Servomyces er tillatt i følge Reinheitsgebot, ja, så det virker ikke urimelig at det kan ha vært et motiv bak framstillinga av den. Jeg veit ikke om det finnes andre måter å smugle sink inn i vørteren på som ikke bryter med denne idiotiske loven.
For oss er det
@loebrygg sier om biotilgjengelighet muligens et poeng. Jeg trur ikke det er et problem for gjæren å ta opp sink som er tilført i en sinksulfatoppløsning - jeg veit at i alle fall kjente amerikanske håndverksbryggerier bruker sinksulfat - men det kan være at det er best om sinken er bundet i et autolysat, som Servomyces. Servomyces har også den fordelen at det kan tilføres i kok fordi det ikke vil felles ut sammen med annet bunnfall. (Maltet tilfører jo rikelig med sink, men det binder seg til proteiner under kokinga, og felles derfor ut.)
Jeg har ei sinksulfatoppløsning stående i kjøleskapet, og bruker av den regelmessig. Så vidt jeg forstår, vil ikke noe levende trives i den. Jeg tar den bare rett fra kjøleskapet og tilfører den sammen med gjæren, og så langt - som er ganske mange brygg - tyder ikke noe på at det er noe problem med denne praksisen.