Gjærslurry

I utgangspunktet skal vel en witbier bruke en spesiell type belgisk wit-gjær, hvis man skal være pinlig nøyaktig, men det blir nok uansett godt øl :)
 
joques skrev:
Ja, gjær vil slite litt mer under høyt trykk, men det spørs om det er nok til å unngå flaskebomber. Veldig merkelig at flaskene er hele etter at ølet har gjæret ned 10 öchslegrader, det er 3-4 ganger så mye kullsyre som i et "vanlig" øl. Er flaskene veldig solide? Kanskje korkene har sviktet under trykket og begynt å lekke? Veldig nysgjerrig nå på hva FG er på det ølet som er på flaske. Tar du en måling når du smaker på det? :)

Jeg satte flaskene til kjøling rett før nyttår i håp om at de kunne få stå der og godgjøre seg noen uker før testing.  :p
Da tenkte jeg meg tydligvis ikke godt nokk om. fordi han jeg leier hos hadde en aldrig så liten nyttårsfest og kunne fortelle følgende ved min tilbakekomst.

"Jekka en av de ølla dine på nyttårsaften.... £$€!!%& %¤&#(!! se på blåmerket mitt. Jekka korken som først spratt i puppen min (Se på blåmerket) vidre i leppa mi og opp i nesa. Pulveriserte forrørig røyken jeg hadde i munnen. Flaska tømte seg helt!"
  :lmao:

Så som du sier Joques... Flaskene tålte nokk en god del..
Sannsynlig den feteste nyttårsraketten han hadde den kvelden. :)
 
høres ut som om vi har en løsning på neste års forbud mot nyttårsraketter  :p
Godt jobba!
 
joques skrev:
Tar du en måling når du smaker på det? :)

Målte den til 1,015 .. omsider etter at jeg hadde omdanna skummet til væske. Litt synd det der... Tømte halve tønna i vasken.... Lønner seg kansje å slippe ut trykket og kjøle tønna ned til 0 °C før jeg prøver meg på den neste.

Dette blir mere som en stout, siden det tar en 10 min å fylle et glass med neste dødt øl. Men det smaker fortreffelig. En sterk Paulaner  :biersmile:

Noe gjærslurry blir det ikke ut av det.  :blabla:
 
Hehe, godt at det ikke gikk verre da, at flaske eksploderte og han fikk glassplinter i öynene osv...

Tydeligvis veldig sterke flasker. Hva slags var det?
 
Det var vanlige 0,33 l flasker fra Aass bryggeri. Inneholdt Aass juleøl før de blei nyttårsraketter.
 
Jeg opplevde flaskebomber en gang. Det var snakk om gushing, veldig lik Riisenbryggeriets beskrivelse. Flere flasker hadde mistet bunnen mens de stod i kassen. En annen gang var ølet bare ikke helt ferdiggjæret før jeg flasket det (bommert!) og da skjedde det samme. Kassene stod på lagring under sengen og det har hendt flere ganger at jeg plutselig våknet til lyden av eksploderende flasker.  :mad:

Heldigvis var gulvet belagt med vinyl slik at det ikke medførte store problemer...  :brygging:
 
Eduard skrev:
Kassene stod på lagring under sengen og det har hendt flere ganger at jeg plutselig våknet til lyden av eksploderende flasker.  :mad:

Heldigvis var gulvet belagt med vinyl slik at det ikke medførte store problemer...  :brygging:
:lmao: Gjær fasinerer meg bare mer og mer. Hvis man ikke tar godt vare på dem, kan de ta igjen. På mer en en måte  :clap:

Leste om hjemmebrygging under depresjonen i Amerika, hvor alkoholholdige drikker var helt forbudt. Det var en del som opplevde sengeveting... Undenifra  :p
Hadde flaskene eksplodert før de ble satt til kjøling, ville han nokk blitt forbanna. Jeg satte dem nemlig i bokhylla hans over tv'en. Kunne medført Sammenklistrede sider og ødlagt tv ;)

Note to self; !OBS! Sjekk FG før flasking og nøye beregnet primer !OBS!
 
Den eneste gangen jeg har opplevd at en flaske eksploderte (mitt aller første øl, en Geordie Scottish Export), stod den selvsagt nettopp på tv-en! Imidlertid må eksplosjonen ha vært relativt kraftig (jeg var heldigvis ikke tilstede), for det var helt minimalt av ølet som faktisk hadde rent utover selve tv-en. Resten av rommet var derimot godt tilgriset med ølkliss og glass. Dødelige saker!

Gahr
 
Tilbake
Topp