Gjærstarte flere ganger på rad

Hei

da skal jeg prøve meg på min første gjærstarter og må dessverre plage dere her inne på forum.
Jeg har brukt kalkulatoren på brewersfriend og funnet ut til pilsen min så må jeg lage starteren i to omganger for å få nok gjærceller. trenger 400 milliarder ifølge kalkulatoren og jeg har bare 69 i det ene røret mitt.

hvor lenge tar hvert steg? skal det stå i kjøleskap og bunnfelle før jeg dumper det i en ny gjærstarter?

En liten dytt i riktig retning hadde vært fint. på forhånd takk :)
 
Gjør det omvendt. Dump ny startervørter oppå gjæren som står i samme kolbe du har dekantert etter ca et døgn i kjøleskap, etter at den ikke blir lysere etter å ha satt starteren.
 
Hei.

Når jeg stepper opp starte pleier dette og være fremgangsmåten.( selvfølgelig ikke fasit, bare min måte)

Jeg pleier og la startere stå alt fra 36 til 48 timer, blir da satt i kjøleskapet for og bunnfelle mesteparten og gjæren.
dekanter så vesken ut av kolben
kok så ny "vørter" som du dumper oppi kolben og setter tilbake på magnetrøreren. ( hvis du har en )
 
Hei.

Når jeg stepper opp starte pleier dette og være fremgangsmåten.( selvfølgelig ikke fasit, bare min måte)

Jeg pleier og la startere stå alt fra 36 til 48 timer, blir da satt i kjøleskapet for og bunnfelle mesteparten og gjæren.
dekanter så vesken ut av kolben
kok så ny "vørter" som du dumper oppi kolben og setter tilbake på magnetrøreren. ( hvis du har en )
Høres jo bra ut. Regner med du tempererer både gjæren og ny vørter før dette blandes i steg to?
 
Selvfølgelig, bruker mye tid på startere... ikke bare bare og gå fra slant til full pitch..

men oh boy.. gleden av og ha uttallige "strains" er ubetalelig
 
Tilbake
Topp