Gjærstarter

Hei. Jeg sette en gjærstarter til ca 23 liter med belgisk wit. Antar en OG blir på omlag 1.050 og skal bruke WLP400.

Det jeg lurer på er hvor stor starter jeg må lage? Datoen på pakken er(MFG): 22 Mai 2017.

1L med magnetrører.

Du kan printe ut tabellen litt ned på denne siden og henge et sted. Og så bruke denne kalkulatoren og fylle inn 100% viability men å bruke antall levende gjærceller fra den første linken som utgangspunkt for mengden celler du har tilgjengelig.

1L med magnetrører.

Du kan printe ut tabellen litt ned på denne siden og henge et sted. Og så bruke denne kalkulatoren og fylle inn 100% viability men å bruke antall levende gjærceller fra den første linken som utgangspunkt for mengden celler du har tilgjengelig.
Flott! Det jeg kom frem til selv også, men greit med en dobbeltsjekk. Har jeg tastet alt riktig?

Vedlegg

• IMG_5240.PNG
    IMG_5240.PNG
    89,6 KB · Sett: 59
  • IMG_5241.PNG
    IMG_5241.PNG
    86,9 KB · Sett: 55
  • IMG_5242.PNG
    IMG_5242.PNG
    97,6 KB · Sett: 55
  • IMG_5243.PNG
    IMG_5243.PNG
    87 KB · Sett: 54
Nå har den stått på i 16 timer, burde det ikke oppstått noen gjærklumper eller lignende i starteren?

Jeg frykter at gjæren muligens var død når den ble tilsatt. Den var litt brunere enn normalt i fargen, samt at den muligens kan ha frøset litt i kjøleskapet, som har vært litt ustabilt i tempen.

Vedlegg

• IMG_5247.JPG
    IMG_5247.JPG
    104,3 KB · Sett: 60
Nå har den stått på i 16 timer, burde det ikke oppstått noen gjærklumper eller lignende i starteren?

Jeg frykter at gjæren muligens var død når den ble tilsatt. Den var litt brunere enn normalt i fargen, samt at den muligens kan ha frøset litt i kjøleskapet, som har vært litt ustabilt i tempen.

Ser bra ut. Bare hold den der.

Ser bra ut. Bare hold den der.
Ok, blir bare litt stresset med tanke på at gjærstammen var litt mørkere enn normalt og at den muligens har frosset i perioder ved lagring i kjøleskap (mest sannsynlig). I tilleg har jeg tidligere erfart at gjæren flokkulerer(?) i starteren.

Ok, blir bare litt stresset med tanke på at gjærstammen var litt mørkere enn normalt og at den muligens har frosset i perioder ved lagring i kjøleskap (mest sannsynlig). I tilleg har jeg tidligere erfart at gjæren flokkulerer(?) i starteren.

400 skal ikke flokkkulere.

Flott. Det plopper i gjærlåsen etter endt bryggedag, så det var i orden. Brukte to pakker med ferskjær på den ene dunken, og overnevnte gjærstarter på den andre. Rakk kun å lage en gjærstarter da jeg måtte framskynde bryggedag med 1 dag.

Sist redigert:
Tilbake
Topp