Gjæringsforløpet av en imp. Stout.

Jeg driver å brygger en creme brulee stout nå. Det er en clone av Southern tier, og er en imperial stout.

Etter 2 uker tenker jeg å hive vaniljestengene i brygget som skal sørge for den velkjente creme brulee smaken.

Men, dette er jo ett av de sterkere ølene med sine 10%, og det skal stå på gjæringsfatet i 2 uker.
Spørsmålet mitt er? Bør jeg la brygget stå i samme fatet i 1 mnd sammenhengende, eller bør jeg overføre det etter 2 uker til ett sekundærfat?
 
Jeg vil anbefale å la den stå på samme gjæringskar, da det gir mindre sjanser for oksidering, og gir gjæren lengre tid på å rydde opp.
Ved 10% alkohol er ikke faren for infeksjoner så stor, men det er også vanligvis en grunn til å la være å stikke om.

Ved så sterke øl er det vel så viktig å tilsette nok frisk gjær (gjerne fra et tidligere brygg), gjærnæring og oksygen (ren eller ved luft), da det er tøffe tak til gjæren. :)
 
Da lar jeg stasen stå i samme kar i 1 mnd.
Har hatt en gjærstarter tidligere i uka for å få mer enn nok gjær. Tilsetter også gjærnæring og rister/bruker luftesten.
Tror ikke jeg havner på 10%, nærmere 8-9%.
 
God plan. :) Du kan eventuelt riste enda en runde eller to etter det har gått noen timer for å tilføre enda mer oksygen.
 
Et så sterkt øl kan være ganske vanskelig å gjære. Du bør smake på ølet og forsikre deg om at det ikke er acetaldehyd og diacetyl som ikke har blitt borte i gjæringa og tilsett eventuelt ny gjær om du merker noe slikt. Ettergjæring på flaske, med ny gjær, kan eventuelt også være en ide.
 
Hvor vanskelig er det å gjære?
jeg skjønte ikke denne setningen "Du bør smake på ølet og forsikre deg om at det ikke er acetaldehyd og diacetyl som ikke har blitt borte i gjæringa og tilsett eventuelt ny gjær om du merker noe slikt."
Altså jeg bør smake på ølet for å se om acetaldehyd og diacetyl er tilstede, og dersom det ikke er det må jeg tilsette ny batch med gjær? (starter selvsalgt)

Når jeg tapper på flaske, så bør jeg altså også tilsette mer gjær slik at karbonering blir slik den skal. Nå skal ikke dette karboneres all verden, ca 1,5 vol.

Jeg gjentar mye her, men det er bare for å forsikre meg at jeg forstår alt riktig.
 
Aleksander_B skrev:
Hvor vanskelig er det å gjære?

På en skala fra 1 til 10: Banan
På en skala fra mild til barleywine: Imperial stout

Det som først og fremst gjør det «vanskelig» er at alle tingene du bør gjøre på en vanlig ale, i større grad er nødvendig og kan feile: Nok gjær, nok oksygen, riktig temperatur, sikre at du har nok celler til karbonering osv. Begynner du med enda mer eksktreme gjæringer (se Martins tråd om ekstremølet de lagde) og må jobbe med flere gjærtyper, så får du også en helt ny ting å passe på.

jeg skjønte ikke denne setningen "Du bør smake på ølet og forsikre deg om at det ikke er acetaldehyd og diacetyl som ikke har blitt borte i gjæringa og tilsett eventuelt ny gjær om du merker noe slikt."
Altså jeg bør smake på ølet for å se om acetaldehyd og diacetyl er tilstede, og dersom det ikke er det må jeg tilsette ny batch med gjær? (starter selvsalgt)

Ja, det ble en elendig setning, men du forstod den riktig.

Når jeg tapper på flaske, så bør jeg altså også tilsette mer gjær slik at karbonering blir slik den skal. Nå skal ikke dette karboneres all verden, ca 1,5 vol.

Ja. Er ikke 1,5 vol litt lite på en slik øl?
 
Fin skala du ga meg :) hehe.

Skal lese martins tråd om sterkøl, håper at jeg klarer dette, ellers er en dag pluss mye ingredienser gått lukt opp skogen.
temperaturen i bryggerommet ligger nå stabilt på 18 grader. her er det mørkt hele døgnet, med mindre jeg er innom for å hente noe.

