Gjærmengde - trykkgjæring

Terje J

Norbrygg-medlem
Første forsøk med gjæring under trykk; Festbier gjæret på 1,4-1,5 bars trykk og temperatur 17C. Usikker på hvilken Pitch rate jeg skal legge meg på. Formeninger??
 
Kulturen sier at du får mindre gjærvekst under trykk, og bør derav pitche litt mer. Ikke noe formening om hvor mye, men litt hvertfall... Jeg har til nå brukt vanlig lager rate med gode resultater dog.
 
OK, tenkte jeg kunne pitche litt mindre, så med utgangspunkt i 1.5 million cells / ml / degree plato, så blir det en 3l starter (OG1.056)...
Tenker å pitche på 12C og la det stå 12-24 timer før jeg setter på trykk og øker temperaturen. Hvordan har du gjort det @jab ?
 
Jeg har pitchet kaldt på normal lager temp, sånn 8-10C. Jeg bruker corneliusfat og en sånn clear beer ubåt, så jeg må presse inn litt CO2 for å få forseglet lokket skikkelig. Har da satt 15 psi ca. fra start og koblet på trykkventil. Har så latt det stige naturlig til ca 15C. Jeg tror det er viktig å ha trykk ganske tidlig også, da det er da det meste av fusel og ester produksjon foregår. Jeg bruker en picninckran og tar prøver med underveis. Når jeg er noen poeng unna forventet FG så skrur jeg igjen ventilen litt til jeg får riktig trykk i forhold til karbonering, da er ølet ferdig og naturlig karbonert samtidig.

Pleier og overføre til purget serveringsfat med trykk... Jeg brygger all ølen min sånn om dagen, da det er mindre jobb med overføring og hevert og sånt gris. Får akkurat et 19l fat av et brygg, eller to om jeg kjører dobbel porsjon. :)
 
Ok, mente jeg hadde lest at ester produksjonen begynner noe senere, etter at gjærveksten er igang men kan ikke finne det igjen..
Revurderer da planen og begynner som vanlig på 9C, stiller innpå 1,0 bar og lar trykket bygge seg opp naturlig, lar temperaturen stige til 15 over ett døgn, og øker til 1,5bar mot slutten...
Hadde vært interessant med andres erfaringer rundt trykkgjæring.
 
Tilbake
Topp