Finn Berger
Moderator
Jeg har hatt noen flasker vørter som jeg laget spesielt for å ha som startervørter, stående i kjelleren. De har stått godt over et år, og jeg har tenkt at de vel ikke kan være helt sunne lenger. Men nå i dag tok jeg opp en, og den var faktisk helt fin; lukta riktig godt, og ikke noe tvilsomt grums. Så nå bruker jeg den til å friske opp en god dose s-189 som jeg høsta for et par dager siden fra en Irish Red. Den skal få dra i gang en ny omgang wienerøl i morra.Mange takk for svar.
Jeg har de siste gangene laget gjærstarteren litt større enn behovet til brygget, og tatt vare på f.eks en liter som jeg skal bruke til ny gjærstarter neste gang.Jeg merker beholderen med type og antall celler, og dermed har jeg noenlunde kontroll på antall celler, og kan beregne ny starter ut fra det. Jeg unngår også å "vaske" gjæren fra gjæringskaret, og jeg synes at jeg har bedre kontroll når jeg "høster" gjær fra en litt for stor gjærstarter.
Det jeg egentlig lurer mest på er om lagring av vørter på Corneliusfat for fremtidige startere er en god ide med tanke på fare for infeksjon og lignende. Jeg ser at det har blitt foreslått å lagre vørter på 1,5 liter flasker i fryser, men fryseren min er altfor liten til at jeg har plass til det.
Takk for innspill.
Men altså: Vørter som blir tappa rett i reine og desinfiserte flasker fra kjelen, kan holde seg utmerket i kjellertemperatur veldig lenge.