Når det kommer til co2 volumet, kan det være at 1,5 er litt lite. Men der igjen er vel 2 litt på kanten? I mitt hode bør en stout være slik de fleste engelske ales, nokså flat, med ett hode på ca centimeteren. Eller er dette veldig feil. Dere må gjerne korrigere meg :)
 
Aleksander_B skrev:
Skal lese martins tråd om sterkøl, håper at jeg klarer dette, ellers er en dag pluss mye ingredienser gått lukt opp skogen.
temperaturen i bryggerommet ligger nå stabilt på 18 grader. her er det mørkt hele døgnet, med mindre jeg er innom for å hente noe.

Dette går nok bra :)

Nok gjær, nok oksygen og nok tålmodighet kommer du langt med.

Når det kommer til CO₂ volumet, kan det være at 1,5 er litt lite. Men der igjen er vel 2 litt på kanten? I mitt hode bør en stout være slik de fleste engelske ales, nokså flat, med ett hode på ca centimeteren. Eller er dette veldig feil. Dere må gjerne korrigere meg :)

Jeg synes en imperial stout kan være litt mer fizzy, men det smak og behag.
 
jeg er bare litt redd når jeg skal flaske at den ferske gjæren og mer sukker kan føre til flaskebomber. Derfor er jeg litt konservativ og legger meg på noe under 2.0.
(Dette er da selvsagt ikke noe som er bestemt, bar eunder vurdering :)
 
Aleksander_B skrev:
jeg er bare litt redd når jeg skal flaske at den ferske gjæren og mer sukker kan føre til flaskebomber. Derfor er jeg litt konservativ og legger meg på noe under 2.0.
(Dette er da selvsagt ikke noe som er bestemt, bar eunder vurdering :)

Tror dette går bra. Etter noen dager (3-5) med gjæring, kan du heve temperaturen en grad eller to, for å hjelpe gjæren til å komme i mål med utgjæring og opprydning.

Imperial stouts ligger vanligvis mellom 2-2,5 volum CO2, i følge tabellen i artikkel om CO2 og Brewing Classic Styles. Jeg mener jeg karbonerte min forrige Imperial Stout kunstig opp mot 2,5 volum, og at det ble veldig godt. Den kan trenge litt friskhet for ikke å bli for baktung. Hvilken gjærtype bruker du? I utgangspunktet skal du kunne bruke denne videre til karbonering, alternativt kan du tilsette ca 1g tørrgjær, eller en liten andel fersk gjær ved karboneringen.
 
Okey, kansje jeg skal legge meg på 2.0-2.5. :)

Jeg bruker Dry English Ale WLP007 til gjæring. Da jeg ble anbefalt denne til dette formålet tidligere :)
 
WLP007 er et godt valg, den gjærer godt ut, noe som kan være fordelaktig i et såpass kraftig øl. Nøgne Ø bruker WLP007 til blant annet Imperial Stout, og tilsetter Nottingham ved flasking, ihvertfall delvis fordi WLP007 flokkulerer så godt at de trenger en forsikring på at det er nok gjær i ølet til at flaskegjæringen går fint.
 
Så bra :) Godt å høre dette, reddet dagen min litt :) I ett øyeblikk så mye nokså sort ut, ikke bare vørteren :p

Kan jeg bruke noe av bryggselv sitt sortement til flaskegjæringen? De fører tørrgjær fra fermentis.
 
Jawurst! Jeg ville gått for US-05, men det er sikkert flere som fungerer fint til formålet. :brygging:
 
Aleksander_B skrev:
Skal lese martins tråd om sterkøl, håper at jeg klarer dette, ellers er en dag pluss mye ingredienser gått lukt opp skogen.
temperaturen i bryggerommet ligger nå stabilt på 18 grader. her er det mørkt hele døgnet, med mindre jeg er innom for å hente noe.

Link kanskje?
 
Her er bildet fra vørterprøven. It blew my mind for sure. :)
Bildet er litt utydelig, men det siste merket er 1.100.


EBC: Råolje

Her er filmen om hvordan tilstanden er i gjæringslåsen pr. nå. Morsomt :)
http://www.youtube.com/watch?v=kFxhcNZlCp4

Ser likheter her med min Imp Stout og Erik (Mr. Bryggselv) sin imp Stout. :)

Det lukter fantastisk i bryggerommet. Stouten er brygget med Nugget og Columbus (Tomahawk)
 
Blir nok bra den der. 1 flaske tilsvarer jo minst en halv rødvin jo :)
Forresten hadde du link til den sterkøl tråden? Jeg finner den ikke.
 
Tilbake
Topp