Tollefsen skrev:
Bump!
Hva ble FG og hvor lenge gjæret du?
Hva ble resultatet av dine vaniljetillsettinger og hvor mye tilsatte du egentlig til slutt? Jeg har 5 vaniljestenger liggende i 3 dl brun rom, planlegger å tilsette disse ved flasking. Tror du det er for lite? Jeg er ute etter et vanilje- og rom- bidrag, ikke en utpreget vaniljesmak.
Det var kanskje Aleksander du lurte på svar fra her, men jeg kan bidra med det lille jeg vet foreløpig.
Jeg brygget min versjon av dette ølet i slutten av august. OG 1,104, 12 liter. Knuste 6 vaniljestenger, og lot disse ligge med litt 60% alkohol i et par døgn, og tilsatte alt til gjæringskar. Jeg hadde ikke helt kontroll på gjæringstemp her - den ble temmelig høy første dagen (finværet i Bergen kom på feil tidspunkt gitt), og var litt variabel etter det også. Jeg lot denne være på gjæringskar i september mens jeg var bortreist. Den stoppet på 1,037 noe som vel er litt høyt, til tross for laktose nok til å øke FG med 1,010 i oppskriften. Så, det smaker ganske søtt. Vet ikke om dette blir bra med tiden eller ikke, men det er flasket nå, så jeg venter i spenning.
Ved flasking tilsatte vi ekstrakt av 2 ekstra vaniljestenger, samt 36ml vaniljeekstrakt. Mengden testet vi litt ut ved å blande i en annen kraftig stout, og kjenne på smaken. Tror ikke ekstrakten min er av det kraftigste slaget. Resultatet smaker vanilje, men ikke så veldig kraftig. Har lest flere steder om dette ølet at det knapt er mulig å tilsette for mye vanilje.
Vi tilsatte også ca 1 gram US05 tørrgjær før flasking, siden det visstnok er lurt ved kraftige øl. Så nå er jeg litt bekymret for at den ekstra gjæren skal ta tak i det søte ølet mitt og lage flaskegranater... Noen som har peiling på det, som kan bekrefte/avkrefte mine bekymringer?
Kommer nok til å prøve å lage denne igjen en annen gang - må bare vente til jeg har fått smakt på endelig resultat først.