Gjæringskar oppgradering

Alli

 
Hva bruker folk flest? Har brukt 2stk standard bryggselv bøtter med kran i et par år nå. Men føler det er på tide til og oppgradere.
Noen tips til oppgraderinger? :)
 
Hvorfor føler du det? Hva er du ute etter?

Jeg sier ikke at det ikke kan være fordeler med andre typer gjæringskar - men de har jo en pris. Og ikke noe tyder på at du får bedre øl med andre typer.
Sier meg enig med @Finn Berger her, for å egentlig kunne hjelpe deg trenger vi litt informasjon om hva du ønsker i et kar. Som trykksetting, lukket overføring, størrelse og den type ting:)
 
For 25 liters batcher hadde jeg valgt grainfather conical med termokontroll.
6400 - og så bør du vel ha glykolkjøleren til 10 laken? (https://www.bryggselv.no/grainfathe...r-komplett-med-temp-styring-og-dual-valve-tap)

Det valget forutsetter at du har relativt god råd:). Og det er også et moment, @Alli , hvor mye kan du tenke deg å legge i gjæringsutstyret? Temperaturkontroll er ikke nødvendig hvis du har en bolig med mulighet til å plassere gjæringsdunken på et sted med passende temperatur.
 
Jeg er rimelig lykkelig med Fermzilla flat bottom. Det var i og for seg ei oppgradering. De koster 400, og jeg borer bare hull i dem og installerer kran. Funker som ei bøtte, men de har den fordelen at de er gjennomsiktige, lette å gjøre reine og er mye mer diffusjonstette enn bøtter. Det siste er bare viktig om man tenker å ha øl stående lenge på dunken.

De er mer klønete å flytte enn bøtter. Jeg har laget en slags "klave" av en plankebit, og den funker bra. Du får kjøpt noen skranglete metallhåndtak, men de liker jeg ikke. (Og de koster 120 kroner.)
 
Jeg vurderer selv å kjøpe inn en 35L Snub Nose, for å kunne lage større batcher samt å kunne sette på trykk (gjæring under trykk/delvis karbonert ved overføring til fat og enkel, lukket, overføring til fat).
Har også sett på All Rounder, som gjør de samme tingene, men er litt mindre og har ikke konisk bunn..
 
Jeg sverger til Bryggselv-bøttene (eller "Youngs"-bøttene, om du vil). Grunnen er sær: Jeg har begrenset høyde i gjæringsskapet mitt, og det er nesten bare disse bøttene som passer inn i det skapet.
Ellers gjærer jeg i bøtter uten kran. Jeg bruker hevert til å overføre til flaskingskar, og det har fungert så godt for meg at jeg kommer til å fortsette med dette så lenge jeg flasker (som jeg også har tenkt å fortsette med). Jeg ser kun en åpenbar fordel med kran i gjæringsbøttene, og det er å hente ut SG-prøver uten å lette på lokket. Så langt har jeg klart meg godt uten å få oksydert øl, så det er for meg et ikke-problem.
 
Tips til oppgraderinger; her får man like mange svar som det er bryggere.

Du må vel bare først og fremst definere hva som er behovet ditt i et gjæringskar; hva ønsker du av funksjonalitet osv. Så ville jeg bare lest meg opp på hva som finnes av ulike muligheter og sett hva som passet det behovet man har best. Mulighetene er uendelige :)
 
Tips til oppgraderinger; her får man like mange svar som det er bryggere.

Du må vel bare først og fremst definere hva som er behovet ditt i et gjæringskar; hva ønsker du av funksjonalitet osv. Så ville jeg bare lest meg opp på hva som finnes av ulike muligheter og sett hva som passet det behovet man har best. Mulighetene er uendelige :)

Ja :) Ser bare bøttene mine begynner og bli slitt, den ene er ikke helt tett og den andre med dårlig kran. Så ser jeg at det er bra med utvalg når det kommer til gjæringsbøtter og diverse så var usikker på om jeg gikk glipp av noe stort med det samme jeg muligens kjøper inn noe.

