Gjærstarter ?

Hei, trenger litt info.
Skal lage mitt første brygg m. flytende gjær, en 2042 danish lager.
Jeg har lest litt her på forumet og i boken om moderne hjemmebrygging , men er veldig usikker på om jeg tenker riktig.
Planen min er å trykke på ampullen i gjærposen for å aktivere denne så den blåser seg opp.
Så koker jeg opp 1l. vann sammen med 2dl. maltekstrakt og får den ned på 20 grader, tømmer gjæren oppi å la det få stå ca 24t, eller til det gjærer godt.
i en stor flaske m. gjærlås på.
MEN, må gjærposen stå en stund, kansje dager, før den tilsettes vørtet som jeg har laget som starter ?????

På forhand takk for klare svar.

mvh egil
 
Jeg er forholdsvis fersk i gamet jeg også, men jeg har laget et par startere som har fungert fint.
Tror ikke du tenker helt feil, men det er noen ting du bør justere litt på. Det virker som konsensus er ca 100g tørket maltekstrakt per liter vann. Og litt mer flytende maltekstrakt per liter. 200 gram per liter er muligens litt mye. Det er viktig å få inn oksygen i starteren, enten ved å riste den jevnlig, eller bruke magnetrører. Magnetrører blir best, og kan lett bygges av en gammel pc-vifte og et par magneter. Det finner du masse beskrivelser av hvis du googler litt. I stedet for gjærlås anbefaler mange å dekke flaska med sølvpapir i stedet for gjærlås. Da får du bedre tilgang på oksygen mens starteren gjærer.
Vær nøye med rensligheten.
Hvor mye gjærposen blåser seg opp, og hvor fort det går varierer en del. Men du bør se at den ihvertfall blåser seg opp litt for å vite at det er liv i gjæren din. Den siste jeg laget blåste seg opp på noen timer, mens en annen brukte tre dager.

Her er en grei beskrivelse av det å lage starter: http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-5.html Resten av boka kan jeg også anbefale.
 
gunnark skrev:
Hvor mye gjærposen blåser seg opp, og hvor fort det går varierer en del. Men du bør se at den ihvertfall blåser seg opp litt for å vite at det er liv i gjæren din. Den siste jeg laget blåste seg opp på noen timer, mens en annen brukte tre dager.

Har lest et sted at man bør la posen aktivere seg 1 dag pr. måned etter produksjon (dvs. 2 mnd. gammel gjærpose bør stå 2 dager før den helles i starteren) Husk å desinfisere alt som er i kontakt med posen (posen, saks, etc.)
:biersmile:
 
Det er ikke nødvendig å vente til posen har blåst seg helt opp. Den lille posen inni inneholder kun gjærnæring, men det tilsetter man gjerne gjærstarteren uansett. Bare se til at posen blåser seg litt opp slik at du vet det er liv inni der.
100g spraymalt pr liter vann er vanlig, vel og merke en liter totalt. Ha spraymalten i et litermål og fyll opp til en liter. Rør slik at alt blander seg sånn noenlunde og hell det i kokekaret eller kolben.
 
Tilbake
Topp