Gjærstarter, et eller to step

Kaldt?? Mener du??

Skulle vel sagt "kjølig":). Tenkte meg at det ville bremse formeringstakten noe om du plasserte den i et rom med 15-16 grader. Men jeg regner med at det er den lille overflaten, der noen få dråper silikon blir til mye mer silikon per cm2, som forklarer at det går bra.
 
Sist redigert:
Skulle vel sagt "kjølig":). Tenkte meg at det ville bremse formeringstakten noe om du plasserte den i et rom med 15-16 grader. Men jeg regner med at det er den lille overflaten, der noen få dråper silikon blir til mye mer silikon per cm2, som forklarer at det går bra.

@msevland: Sjekka med kalkulatoren hva du får ut av den tostegsmetoden du foreslår versus å sette en dobbelt så stor starter, og det blir sånn røffly 1200 milliarder mot 900 milliarder. Så den ideen din om at du får merkbart mer ut av to steg, stemmer med kalkulatorberegningene.
Nei starteren går på ca 23 grader
 
Nei starteren går på ca 23 grader

Det er overflaten, da.

@msevland Jeg surra med de beregningene, om du har lest dem i den forrige posten før jeg sletta dem. Det blir dødt løp, begge versjoner gir i overkant av 900 milliarder celler. Så det blir enklere å sette en dobbel starter på 6 liter enn å først sette en enkel på 3 liter, ta av 20% og så sette en til på 3 liter på de 20 prosentene. (Bortsett fra at det vel er vanskelig å få til en starter på magnetrører på 6 liter:).)

Viabiliteten i en pure-pitch-pakke fra Whitelabs som er to måneder gammel, skal være 98.05%, men det spiller egentlig ikke så stor rolle så lenge den brukes i en starter. Forskjellen på å bruke 98 milliarder celler og 57 milliarder celler som utgangspunkt blir bare 40 milliarder (960 vs 920). Nå er det vel flere celler i de nye pakkene, så det blir litt mer, men det spiller en helt ubetydelig rolle.
 
Sist redigert:
Er det farlig å la gjærstarter gå 48timer uansett? Bare sånn får å være på den sikre siden. eller er den stort sett ferdig på 24?
 
Kjøpte magnetrører og kolber, som mange andre. Trygt parkert i et skap nå. Har jeg for lite gjær, og det har jeg ofte, når batchene er 2-300 liter (vi er et team på 5). Lager ganske enkelt et skikkelig øl i ei mengde som gjæren jeg har håndterer. Så har jeg slurry nok til hva som helst..
Tappa av 7 liter slurry de siste dagene fra den koniske, tok vare på ca 5 liter av den. Kjedelig US-05 denne gangen, men det er IPA neste, så..
 
Er det farlig å la gjærstarter gå 48timer uansett? Bare sånn får å være på den sikre siden. eller er den stort sett ferdig på 24?

Ikke farlig, men poengløst. Den er, som du sier, som regel ferdig på 24 timer, eller i alle fall etter 36. Jeg vet ikke helt hva som kan skje etter at den er ferdig. Om den ikke hadde stått på en magnetrører, ville den jo bare lagt seg til ro på bunnen.
 
Kjøpte magnetrører og kolber, som mange andre. Trygt parkert i et skap nå. Har jeg for lite gjær, og det har jeg ofte, når batchene er 2-300 liter (vi er et team på 5). Lager ganske enkelt et skikkelig øl i ei mengde som gjæren jeg har håndterer. Så har jeg slurry nok til hva som helst..
Tappa av 7 liter slurry de siste dagene fra den koniske, tok vare på ca 5 liter av den. Kjedelig US-05 denne gangen, men det er IPA neste, så..
Hvordan tar du vare på så stor mengde gjær? Vasker du den? Hvor lenge har du den stående?
 
Da blir utgangspunktet 24 timer :) Hvor mye har temperaturen i rommet der gjærstarter står å si? vi har ca 17 grader i bryggerommet, kan det blir litt lite?
 
Da blir utgangspunktet 24 timer :) Hvor mye har temperaturen i rommet der gjærstarter står å si? vi har ca 17 grader i bryggerommet, kan det blir litt lite?

