Gjærnæring

Kjekt med gjærnæring, men andre ting som er langt viktigere for sluttresultatet som å pitche nok gjær, temperaturstyring på gjæring osv.

Järviloppo skrev:
OK. Er utålmodig og ønsker å komme igang....

Kjenner følelsen,  hehe. Mangel på gjærnæring bør ikke være det som utsetter bryggedagen. I hvert fall ikke i startgropen.  Da er det så mange andre faktorer som påvirker sluttresultatet at det å ha glemt gjærnæring neppe vil gi merkbare utslag.  Mangler du humle derimot, hehe

Jeg har brygget 7 brygg hittil, og aldri brukt gjærnæring. Alle bryggene har vært vellykkede (ihvertfall i mine øyne).

Den inneholder vel sink og nitrogener og andre yummy-for-the-yeast-tummy-ting som annen gjærnæring, gjør den ikke? Da er vel det fortsatt brukandes vil jeg tro.

Sitat fra Gahr :" Gjærnæringen for vin er stort sett bare DAP (diammoniumfosfat eller noe slikt), først og fremst et nitrogentilskudd. Gjærnæringen til øl inneholder også zink, som er bra for gjæren. Jeg ville tatt meg bryet med å bestille gjærnæring til øl. Både Petit og Vin og Bar har Wyeast sin næring. Du kan bruke vingjærnæring også, men i følge Dave Logsdon fra Wyeast kan for store tilskudd føre til økte forekomster av svovel i ølet (ikke spør meg hvorfor, men han sa så, sjefen...)."

Så da fant jeg svaret på det. :) :skitbra:

Siden jeg hadde en del slik liggende så har jeg brukt slik gjærnæring for vin i kombinasjon med servomyces. Fungerer utmerket.

God kveld folkens!
Me brygga ein bach med "7 Fjell - Vinter" på tirsdag, og eg trur kanskje me var litt short med gjær.
I helga fekk eg tak i gjærnæring. Går det ann/anbefaler dåke å slenge oppi ei skei med næring no? 5 dager ut i gjæringa. Eller er det forseint?

Brygget står i gjæringskaret i boden no. Det er fortsatt noko aktivitet i gjærlåsen.

Takker for all hjelp :)

I dag sveivet jeg innom Europris, da jeg allikevel var i området. Fant noen poser med gjærnæring til 11 kroner/stk, og tok med meg fire poser. Har sett i to oppskrifter jeg har fått på Bakke Brygg at dette skal tilsettes, men har ikke fått med dette i de pakkene de har laget til meg. Oppfatter derfor at dette ikke er essensielt, men tenkte allikevel å høre hvilken funksjon dette har, og hvordan en eventuelt skal bruke det. Antar at det finnes noen synspunkt på det her inne?

Det du har fått med deg er sannsynligvis DAP (diammoniumfosfat), som er et nitrogentilskudd. Det vil ikke skade å bruke litt i vørteren, men det er ikke noe å tjene på det heller. Det viktigste gjærnæringstilskuddet i øl er zink. Det får du f.eks. ved å bruke Servomyces eller Wyeast sin gjærnæring.

Takk for svar, Gahr (utilsiktet rim, der altså). Regnet vel egentlig med noe sånt. Men hvilken funksjon vil det eventuelt gi? Lavere OG? Har planer om å brygge en batch belgisk blonde i morgen, og da er det vel viktig å bevare en viss sødme også ved ferdig gjæret produkt.
Drister meg til ennå et spørsmål, selv om dette sikkert hører hjemme i nybegynnertråden: I følge den sparsomme oppskriften skal det tilsettes 300 gram kandissukker (såvidt jeg forstår). På hvilket stadium i prosessen skal dette skje, mon tro?

DAP vil sannsynligvis ikke gjøre noenting. Zink er bra for gjærens helse. Det gjør ikke egentlig noe for FG-en. Men du ønsker selvsagt en vital gjær som gjærer rent og spiser opp det tilgjengelige sukkeret. Den eventuelle sødmen i ølet må komme i form av ugjærbart sukker (som gjæren uansett ikke ville ha spist).

Tilsett sukkeret i kokingen. Jeg gjør det alltid ved kokestart, for enkelhets skyld.

Hei,

Da jeg brygget en IPA forrige uke, lagde jeg meg meg en starter på 1,2 liter og tilsatte gjærnæring (wlp1000) og Servomyces for å få best mulig vekstforhold for gjæren.

Jeg tilsatte det samme under kok av vørter, men så ble jeg litt usikker på effekten av det. Vil gjæren bruke opp gjærnæringen i starteren slik at det er behov for nytt tilskudd i vørter? Og hva med Servomyces?

Bruker Wlp001 og det har stått stabilt på 20 grader (+/- 0.3 grader ifølge grafen).
Stormgjæringen kom raskt i gang og SG har gått fra 1.060 til 1.016 på 2 dager, noe som vel tyder på at det funker bra. Ble bare litt usikker på teorien bak her, da jeg vanligvis bare har brukt næring + Servomyces i vørter med gode resultater.

Sist redigert:
Jeg bruker selv næring i både starter og vørter. Jeg mener vel at næringen blir spist opp ved begge gjæringsprosesser, og derfor tilsetter jeg begge ganger. Servomyces har jeg ingen erfaring med, dessverre.

Servomyces gjør at gjæren kan ta opp essensielle næringstoffet som tilføyes cellestrukturen. Hvis ikke starteren bruker opp alt vil det bli brukt opp i brygget. iogmed det bare er døde gjær celler som er bolet opp før de ble drept skader det sikkert ikke om du tar i både brygg og starter.

Plukker opp denne tråden igjen.

Ser at mange skriver i oppskriftene at de bruker både gjærnæring og servomyces. Hva er grunnen til det og har det noe bedre effekt i forhold til å bare bruke en av delene?
Selv bruker jeg bare gjærnæringen fra olbrygging.no yeast-vit, men ser det bare er spor av sink i den, burde kanskje velge en annen gjærnæring evt servomyces?

Dersom Sink er den viktigste bestanddelen i gjærnæring, kan man ikke da bare bruke et rent tilskudd fra helsekosten?

Hvor mange mg sink anbefales pr liter vørter eller pr gram gjær?

Tilbake
Topp