stout som har stått til gjæring ca 3 uker nå og ser ut til å stoppet på ca 1,030 i følge Beersmith skulle denne gjære ned til 1,016, kan nok nok skyldes at jeg ikke tilsatt gjærnæring, er det noen måte å "vekke" gjæren igjen? gjæren er 2pk. us-05, jeg tilsatt 1/2 kg honning etter primærgjæring.
Aleksander_B skrev:Etter hva jeg har lest og lært, så har ikke honning så god utgjæringsprosent/egenskaper. Så den høye OG'en kan skyldes honningen. Kokte du ut honningen med noe vann før du tilsatte den?