Sier meg enig med @Finn Berger her, for å egentlig kunne hjelpe deg trenger vi litt informasjon om hva du ønsker i et kar. Som trykksetting, lukket overføring, størrelse og den type tingHvorfor føler du det? Hva er du ute etter?
Jeg sier ikke at det ikke kan være fordeler med andre typer gjæringskar - men de har jo en pris. Og ikke noe tyder på at du får bedre øl med andre typer.
6400 - og så bør du vel ha glykolkjøleren til 10 laken? (https://www.bryggselv.no/grainfathe...r-komplett-med-temp-styring-og-dual-valve-tap)For 25 liters batcher hadde jeg valgt grainfather conical med termokontroll.
Klart det, men spørsmålet er oppgradering. Den tanken passer vel fint i et vanlig kjøleskap med inkbird også vil jeg tro.Det valget forutsetter at du har relativt god råd.
Hva bruker folk flest? Har brukt 2stk standard bryggselv bøtter med kran i et par år nå. Men føler det er på tide til og oppgradere.
Noen tips til oppgraderinger?
Tips til oppgraderinger; her får man like mange svar som det er bryggere.
Du må vel bare først og fremst definere hva som er behovet ditt i et gjæringskar; hva ønsker du av funksjonalitet osv. Så ville jeg bare lest meg opp på hva som finnes av ulike muligheter og sett hva som passet det behovet man har best. Mulighetene er uendelige
Spør du meg så er svaret ja.fermzilla har sett spennende ut, men er det verdt det?
Ikke om han ønsker kran og ikke ønsker seg trykksetting, da er jo Pet som @loebrygg anbefalte eller flat bottom som @Finn Berger anbefalte mer riktig og rimeligere.Spør du meg så er svaret ja.
Men du må jo også investere i Co2-utstyr hvis du ikke har det fra før, så det må du vurdere.
Det var kanskje litt uklart, men jeg svarte kun på om fermzilla er verdt prisen...Ikke om han ønsker kran og ikke ønsker seg trykksetting, da er jo Pet som @loebrygg anbefalte eller flat bottom som @Finn Berger anbefalte mer riktig og rimeligere.
Jeg derimot er storfornøyd med min all rounder og angrer ikke et sekund på det kjøpet. Den fungerer til alt og helt ærlig var jeg rimelig lei av å slite kranene fra hverandre og like lei av å presse de sammen så vaselinen hoppet alle veier
Ikke minst hvor godt den fungerer til å øverføre karbonert øl til fat.
Ja med tanke på at flat bottom er en fermzilla som ikke kan trykksettes og du skrev at man måtte investere i CO2 utstyr så va det litt uklart og jeg var ikke ute etter å kverulere altså, bare oppklare for tsDet var kanskje litt uklart, men jeg svarte kun på om fermzilla er verdt prisen...
Min feil, glemte i farten at flat bottom også er en fermzilla-versjon...Ja med tanke på at flat bottom er en fermzilla som ikke kan trykksettes og du skrev at man måtte investere i CO2 utstyr så va det litt uklart og jeg var ikke ute etter å kverulere altså, bare oppklare for ts
Flat bottom'en passer jo fint inn i ferminator'n, ser jeg.Ja Ser bare bøttene mine begynner og bli slitt, den ene er ikke helt tett og den andre med dårlig kran. Så ser jeg at det er bra med utvalg når det kommer til gjæringsbøtter og diverse så var usikker på om jeg gikk glipp av noe stort med det samme jeg muligens kjøper inn noe.
Men ser her at dette er mer smak og behag egentlig. Bruker ferminator til temperaturkontroll så det må jo passe i denne.
fermzilla har sett spennende ut, men er det verdt det? Ellers synes jeg generelt gjennomsiktig kar ser spennende ut
Kran har jeg også syntes har vert meget praktisk