Gjærstarter, et eller to step

Jeg vil tro varmen vil holde lunk i den - uten at jeg har prøvd det. Den genererer ganske brukbart med varme. Nå bruker jeg den aldri uten å ha legoklosser under kolben. Det gjør det mulig å bruke den i vanlig moderat romtemperatur.

Jeg kjøper den nok uansett. Noen er redde for monstre, men dette monsteret vil jeg ha.
 
Jeg kjøper den nok uansett. Noen er redde for monstre, men dette monsteret vil jeg ha.

Jeg har lært meg å omgås monsteret, og er veldig fornøyd med det nå:). Ikke no' å være redd for. Anbefales varmt for alle som har tilgang på legoklosser.
 
Jeg har lært meg å omgås monsteret, og er veldig fornøyd med det nå:). Ikke no' å være redd for. Anbefales varmt for alle som har tilgang på legoklosser.

Hehe. Synes fortsatt det er trist, men samtidig greit, at min enorme alu-koffert som var proppa med lego da jeg var liten, ble gitt bort til mindre mennesker i familien. Men uansett, jeg kjøper den faktisk bl.a pga varmen den avgir, har to andre rørere fra før, håper denne ikke trenger babysitting mtp varmeovner. Andre grunnen er at jeg kan dra bøtter på den, kjekt hvis man ikke vil brygge et dedikert øl som starter først.
 
Jeg lagret us05 gjær på et kokt glass i kjøleskap. Etter to uker var det blitt trykk i glasser. Skrudde av korken og det flommet ut gjær. Satte på korken igjen og satte den tilbake. Står enda der.
Lokket skal ikke være skrudd til!! Gjæra er nok nær dvale, men ikke helt
 
Låner tråden for relatert spørsmål.

Har tatt av 3-4 dl før pitching til en liten gjærbank fra de siste starterne nå.
Det jeg da har gjort er å dekantere det meste av vørteren fra kolben før pitch, men beholdt nok til å svirre opp den flokulerte gjæren i bunnen.
Deretter har jeg helt noe under halvparten av denne slurryen på laboratorieflasker. Har da på forhånd beregenet ca. det dobbelte av nødvendig gjærmengde til det brygget starteren egentlig er laget for. Lab flaskene er deretter satt i kjøleskap.

Spørsmål:
1. Høres dette ut som en grei måte å ta vare på gjæren på?
2. Hvor lenge kan jeg regne med at denne gjæren er levedyktig?
3. Når gjæren flokulerer i labflaskene blir det liggende en god del formentlig utgjæret vørter på toppen. Bør denne dekanteres fra lab flaskene, eller er det greit at denne ligger over gjæren så lenge det står i kjøleskap?
 
Låner tråden for relatert spørsmål.

Har tatt av 3-4 dl før pitching til en liten gjærbank fra de siste starterne nå.
Det jeg da har gjort er å dekantere det meste av vørteren fra kolben før pitch, men beholdt nok til å svirre opp den flokulerte gjæren i bunnen.
Deretter har jeg helt noe under halvparten av denne slurryen på laboratorieflasker. Har da på forhånd beregenet ca. det dobbelte av nødvendig gjærmengde til det brygget starteren egentlig er laget for. Lab flaskene er deretter satt i kjøleskap.

Spørsmål:
1. Høres dette ut som en grei måte å ta vare på gjæren på?
2. Hvor lenge kan jeg regne med at denne gjæren er levedyktig?
3. Når gjæren flokulerer i labflaskene blir det liggende en god del formentlig utgjæret vørter på toppen. Bør denne dekanteres fra lab flaskene, eller er det greit at denne ligger over gjæren så lenge det står i kjøleskap?

  1. Ja, skjønt du trenger ikke ta av såpass mye som du gjør.
  2. I flere måneder - men du må selvfølgelig sette en ny starter på den. Og når den har stått lenge, skal du ikke brått slenge den rett i en stor starter, men la den få en varsom start med en liten mengde ganske svak vørter.
  3. Jeg vil si ja. Det er alkohol i denne, og den beskytter derfor bedre enn vann. Men jeg har også sett det anbefalt å helle av ølet, og toppe opp med kokt,nedkjølt vann.
Pass forøvrig på at det ikke får bygge seg opp trykk i flaskene. Skru ikke helt igjen - i alle fall ikke før du er sikker på at det ikke skjer noen form for kullsyreutvikling nedi der.
 
  1. Ja, skjønt du trenger ikke ta av såpass mye som du gjør.
  2. I flere måneder - men du må selvfølgelig sette en ny starter på den. Og når den har stått lenge, skal du ikke brått slenge den rett i en stor starter, men la den få en varsom start med en liten mengde ganske svak vørter.
  3. Jeg vil si ja. Det er alkohol i denne, og den beskytter derfor bedre enn vann. Men jeg har også sett det anbefalt å helle av ølet, og toppe opp med kokt,nedkjølt vann.
Pass forøvrig på at det ikke får bygge seg opp trykk i flaskene. Skru ikke helt igjen - i alle fall ikke før du er sikker på at det ikke skjer noen form for kullsyreutvikling nedi der.