Men ser her at dette er mer smak og behag egentlig. Bruker ferminator til temperaturkontroll så det må jo passe i denne.
fermzilla har sett spennende ut, men er det verdt det? Ellers synes jeg generelt gjennomsiktig kar ser spennende ut :)

Kran har jeg også syntes har vert meget praktisk
 
Spør du meg så er svaret ja.
Men du må jo også investere i Co2-utstyr hvis du ikke har det fra før, så det må du vurdere.
Ikke om han ønsker kran og ikke ønsker seg trykksetting, da er jo Pet som @loebrygg anbefalte eller flat bottom som @Finn Berger anbefalte mer riktig og rimeligere.

Jeg derimot er storfornøyd med min all rounder og angrer ikke et sekund på det kjøpet. Den fungerer til alt og helt ærlig var jeg rimelig lei av å slite kranene fra hverandre og like lei av å presse de sammen så vaselinen hoppet alle veier :p

Ikke minst hvor godt den fungerer til å øverføre karbonert øl til fat.
 
Ikke om han ønsker kran og ikke ønsker seg trykksetting, da er jo Pet som @loebrygg anbefalte eller flat bottom som @Finn Berger anbefalte mer riktig og rimeligere.

Jeg derimot er storfornøyd med min all rounder og angrer ikke et sekund på det kjøpet. Den fungerer til alt og helt ærlig var jeg rimelig lei av å slite kranene fra hverandre og like lei av å presse de sammen så vaselinen hoppet alle veier :p

Ikke minst hvor godt den fungerer til å øverføre karbonert øl til fat.
Det var kanskje litt uklart, men jeg svarte kun på om fermzilla er verdt prisen...
 
Det var kanskje litt uklart, men jeg svarte kun på om fermzilla er verdt prisen...
Ja med tanke på at flat bottom er en fermzilla som ikke kan trykksettes og du skrev at man måtte investere i CO2 utstyr så va det litt uklart og jeg var ikke ute etter å kverulere altså, bare oppklare for ts :)
 
Ja med tanke på at flat bottom er en fermzilla som ikke kan trykksettes og du skrev at man måtte investere i CO2 utstyr så va det litt uklart og jeg var ikke ute etter å kverulere altså, bare oppklare for ts :)
Min feil, glemte i farten at flat bottom også er en fermzilla-versjon... :rolleyes:
 
Ja :) Ser bare bøttene mine begynner og bli slitt, den ene er ikke helt tett og den andre med dårlig kran. Så ser jeg at det er bra med utvalg når det kommer til gjæringsbøtter og diverse så var usikker på om jeg gikk glipp av noe stort med det samme jeg muligens kjøper inn noe.

Men ser her at dette er mer smak og behag egentlig. Bruker ferminator til temperaturkontroll så det må jo passe i denne.
fermzilla har sett spennende ut, men er det verdt det? Ellers synes jeg generelt gjennomsiktig kar ser spennende ut :)

Kran har jeg også syntes har vert meget praktisk
Flat bottom'en passer jo fint inn i ferminator'n, ser jeg.

Jeg liker ikke den originale gjærlåsen til den; jeg foretrekker de gode gammeldagse som sier plopp. Det går greit å fikse med ei lita muffe på noen centimeter silikonslange som du lirker nedi hølet til gjærlåsen, og så setter du gjærlåsen nedi den igjen. På samme måten setter du bare nedi slange til blow off om det blir nødvendig, og slange til lukka system når/hvis du overfører til blandekar.

Karet har ikke håndtak, og det er klønete å bære det. Jeg har laget denne enkle patenten, som fungerer utmerket:Bæreklave til Fermzilla.jpgJeg har laget hull til kran med et stegbor. Det er ingen stor kunst - og jeg har i alle fall 7-8 tommeltotter:).
 
Tilbake
Topp