Spørs hvilken gjær. Du må evt bruke litt lengre tid ved den temperaturen, har jeg selv funnet ut. F.eks for mange engelske gjærstammer, f.eks 002, 007 og lignende klassiske engelske, får ikke helt futt før du går opp i 19 grader ca. Har hatt 002 (mener jeg å huske) på 14-16 grader i ca nesten døgn, før jeg ante ugler i posen, og skrudde opp tempen, og da ble den ferdig ila neste dag.
 
Må vurdere å varme opp bryggetrommet til et par og 20 grader da, evt flytte gjærstarterene hjem til kjøkkenet da å transportere gjæren til bryggerommet når den er ferdig ;)
 
Må vurdere å varme opp bryggetrommet til et par og 20 grader da, evt flytte gjærstarterene hjem til kjøkkenet da å transportere gjæren til bryggerommet når den er ferdig ;)

I vinter løste jeg det med ei varmeovn som blåste på veggen rett bak kolben, som var styrt av timer, 15 min av, 15 min på. Kaster bort mye strøm dog ifht å flytte gjærstarterne opp i romtemp. Evt bygge et lite skap med litt treverk og isopor og ha i brggerommet med en enkel varmkilde som står på lunk.
 
Må vurdere å varme opp bryggetrommet til et par og 20 grader da, evt flytte gjærstarterene hjem til kjøkkenet da å transportere gjæren til bryggerommet når den er ferdig ;)

Skulle ikke være noe problem med 17 grader i rommet, egentlig, sjøl om den bruker noe lengre tid. Gjærkvaliteten blir optimal. Dessuten; hvis du har en magnetrører av type Bryggselv, så produserer den så mye varme at det er en fordel å ha et litt kjølig rom. Jeg må plassere små legoklosser mellom plata og kolben for å få litt lufting, så det ikke skal bli for varmt.
 
Skulle ikke være noe problem med 17 grader i rommet, egentlig, sjøl om den bruker noe lengre tid. Gjærkvaliteten blir optimal. Dessuten; hvis du har en magnetrører av type Bryggselv, så produserer den så mye varme at det er en fordel å ha et litt kjølig rom. Jeg må plassere små legoklosser mellom plata og kolben for å få litt lufting, så det ikke skal bli for varmt.

Apropos den røreren fra BS. Jeg skal kjøpe en sånn en, mest fordi det er en fyr som selger en brukt.. Men varmen den genererer, er den vesentlig? Type, Kan jeg ha den i kjelleren som holder litt kald kjellertemperatur, og så vil varmen holde lunk i kolben?
 
Hvordan tar du vare på så stor mengde gjær? Vasker du den? Hvor lenge har du den stående?
Tok av i 1 liters glasskåler,og dekka med clingfilm før de blei satt i kjøleskap. Ingen vasking. Tappa først av endel "gugge" som blei kasta. Til slutt blei de to som så mest grumsete ut slått vekk, de som var tappa først. Resten satt i kjøleskap på en Olden dunk. Endel skal brukes til en ny IPA innen et par uker. Det går endel på 280 liter øl.
Resten blir muligens aldri brukt da det er planer om helt andre øl fremover. Men, har gjenbrukt gjær som har stått i 6 mnd. Har da satt en mindre batch først for å reprodusere maksimalt. Kanskje verd å nevne at den var belgisk (WLP566), og den er jo litt sær i utgangspunktet.
Kommer ikke til å lagre US-05 gjæra lenge da vi har 300g tørrgjær liggende. Kanskje litt for testing av lagringsegenskaper?
 
Jeg lagret us05 gjær på et kokt glass i kjøleskap. Etter to uker var det blitt trykk i glasser. Skrudde av korken og det flommet ut gjær. Satte på korken igjen og satte den tilbake. Står enda der.
 
Apropos den røreren fra BS. Jeg skal kjøpe en sånn en, mest fordi det er en fyr som selger en brukt.. Men varmen den genererer, er den vesentlig? Type, Kan jeg ha den i kjelleren som holder litt kald kjellertemperatur, og så vil varmen holde lunk i kolben?

Jeg vil tro varmen vil holde lunk i den - uten at jeg har prøvd det. Den genererer ganske brukbart med varme. Nå bruker jeg den aldri uten å ha legoklosser under kolben. Det gjør det mulig å bruke den i vanlig moderat romtemperatur.
 
Tilbake
Topp