Gjærmengde igjenn.

Mc.

Norbrygg-medlem
Dere har blitt diskutert mange ganger på dette forumet, men jeg spør allikevel.
Satte en lager på 12.5 liter idag. OG 1052. Tilsatte 1 pk. tørrgjær og trodde jeg var sikker. Sjekket tilfeldigvis på brewers friend sin kalkulator og sa ble det alt for lite. Ble faktisk for lite med 2 pakker også. Kalkulatoren regner 10 milliarder pr. gram noe som vel er edruelig siden det står 6 milliarder pr. gram på pakken med 34/70.
Så nå går jeg ut i garagen og heller i en pakke til. Har jeg gått fra forstanden eller jeg på rett spor.
Skal lage en dobbelbock i morgen. Tørr ikke tenke på hvor mye jeg må bruke der....... :eek:

på 12.5L selv med kaldfermentering så bruk tre pakker.
Herregud ! På en vanlig lager med bare 1052 OG...? Veldig irriterende at butikken var utsolgt for ferskgjær da jeg var der på Mandag. Tenkte å lage starter for å oppnå rett mengde gjær. Nå er det ikke tid. Skal lage dobbelbock i morgen og reiser på jobb Mandag.

Herregud ! På en vanlig lager med bare 1052 OG...? Veldig irriterende at butikken var utsolgt for ferskgjær da jeg var der på Mandag. Tenkte å lage starter for å oppnå rett mengde gjær. Nå er det ikke tid. Skal lage dobbelbock i morgen og reiser på jobb Mandag.

Jeg tar det fra egen nylig erfaring. 14L. 8C ned til 4C. Jeg brukte tre pakker, og rikelig med oksygen, men bare en dose. Fra 80 til 26.

Har ikke utstyr for å tilsette oksygen. Har ikke nok gjær til å tilsette 3 pk. Skal brygge i morgen også. Da blir det 2 pakker s-23 og en 34/70. Håper de ikke begynner å slåss nede i karet.
Første gangen jeg blander gjær. Regner med at det går bra. Begge er ganske nøytrale.

Du kan også lage en startet selv om det i utgangspunktet ikke er verdt bryet med tørrgjær.

34/70 er vel også regnet som svært mye bedre enn s23 så vidt jeg har skjønt. Har brukt 34/70 en del ganger nå - den er litt treg til å komme igang men funker fint. Jeg pleier å ha den på 10-12 grader. Blir det for kaldt jobber den ekstremt tregt.

Ellers er jeg ikke enig i beregningene her - mr. Malty sier at tre poser tørrgjær er nok til å gjære 31 liter lager med og 1.052.

Har brukt 34/70 flere ganger og bare med en pose på 12 liter.
Har ikke tenkt på at det kan være i minste laget. På disse batchene har jeg vært plaget med at flaskene skummer over i forskjellig grad. Aldri fontener. Og bare på Brooklyn lager klonen. Mulig det var lite gjær og litt for snar flasking etter bare 2 uker. Håper at mere gjær og 3 uker gjæring skal bedre dette.

Ja skulle lage dobbelbock, men det gikk rett til he.....
Men har alltid trodd at en pakke tørrgjær var mer enn nok til 12 liter lagerøl. Men tydeligvis ikke. Har ikke sjekket Mr. Malty da jeg er vant til å bruke Brewersfriend.

Ja skulle lage dobbelbock, men det gikk rett til he.....
Men har alltid trodd at en pakke tørrgjær var mer enn nok til 12 liter lagerøl. Men tydeligvis ikke. Har ikke sjekket Mr. Malty da jeg er vant til å bruke Brewersfriend.

Mrmalty er snillere enn breweiersfriend. Breweiersfriend virker streng. For moro skyld så sjekket jeg hva den foreslo på IPAen min for en tid siden, og den mente at jeg har pitchet halvparten av det jeg burde, noe jeg har gjort hver eneste gang uten å ha opplevd noen form for problemer med "min" pitch.

Hmm. Hva skal en tro på ? Mr Malty må en vel kjøpe nå ? Tror jeg brukte den for lenge siden og da var den vel gratis. Får vel kjøpe og sammenligne.

Kjøpte og prøvde den. Den sa 109 milliarder. Brewersfriend sa 240 milliarder. Ble like klok. Avinstallere og fikk pengene igjenn.
Skal prøve å finne gratisversjonen.

Kjøpte og prøvde den. Den sa 109 milliarder. Brewersfriend sa 240 milliarder. Ble like klok. Avinstallere og fikk pengene igjenn.
Skal prøve å finne gratisversjonen.

Hva representerer de tallene? Hvor mye som må pitches? Begge kalkisene bør være enige om pitchrate, med mindre du tukler med pro etc i BF, men det de estimerer for antall brukbare celler i pakkene er forskjellig.

De er antall gjærceller som er nødvendig for et lagerøl på OG 1052 og 12.5 liter.
Jeg velger pitch rate 1.5 på BF. Er ikke det korrekt? Det er vel pro tror jeg. Malty sa ingen ting om pitch rate, bare antallet som var nødvendig.

De er antall gjærceller som er nødvendig for et lagerøl på OG 1052 og 12.5 liter.
Jeg velger pitch rate 1.5 på BF. Er ikke det korrekt? Det er vel pro tror jeg. Malty sa ingen ting om pitch rate, bare antallet som var nødvendig.

Så lenge du velger lager begge steder så burde du få samme antall, mener jeg. De skal defaulte til 1.5 siden det er standard pitchrate for lager, og hhv 0.75 for ale. Og sjekk at volum er metrisk begge steder.

Lag sterter med tørrgjær også, den er ikke billig den heller, tror det begynner og bli en myte :)
Mesker du en egen vørt blir det ennå billigere.

Lag sterter med tørrgjær også, den er ikke billig den heller, tror det begynner og bli en myte :)
Mesker du en egen vørt blir det ennå billigere.

Uenig. De er gjerne halvpris ifht fersk gjær, og siden de inneholder så mange celler så må du lage en veldig stor starter for å få tilsvarende vekst sammenlignet med fersk gjær. Så det går litt på arbeidsmengde/tid hvis du lager vørter selv dog, mot pris på spraymalt.

Men hadde vært artig å laget en starter på MJ-tørrgjær, siden disse er notorisk trege av seg til å komme igang, og sammenlignet med en pakke uten starter.

Sist redigert:
vel, brygger ikke pils med tørrgjær men hører de som gjør det synes det blir dyrt med tørrgjær når anbefalt dose skal brukes, de brygger 30 liter.
Jeg og Gustav hadde samme diskusjonen og kokluderte med at tørrgjær ikke var spesielt billig i forhold til fersk når anbefalt dose skulle brukes.
Vet ikke om jeg greier og finne igjen den tråden.

Tilbake
Topp