Nå har ikke jeg drevet systematisk forsøk; jeg satte bare en 3liters starter med like mye vørter som jeg normalt ville brukt til 1 liter. Og jeg fikk like mye gjær som jeg ville fått med en 3liter med normal styrke - trur jeg, i alle fall. Det var ihvertfall ikke bare en tredel. Jeg delte den på to, og satte to brygg, en irsk rød på 1.048, og en dry stout på 1.045. Ikke veldig krevende øl, altså.
Den irske røde, meska på 67 + 72, blei satt den 11. Den har altså stått fire døgn nå, på 16-18 grader, og er nesten utgjæra. Tok akkurat en prøve, og den er på 1.012. Tenker den har et poeng eller to til inne - kanskje. Smaker reint og fint, ingen gjæringsfeil å spore så vidt jeg kan skjønne.
Det skal sies at jeg satte en SNS med en snau liter vanlig vørter på morgenen. Starteren gikk over tida, så jeg ville sikre meg. (Dessuten setter jeg nesten alltid en sånn, fordi det gir minimal lagtid.)
Gjæren er Imperial A10 Darkness, Guinness-gjæren. Den er ingen superattenuator. 71-75% i følge Imperial - og nå ligger den irske røde altså på 74%. Og den er absolutt ikke meska for høy utgjæring.
Konklusjon: Jeg synes dette ser bra ut

. Og nå står en ny starter til kjøling. 3,5 liter, skal sette en rug-IPA med B48 (Westmalle). Har gjær fra en golden strong, men jeg tar ikke sjansen på å bruke den direkte. Tar bare en passelig bit av den til starteren. Burde vel kunne få to øl ut av denne, også. Så nå kan jeg hygge meg med å fundere på hva den andre skal bli

.