gjærmengde

Hei folkens

Jeg er i gang med mitt første allgrain brygg og knoter litt med gjærmengden. Jeg skal brygge en apa på OG 1050 og har fått en ferskgjær fra wyeast(1052). I følge mrmalty er viabiliteten bare 42% og at jeg trenger 4.67l starter med den ene smackpacken. Før jeg sjekket dette, lagde jeg en starter på 1l og i mangel på større flaske gjorde jeg samme prosessen en gang til. Spørsmålet blir da: Kan jeg med trygghet slenge dette i, eller bør jeg lage en til (evt prøve med 2-3l)?
 
Det kommer an på hvilken type starter du har brukt. Om du har sørget for å riste inn godt med oksygen underveis («intermittent shaking»), hadde du klart deg med under tre liter til å begynne med, og da vil de to starterne være rikelig. MrMalty beregner ikke flerstegsstartere, men Brewzor-appen sier at en «simple starter» på 2*1 liter vil ende på noe under 160 mrd av de 185 mrd cellene du trenger, og det er jo heller ikke så langt unna. Det vil nok bli øl.
 
Hei,
At du som førstegangsbrygger av allgrain-brygg faktisk lager en starter, er i seg selv lettere imponerende. Personlig var jeg ikke klar over at hvor fersk gjæren var hadde noe å si da jeg startet med ølbryging. Jeg endte derfor opp med et par brygg med diverse uante bismaker. Jeg har imidlertid spart på en del flasker fra mine første brygg (fra mai i fjor) og disse smaker nå veldig bra.

Så lenge du kjører starter så tenker jeg at brygget kommer til å bli bra. Fokuser på å holde gjæringstempen på rikitg nivå, så går det nok helt strålende. Litt underpitching er sjeldent noe stort problem.
 
Tilbake
Topp