Gjærslam på fat

khs

 
Når jeg stikker om på fat får jeg alltid med noe gjærslam. Poenget med omstikking er vel bla. å få ølen vekk fra gjærslammet. Er det viktig
å tappe ut gjærslammet som følger med på fatet så fort som mulig eller er dette ubetydelig? Kan det feks. være en idé og fylle fatet helt fullt(få mest mulig øl ut av gjæringsdunken),
sette det kaldt(ned mot 0 °C) for så og tappe ut evt. bunnfalt gjær etter noen dager?
 
Jeg setter gjæringsdunk - og fat for den saks skyld - kaldt før omtapping eller flasking. Ølet klarner da bra opp og det meste av grums og gjær blir liggende igjen hvis du ikke rører på dunk/fat eller stikker hevert helt ned.
 
Ja det høres ut som en bedre idé, har et kjøleskap hvor jeg akkurat får plass til gjæringsdunken og da får jeg jo også temperaturen ned mot 0 :ilike:
Trenger man også og gjøre dette dersom man bruker et ekstremt flokkulent gjær som feks california lager. Da jeg lagde starter av denne virket det som
alt hadde bunnfelt og det var liten synlig effekt av å la den stå i kjøleskap 1 døgn.
 
anbefaler å montere tappekran på gjæringsdunken, hvis du synes det er litt knotete med heverten!
 
Joda jeg har tappekran på dunken men det suges med endel gjær alikevel, spesielt når jeg tipper litt på dunken, vet ikke hvor lurt detter er men.
Ølet står 2 uker på dunk før omstikking.
 
ok. Ja, litt kommer alltids ut. Jeg pleier å åpne krana for full guffe et kort øyeblikk og kaste de første par desiliter.

Ellers kan du vippe karet litt bakover og la det stå en stund før tapping. Da synker gjærkaka litt bort fra krana..

Hvis krana sitter for lavt, er det jo mulig å montere på en liten forlenger inni karet..?
 
Tilbake
Topp