Takker. De er helt igjenskrudd, men da skal jeg forsiktig forsøke å skru de litt opp i kveld og se om det har skjedd noe nedi der.
 
Jeg satte en gjærstarter på benken med 2,5 l tilsatt 2 pakker wlp 800. Jeg trenger å steppe denne en gang til og skal brygge om 2 dager. Det er en 50 l batch. Tror ikke jeg rekker å dekantere 2 ganger. Ser for meg att starteren nå får gå til i morgen tidlig (36 tim). Settes så kjølig gjennom dagen (4grader). Dekantere og setter en ny 2 liters starter som går frem til pitch. Høres det greit ut?
 
Jeg satte en gjærstarter på benken med 2,5 l tilsatt 2 pakker wlp 800. Jeg trenger å steppe denne en gang til og skal brygge om 2 dager. Det er en 50 l batch. Tror ikke jeg rekker å dekantere 2 ganger. Ser for meg att starteren nå får gå til i morgen tidlig (36 tim). Settes så kjølig gjennom dagen (4grader). Dekantere og setter en ny 2 liters starter som går frem til pitch. Høres det greit ut?

Ja.

Vær oppmerksom på at det ikke er noe poeng i å bruke to pakker, slik du har gjort. Tvert i mot; du vil antakelig få mindre tilvekst av gjær når det er såpass mye gjær i forhold til vørtervolumet. Så sett for all del ikke den nye starteren på all gjæren, bare på en liten del. (1/5 av den gjærmengden du sitter med etter første runde skulle være rikelig.)
 
Såpass. Kalkulator fra Brewfather sier 2 pakker og 2 stepp.
Nå ble jeg litt usikker.
I Brewfather kan du velge selv hvor mange stepp du vil bruke. 50 liter vørter krever en del gjær. Brewfatheren min sier 1 pakke og 5-6 liter (vørterstyrken bestemmer). Om du velger to stepp er hver starter på ca 2,5-3 liter. Du kan også lage en litt mindre starter av én pakke – og pitche den andre pakken i tillegg.
 
Helt ut av det blå, og uten kalkulator for hånden, hadde jeg laget 3L starter på en pakke, dekantert (rett av magnetrøreren) av 3/4 og satt kjølig. Så ville jeg ha tilsatt nye 3L vørter på 1/4 som er igjen
Sånn ca...
 
Skrudde av magnetrører etter jobb i dag. I kveld så bruser det fortsatt godt i kveld. Så dekantere, spare ca 3/4 av gjæren. Ny starter på 2,5 l i morgen. Natta gjennom på magnetrører. Dekantere dette andre step før gjæren pitches i kjølt batch blir planen.

Takk for innspill. Lærer hele tiden noe nytt!!
 
Har lest litt mer om dette og det virker som det er enighet om att størrelse på starter er viktigere enn mengde gjær som pitches i starteren.

Jeg lager nå en ny starter og bruker en liten andel av bunnfelt gjær i denne. Resten går til lagring for senere bruk.

Bilde av starter wlp 800. Ett døgn magnetrører og ett døgn på kjøkkenbenken.
 
Har lest litt mer om dette og det virker som det er enighet om att størrelse på starter er viktigere enn mengde gjær som pitches i starteren.

Jeg lager nå en ny starter og bruker en liten andel av bunnfelt gjær i denne. Resten går til lagring for senere bruk.

Bilde av starter wlp 800. Ett døgn magnetrører og ett døgn på kjøkkenbenken.

Korrekt, men du bør ikke pitche for lite heller.
 
Det er jo klart det og. Mye hensyn å ta.

Jeg kjører med magnetrører til i morgen tidlig. Lær den stå til jeg skal pitche i morgen kveld. Forhåpentlig har den da bunnfelt noe slik att jeg ikke må slippe 3 l gjærstarter i 50l vørter.
 
Har lest litt mer om dette og det virker som det er enighet om att størrelse på starter er viktigere enn mengde gjær som pitches i starteren.

Jeg lager nå en ny starter og bruker en liten andel av bunnfelt gjær i denne. Resten går til lagring for senere bruk.

Bilde av starter wlp 800. Ett døgn magnetrører og ett døgn på kjøkkenbenken.

Vil bare gjenta det @Miguel sier; ikke bruk veldig lite gjær til starteren. Sjøl om det funker å bruke nesten ingenting, vil det føre til at gjæren må gjennom mange flere generasjoner med fordobling av celletallet, og det vil ta lengre tid å få den ferdig. (Hver generasjon tar 90 minutter, i teorien.) Det skumle med det er at startervørteren din aldri vil være helt steril, og bakterier formerer seg fortere enn gjær. Da er det ikke gunstig at de får holde på for lenge før det er blitt så mye gjær at den har fått senket pH'en i vørteren, og har fått produsert en del alkohol - som begge er faktorer som hemmer bakteriene.

Jeg ville vel ikke gå under 50 milliarder celler; altså halvparten av det du har i ei fersk pakke kjøpegjær.
 
Tilbake
Topp