Gjærstarter igjen ?

Hei
Laget min første gjærstarter i går, til et tsjekkisk pils.
Brukte Wyeast 2042 danish lager, jeg kokte opp vann + 1,5 dl amber malt ekstrakt tilsammen 1 l.
I dag eller ca 30 t etter så er det ca 15 "plopp", så det ser ut for at det er noe på gang.
Har ristet den jevnligt. Men så leser jeg her på forumet om "gjærnæring"  "dekantering" å har jeg da gjordt noe galt, for lite,
å hva er dekantering?
Håper noen kan svare.

mvh egil
 
Dekantering er å helle vin over på karaffel mens du har et lys bak flasken så du kan stoppe når bunnfallet kommer, det vil vi jo ikke ha.
I en starter heller vi bort vesken over bunnfallet/gjæren som kan bestå av oksydert vørt hvis du har ristet mye eller brukt magnetrører.
Dette gjøres best når strteren har stått rolig og kaldt en stund, typisk to dager i kjøleskap.

Gjærnæring er en fordel men ikke feil å la være å bruke, brukes både i starter og vørt og kokes sammen med starter eller v@rt.

http://www.mamut.net/petit/shop/ 2300 Wyeast gjærnæring

Product: Supplemental nutrients for propagation & brewing
Description:

A blend of vitamins, minerals, inorganic nitrogen, organic nitrogen, zinc, phosphates and other trace elements that will benefit yeast growth and complete fermentation. Additional nutrients are most valuable during yeast propagation and sluggish or stuck fermentations. Supplementing with nutrients will reduce lag time, improve viability and provide consistent attenuation rates.
Usage Rate: 1/2 tsp (2.2 Grams) per 5 gallons (19 liters) of wort.
Usage Instructions: Dissolve Wyeast Nutrient in warm water. Add solution to kettle 10-15 minutes prior to end of boil.
Stability: 1 year if stored in airtight container in a cool environment.
 
Oddvar Demmo skrev:
Gjærnæring er en fordel men ikke feil å la være å bruke, brukes både i starter og vørt og kokes sammen med starter eller v@rt.
Jeg har slutta med gjærnæring i starteren når jeg bruker erlenmeyerkolbe; jeg klarer ikke å unngå at det fosser over når jeg har det i.  :mad:
 
Tormoden skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Gjærnæring er en fordel men ikke feil å la være å bruke, brukes både i starter og vørt og kokes sammen med starter eller vørt.
Jeg har slutta med gjærnæring i starteren når jeg bruker erlenmeyerkolbe; jeg klarer ikke å unngå at det fosser over når jeg har det i.  :mad:

Jeg har ikke brukt magnetrører, men det er vel noe som heter foamcontrol el.l.  og olivenolje
 
Er det slik å forstå at det er bare bunn fallet som skal slås på dunken,
jeg trodde at hele startere skulle brukes.

egil
 
egil skrev:
Er det slik å forstå at det er bare bunn fallet som skal slås på dunken,
jeg trodde at hele startere skulle brukes.

egil

Kun bunnfallet skal brukes. Men om det blir med litt av den "tynne suppa" gjør ikke det noe.
 
Tilbake
Topp