Gjærkaret koker over!

Hei.

JEg satte en wit natt til onsdag og nå gjærer den VELDIG mye. Det koker faktisk gjær guffe ut av vannlåsen. Er dette et problem bortsett fra at det blir litt søl? Det er en gjæringsbøtte fra Europris som viser opp til 27 liter på bøtta, men jeg tipper det er 30L +. Det er ca 26 L øl i bøtta, så det er jo litt liten plass, men jeg hadde ikke noe valg da det ble litt mer en beregnet. Jeg har byttet gjærlås 2 ganger, men det ser ikke ut som den har tenkt å gi seg med det første.

Er det bare å la den holde på, eller må jeg fjerne noe av innholdet?

Vedlegg

• oops.jpg
    oops.jpg
    56,2 KB · Sett: 465
Wit og weissbier gjærer begge temmelig heftig, så det anbefales gjerne med større "head space" i gjæringskaret enn ellers. I et 30-liters gjæringskar prøver jeg å holde ølet på maks 25 liter til vanlig, og lar det heller stå til med wit og weissbier. Du kan eventuelt bytte ut gjærlåsen med et tykkere utblåsningsrør, som står ned i et vannbad eller liknende, neste gang.

Denne voldsomme gjæringen er imidlertid bare et godt tegn på at gjæren trives, du kan f.eks desinfisere lokket (sprute på Star San/sterkrensoppløsning e.l.), og la det stå på gløtt til stormgjæringen er over. Som du jo har merket, er det mye som vil ut, og du kan fort risikerere å plombere gjærlåsen, så lokket faktisk sprenges av. Da er det bedre å ha det på gløtt og la det tyte ut. Har selv fått et par avspregte lokk med tilhørende bonussøl.  :)

Maltbua har vannlås (Duplex) som er lettere å rengjøre.
Jeg setter in vannlåset etter at hovedgjæringen er over fordi det har skjedd meg også ;D

Eg bruker berre å ha lokket løst på til stormgjæringa har gitt seg for deretter å trykke lokket på plass og sette på gjærlås. Til tider skummer det over kanten av bøtta, men for å unngå søl plasserer eg den i ein stamp. Fungerer heilt greit.

Takk for tips! Jeg har lettet litt på lokket. Akkurat som Lars nevner over, så tettet gjærlåsen seg og lokket holdt nesten på å bli sprengt av i løpet av natta.

Bra futt i denne belgiske wit gjæren gitt!  :skitbra:

Nøyaktig dette skjedde med min Wit i dag! Jeg hadde satt den i en sort plastsekk sånn i tilfelle :)
Jeg bytta gjærlås og vaska med dugelig med starsan rundt, og nå plopper den velvillig :)

Vedlegg

• IMG_0085.JPG
    IMG_0085.JPG
    489 KB · Sett: 337
Se der ja! Godt jeg ikke er alene. :skitbra:

Min hold på med dette helt til mandag, så nesten en uke!! Helt sprø denne gjæren.... nå plopper det mer normalt i vannlåsen, men det lukter ganske rart. Egg eller noe lignende, håper det ikke er noe galt. Er det noen som vet om det er normalt for denne typen gjær?

Erikkokken skrev:
Se der ja! Godt jeg ikke er alene. :skitbra:

Min hold på med dette helt til mandag, så nesten en uke!! Helt sprø denne gjæren.... nå plopper det mer normalt i vannlåsen, men det lukter ganske rart. Egg eller noe lignende, håper det ikke er noe galt. Er det noen som vet om det er normalt for denne typen gjær?

Kan det være svovel? Kan være et naturlig biprodukt fra gjæren, eventuelt at den har vært stresset. Du vil uansett heller at svovelen forsvinner enn blir i ølet.  :)

Det kan absolutt være svovel, har luktet det før men ikke så kraftig. I begynnelsen var det nesten ingenting, men nå de siste 2 døgnene har det blitt ganske kraftig lukt.

Det er ikke uvanlig at witbier-gjær produserer svovel. Som Lars sier, forsvinner det nesten garantert (hvis det ikke skyldes en infeksjon, men det er lite trolig) etterhvert.

Den væsken som lå på toppen av gjærkaret mitt syns jeg luktet og smakte som en slags sterk lakris?

Tips: Ikke smak for mye på Wit-gjærstarter :)

Shea-Arne skrev:
Hvilken gjær brukte du?

Belgian Witbier - WYEAST XL 3944

Det lukter skikkelig hai, jeg tatt en liten smaksprøve og det smakte skikkelig hai også. Blir dette en katastrofe? Jeg vet man må ha tålmodighet, men jeg brygget en wit for et par mnd. siden med samme gjær. Den var ikke sånn i det hele tatt, luktet mye mindre og smakte godt med en gang. Jeg brukte ekstrakt den gangen, og mindre gjær. Den forrige hadde også betydelig lavere OG, kanskje det er derfor...?

Jeg er skikkelig bekymret  :(

Ha tålmodighet! witbier-gjær har en tendens til å jobbe relativt sakte, og kan altså til tider produsere en del svovel. Som regel går det greit. Vent en uke og sjekk igjen. det er ikke uvanlig at jeg lar wit stå tre uker i primærkaret. svovel forsvinner ut med CO2, og bir som regel helt borte med lagring.

Gahr skrev:
Ha tålmodighet! witbier-gjær har en tendens til å jobbe relativt sakte, og kan altså til tider produsere en del svovel. Som regel går det greit. Vent en uke og sjekk igjen. det er ikke uvanlig at jeg lar wit stå tre uker i primærkaret. svovel forsvinner ut med CO2, og bir som regel helt borte med lagring.

Takk for det, du har sikker rett. Men jeg sover ikke godt før jeg vet med sikkerhet. Trøster meg med en Nøgne Ø Wit mens jeg venter, det smaker veldig godt  :yes:

Erikkokken skrev:
Shea-Arne skrev:
Hvilken gjær brukte du?

Belgian Witbier - Wyeast XL 3944

Det lukter skikkelig hai, jeg tatt en liten smaksprøve og det smakte skikkelig hai også. Blir dette en katastrofe? Jeg vet man må ha tålmodighet, men jeg brygget en wit for et par mnd. siden med samme gjær. Den var ikke sånn i det hele tatt, luktet mye mindre og smakte godt med en gang. Jeg brukte ekstrakt den gangen, og mindre gjær. Den forrige hadde også betydelig lavere OG, kanskje det er derfor...?

Jeg er skikkelig bekymret  :(

Har aldri brygget wit, men det at det lukter dritt betyr at det er noe som smaker dritt som forsvinner ut av ølet ditt.... :)

Nå har ølet stått 3 uker + på gjæringsdunk og den vonde lukten har forsvunnet som dugg for solen og jeg sover godt om natta igjen! :skitbra:

Det jeg jeg nå lurer på er:  siden den har stått 3 uker på dunk og vekta viser 1.010 og gjorde det for en uke siden også, så skulle man vel tro at den er klar til å flaskes... MEn den bobler enda, ca 1 gang hvert 5-8 minutt. Betyr det at den ikke er helt klar, eller er det ikke nødvendighvis et problem?

Trodde denne skulle gå kjapt jeg.... den gang ei. :neinei:

At den fortsatt slipper ut CO2 betyr bare at ølet er mettet med gass og slipper ut "overskudd". Det er bare å flake i vei.

Tilbake
Topp