Her er mine 5 subjektive øre.
5 liter vørter i 5 liter kolbe er lite effektivt og helsa til gjæren om du skal la den gå helt ut, sette i kjøleskap, dekantere, så pitche er par dager seinere er stusselig.
Da er alternativet som du sier å pitche starter som allerede er aktiv. Skal du gjøre det så må du også pitche vørteren og da ville jeg ikke brukt røreren i det hele tatt. Oksidert vørter/øl smaker ufint.
Det er noe som kalles for en SNS(shaken not stirred) starter som innebærer å riste så mye O2(oksygen) inn i en starter for så å la den stå 12-18 timer og pitche når starteren er på "high krausen", da må man ha en beholder som er 4 ganger større enn størrelsen på starteren og man må virkelig riste den som om den skylder deg penger sånn at mest mulig av vørteren er skum før gjær tilsettes.
Jeg har ingen egnet beholder som er stor nok til at jeg kan riste snørra ut av den så jeg har på mine siste brygg prøvd en annen metode.
Jeg brygger aldri større brygg enn 20 liter så her må du kanskje være litt oppfinnsom når du finner noe å sette starteren din i.
Jeg bruker 1,2 til 1,5 liter starter i en 5 liters kolbe. Siden jeg ikke kan riste denne så tilsetter jeg ren O2 til det er bare skum, tilsetter gjær og på med sølvfolie, ingen røring. 12 timer senere pitcher jeg hele starteren rett i vørteren som jeg også oksygenerer med ren O2.
Jeg har bare gjort dette på 4 brygg, men gjæringsforløpet har gått aldeles utmerket. Ikke for rask oppstart, ikke for treg, men en plass mellom 3-6 timer etter pitch bobler det i blow off'en.
Jeg har ikke opplevd noen negativt ved denne metoden og kommer til å fortsette med den til det gjør det, for det skjer nok en dag.
Som sagt dette er noe som fungerer veldig godt hos meg og jeg er en av de få som ikke er fornøyd med hvordan starterene var på en rører. Ville bare legge det ut der som et alternativ til de andre rådene du allerede har fått