gjærstarter-

Hei jeg har lagd min første gjærstarter. brukte 100 g spraymalt og ca 1 liter vann. Nå er gjæringen  ferdig sitter og jeg igjen med i ca 0.7 dl gjær. er dette normal mengde? trodde av en eller annen grunn at det skulle være mer.  

Da kommer noen standard spørsmål som:
Hvor gammel var gjæren?
Hvordan tilsatte du oksygen?
Brukte du gjærnæring?

gjør det til en vane å bruke gjærkalkulatoren mr malty for å kalkulere hvor stor starter du trenger.

Hva er estimert OG på brygget ditt? avhengig av hvor fersk gjæren var og hva OG er, så er 1 liter starter ofte litt lite.. 

Bra tips om mr.malty! Brukte flytende wyest som var 1 måned gammel + wyest gjærnæring.Tilsatte ikke oksygen utover at e rista flaska 3-4 ganger under prosessen. Ser at e burde ha lagd 1.5 liter starter, men går vel bra med 1 liter håper e. Er vel uansett mer gjær nå en hvis e ikke hadde lagd starter.

det er helt sikkert at du har fått mer gjær.
rist så ofte du klarer på kolben og det gir merkbare resultater.

En rimelig investering er en magnetrører. Denne kan med litt kyndighet lages selv, eller du kan gjøre som mange av oss har gjort; kjøpe en fra usa. Bare søk på "stir plate" på ebay

Bryggeland i Oslo (Vin og Bar) har tatt inn disse magnetrørerne fra stirplates.com
De fungerer utmerket, og rører helt fint fullt volum i min 5L erlenmeyerkolbe.

VegardB skrev:
Bryggeland i Oslos (Vin og Bar) har tatt inn disse magnetrørerne fra stirplates.com
Her er en link til de.
Men om du har en gammel pc-vifte, så kan du gjøre det like greit selv
http://brewiki.org/StirPlate

Tilbake
Topp