Gjæringsprofiler basert på SG istedenfor Tid!

franknh

Norbrygg-medlem
Hei,

Trenger faglig vurdering.
Man har en pils/lager hvor jeg har satt gjæringsprofilen til følgende:
9C i 4 dager = 1.054
13C i 1 dag = ??
17C i 1 dag = ??
19C i 1 dag = ??
5C i 7 dager = 1.006

Har det noe for seg å velge de respektive stegene basert på SG istedenfor tid?
Evt. hvordan ville stegene da bli?

Frank
 
Det kommer jo an på SG'en det.... ;-)

Hadde skrevet et litt lengre svar men endte opp med å redigere det bort da jeg nok hadde misforstått spørsmålet litt...
 
Nei du har ikke misforstått, men jeg som er dårlig å forklare meg :p
Det jeg lurer på er om det er gunstig og la SG være den som bestemmer når de forskjellige stegene skal inntreffe.

9C i 4 dager = 1.054 (utgangspunktet)
13C i 1 dag = Hva burde SG være her?
17C i 1 dag = Hva burde SG være her?
19C i 1 dag = Hva burde SG være her?
5C i 7 dager = 1.006 (Final)

Eks. på mitt tilfelle over:
Ved 1.049 skal steg 2 tre i kraft, ved 1.035 skal steg 3 tre i kraft osv. istedenfor tid.

Så spørsmålet blir til slutt - Blir det bedre øl av og gjære på SG kontra tid?


EDIT:
I mitt hode er det jo utgjæringen som burde bestemme når de forskjellige stegene burde inntreffe og ikke tid. Flere faktorer kan gjøre til at gjæren ikke har kommet så langt i forløpet som den burde før neste steg inntreffer.
 
Nei du har ikke misforstått, men jeg som er dårlig å forklare meg :p
Det jeg lurer på er om det er gunstig og la SG være den som bestemmer når de forskjellige stegene skal inntreffe.

9C i 4 dager = 1.054 (utgangspunktet)
13C i 1 dag = Hva burde SG være her?
17C i 1 dag = Hva burde SG være her?
19C i 1 dag = Hva burde SG være her?
5C i 7 dager = 1.006 (Final)

Eks. på mitt tilfelle over:
Ved 1.049 skal steg 2 tre i kraft, ved 1.035 skal steg 3 tre i kraft osv. istedenfor tid.

Så spørsmålet blir til slutt - Blir det bedre øl av og gjære på SG kontra tid?


EDIT:
I mitt hode er det jo utgjæringen som burde bestemme når de forskjellige stegene burde inntreffe og ikke tid. Flere faktorer kan gjøre til at gjæren ikke har kommet så langt i forløpet som den burde før neste steg inntreffer.
Jeg kjører mine lagere på flatt 8-10 grader fram til en diacetylpause, men siden jeg vil at det skal være litt gjæring igjen når jeg setter opp temperaturen må jeg gå etter SG. Hadde jeg gått etter dager hadde jeg iblant bomma stygt. De tre siste bryggene med Imperial L17 har vært klare for diacetylpause etter bare noen dager. Hvis du har erfaring med aktuell OG, mesketemperatur, gjær og pitchrate fra før kan du antakelig forutse forløpet så godt at du kan stille inn inkbirden ved pitch og treffe ganske presist, men om noe er ukjent ville jeg målt og målt og målt og loggført alt så jeg hadde infoen til neste gang.
 
Slik jeg har forstått det kan du begynne på steg 2 ved 50% utgjæring, altså 1.027
Stemmer ikke det?
 
Kan svaret på spørsmålet være at (etter lagring opp mot et års tid) så er hurtigmetoden ikke den optimale?

-Lagere lager jeg når kjølevannstemperaruren er lav, mao om vinteren. Da må pilsen vare ett års tid.
Og diacetylpause er vel fornuftig å ta hvis du vet/tror dette kan bli et problem.
 
Ja, så jeg var litt kjapp, 50% av beregnet FG
men 50% tilsynelatende utgjæring er nok et trygt valg det også
 
Jeg kjører mine lagere på flatt 8-10 grader fram til en diacetylpause, men siden jeg vil at det skal være litt gjæring igjen når jeg setter opp temperaturen må jeg gå etter SG. Hadde jeg gått etter dager hadde jeg iblant bomma stygt. De tre siste bryggene med Imperial L17 har vært klare for diacetylpause etter bare noen dager.
Jeg gjør som deg og kjører flatt frem til diacetylpause. Normalt tar dette 10-12 dager. Jeg har mitt første brygg med Imperial L17 på gjæring så jeg er interessert i dine erfaringer med et gjæringsforløp hvor du når diacetylpause etter "noen dager". Hvor mange dager?
 
Jeg gjør som deg og kjører flatt frem til diacetylpause. Normalt tar dette 10-12 dager. Jeg har mitt første brygg med Imperial L17 på gjæring så jeg er interessert i dine erfaringer med et gjæringsforløp hvor du når diacetylpause etter "noen dager". Hvor mange dager?
Det har gått fort. Nå har jeg kjørt et øl i butikkstyrke med to pakker L17, der måtte jeg opp til diacetylpause etter tre eller fire dager, tror jeg. Så gjenbrukte jeg gjæra til to øl på rundt 1,08, og der tok det litt lenger tid, men en uke, halvannen, kanskje? Jeg er ikke så god til å ta notater. Jeg ser på gjærlåsen når det begynner å roe seg og på åssen skummet i bøtta ser ut (gjennom veggen), og så tar jeg en måling når det virker som det er over toppen, og det har gått klart fortere enn forventa. Akkurat hvor fort er dessverre vanskelig å si.
 
Greit.
Jeg satte mitt brygg til gjæring Onsdag så jeg tar en måling i morgen.
Jeg lager alltid en starter og jeg merket at L17 gjæren var mer aktiv og laget mer skum i kolben en f.eks wlp 830 som jeg normalt bruker til Pilnser/Helles.
 
Tilbake
Topp