Jeg hørte Palmer utbryte et stille "Et tu, Brute?"Jeg tror det viktige er å la gjæren formere seg på en temperatur som gir den best muligheter til å bli sunn og frisk. Og det er omtrent den samme temperaturen for både ale- og lagergjær, altså ca. vanlig romtemperatur. Alegjær tåler litt høyere temperaturer bedre enn lagergjær, etter hva jeg har forstått.
At lagergjær kan jobbe ved lave temperaturer betyr jo ikke at det er ved lave temperaturer den trives best. Det er en grunn til at vi må bruke mye mer gjær når vi gjærer lavt.
Alle de tre store ferskgjærprodusentene - Whitelabs, Wyeast og Imperial - gir omtrent det samme rådet, og jeg går ut fra at det reflekterer deres egen praksis, også. Når Palmer ikke sier noe om hvorfor han gir dette rådet, er jeg tilbøyelig til å høre mer på andre - inntil jeg får gode grunner for ikke å gjøre det.
Jeg hørte Palmer utbryte et stille "Et tu, Brute?"
Tenk og på at gjæren som dyrkes opp hos produsentene dyrkes opp på den temperaturen som stresser gjæren minst. Det er høyere enn 10-12 grader for lagergjær. Mesteparten av WL gjær lages for direkte pitching (volum produsert gjær).
Å lage en gjærstarter på så lav temperatur går sikkert greit, men jeg tipper at om det er en kvalitetsforskjell så heller den i negativ retning pga noe mer stress. How to brew har vel kommet i 3-5 til dels store revisjoner.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lurer på om det bere er ei litt uheldig formulering, og at han egentlig meinar at gjæra bør tilpassast gjæringstemp før pitching, slik at den ikkje får kuldesjokk..
...
Jeg tolker dette slik jeg skrev tidligere i denne tråden at for sånne som meg, som høster fra starteren og gjør dette 6 generasjoner +/-, så er det en potensiell risk for at gjæren kan endre egenskaper ved å tilpasse seg den høye temperaturen. Ikke at jeg er så veldig bekymret siden jeg sjelden går over 6 generasjoner før jeg kjøper ny gjær.Fikk svar ganske fort:
"This recommendation is a general guideline from years past that if you grow/adapt/acclimate the yeast to a warm temperature, they will behave sluggishly or be stressed by pitching them to a colder temperature. This guideline is more important if you are growing the yeast up from a slant, and therefore have multiple generations at a different temperature than the fermentation temperature. Less important if you are growing them once with a starter.
Make more sense now?"
Er det viktig at idrettsutøverne er født i 3000 m.o.h.? Gjærstartere er ikke trening, det er avl, og jeg tror ikke du driver seleksjon på temperaturtoleranse i starteren din på romtemperatur. Formering går saktere ved lavere temperatur, men det er ikke andre celler som deler seg.
Det betyr det finnes gjær eller som trives i 15-20 grader, 8-15 grader o.l i pakken.
Det er rett at det er avl, det er også rett at gjærcellene i pakken du kjøper er levende organismer. Det betyr det finnes gjær eller som trives i 15-20 grader, 8-15 grader o.l i pakken.
Poenget med å avle i temperaturen du vil gjære i er enkelt forklart:
1. du promoterer avl i de cellene som trives best i denne temperaturen og får mer av disse cellene
2. Når du Pitcher gjæren er det fremdeles ikke 100% dekning av celler, de formerer seg en god del fremdeles i vørteren. Ved å ha promotert avl i samme temperatur vil cellene ha betydelig mye lettere og bedre mulighet å formere seg, du stresser gjæren betydelig mindre.
Palmer følger forskningen til Narziss, den ufattelige forskningen han stod for på lager gjæring kan en lese alt om i bøkene hans som dessverre kun finnes på Tysk.
Nei, det gjør det ikke. Gjær fra de store produsentene er dyrket fram fra noen få gjærceller, og har i all hovedsak identisk arvemateriale og egenskaper. Gjærceller som organisme trives dessuten best ved høyere temperatur enn lagertemperatur, så selv om du hadde en "uren" pakke med mange ulike gjærarter, så ville de formere seg bedre ved romtemperatur.
Dette er egentlig det samme som står på datarkene til tørrgjærprodusenten Lallemand sine dataark for lagergjær. Man må tilvenne gjæren kald temperatur etter dehydrering ved å fore den med nedkjølt vørter i noen omganger. Gjær som kommer rett fra et varmt miljø i kald vørter kan mutere. Om man lager en starter i f.eks. 25 graders varme og dumper den rett i en kald vørter, er det neppe ideelt. Og det er jo det Palmer sier i utdraget fra ”How to Brew”. Det er vel neppe noen som er uenige i det?Fikk svar ganske fort:
"This recommendation is a general guideline from years past that if you grow/adapt/acclimate the yeast to a warm temperature, they will behave sluggishly or be stressed by pitching them to a colder temperature. This guideline is more important if you are growing the yeast up from a slant, and therefore have multiple generations at a different temperature than the fermentation temperature. Less important if you are growing them once with a starter.
Make more sense now?"
Dette er egentlig det samme som står på datarkene til tørrgjærprodusenten Lallemand sine dataark for lagergjær. Man må tilvenne gjæren kald temperatur etter dehydrering ved å fore den med nedkjølt vørter i noen omganger. Gjær som kommer rett fra et varmt miljø i kald vørter kan mutere. Om man lager en starter i f.eks. 25 graders varme og dumper den rett i en kald vørter, er det neppe ideelt. Og det er jo det Palmer sier i utdraget fra ”How to Brew”. Det er vel neppe noen som er uenige i det?
Men den vanlige praksisen med startere er å dyrke opp i romtemperatur, kjøle ned i kjøleskap, dekantere – og så pitch i en varmere vørter. Dette er (i følge Palmer) ikke noe problem.
Lallemand:
”Without delay, adjust the temperature to that of the wort by mixing aliquots of wort with the rehydrated yeast. Wort should be added in 5 minute intervals and taking care not to lower the temperature by more than 10°C at a time. Temperature shock of >10°C will cause formation of petite mutants leading to extended or incomplete fermentation and possible formation of undesirable flavors. Do not allow attemperation to be carried out by natural heat loss. This will take too long and could result in loss of viability or vitality.”