Gjærtemperaturer

Morten Jensen

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg er en nybegynner innenfor ølbrygging, og har faktisk ikke kjøpt meg et bryggesett enda, selv om det står på planen. De siste ukene har jeg begynt å forberede meg for alt innen ølbrygging, fra himmel til jord. Leser om prosesser og og fremgangsmåter daglig, og lærer stadig mer. Dette forumet spiller en nøkkelrolle i min 'utdanning' som hjemmebrygger.

Mitt spørsmål er som følgende: Hvor 'strenge' er temperaturklassifiseringen til forskjellige typer gjær? Jeg vet at undergjær trenger lave temperaturer for å fungere optimalt mens overgjær fungerer i circus romtemperatur.

Jeg bor i en studentleilighet og har ikke all verdens plass å jobbe med. Grunnen til at jeg ønsker å vite dette er fordi jeg for øyeblikket tar snittmålinger i temperatur på en utstyrsbod jeg har i kjelleren hvor jeg planlegger å ha gjæringsprosessen. Jeg er som sagt helt nybegynner og vil i første omgang benytte meg av 'bryggebøtter' i plastikk med gjærlåsing.

Foreløpig måler jeg en temperatur på 15.7 grader helt opp i 16.5 grader. Bør jeg brygge et ølsett med overgjær, undergjær eller finnes det en løsning for temperaturavvikene jeg opplever?

Mvh.Morten Jensen
 
https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/mangrove-jacks-heat-pad-25w
denne har jeg god hjelp av for å holde temperaturen oppe. I tillegg bruker jeg et liggeunderlag rundt gjærkaret for å holde på varmen.
Jeg bruker også en Tilt for å holde kontroll på temperatur og gravity underveis
Det vil si at overgjær nok er enklest å få til.
Det finnes gjørtyper som er ganske tilgivende i de temperaturene du oppgir.
Kølsch for eksempel
 
Jeg plasserer heatpaden under gjærkaret og liggeunderlaget såpass stramt at det ikke ligger nedpå varmeplata, ikke at jeg tror det er noe problem. 25w er ikke all verden, men det står i bruksansvisninga at den ikke skal dekkes til :)
 
Fordelen min er at jeg an ta kontakten inn og ut alt ettersom hva tilten viser. Jeg har gjærkaret på vaskerommet der det er omtrent samme temp som hos deg
 
har selv vurdert Stc-1000 for samme formål fra Ebay, men da fryseboks.

Fordelen med fryseboks (med lokk) er at du kan da sette hele bøtta ned i og mulighet for flere enn ei gjæringsbøtte om gangen.

Men, har heller ikke plass dessverre...
 
har selv vurdert Stc-1000 for samme formål fra Ebay, men da fryseboks.

Fordelen med fryseboks (med lokk) er at du kan da sette hele bøtta ned i og mulighet for flere enn ei gjæringsbøtte om gangen.

Men, har heller ikke plass dessverre...
Ser for meg at det kan bli litt ugreie i heimen dersom saft, bær og fryste boller må vike for noen liter øl ja :)
 
Hvor 'strenge' er temperaturklassifiseringen til forskjellige typer gjær?

Bør jeg brygge et ølsett med overgjær, undergjær eller finnes det en løsning for temperaturavvikene jeg opplever?

Mvh.Morten Jensen

Aller først, for meg var også dette forumet nøkkelen til å virkelig vekke interessen for hjemmebrygging.

Velkommen etter!

Ale, eller overgjæret øl, har en «range» på 16 - 30 grader. Den laveste er Kölsch og den høyeste er belgiske sterkøl.

«Vanlig ale», IPA og denslags, gjæres stort sett på 18-20 grader.

Gjær utvikler varme, og du må kompensere for dette for å unngå usmaker.

Skal du lage undergjæret øl (Pilsner ol,) må du ha et styrt kjøleskap.
 
Hei! Jeg er en nybegynner innenfor ølbrygging, og har faktisk ikke kjøpt meg et bryggesett enda, selv om det står på planen. De siste ukene har jeg begynt å forberede meg for alt innen ølbrygging, fra himmel til jord. Leser om prosesser og og fremgangsmåter daglig, og lærer stadig mer. Dette forumet spiller en nøkkelrolle i min 'utdanning' som hjemmebrygger.

Mitt spørsmål er som følgende: Hvor 'strenge' er temperaturklassifiseringen til forskjellige typer gjær? Jeg vet at undergjær trenger lave temperaturer for å fungere optimalt mens overgjær fungerer i circus romtemperatur.

Jeg bor i en studentleilighet og har ikke all verdens plass å jobbe med. Grunnen til at jeg ønsker å vite dette er fordi jeg for øyeblikket tar snittmålinger i temperatur på en utstyrsbod jeg har i kjelleren hvor jeg planlegger å ha gjæringsprosessen. Jeg er som sagt helt nybegynner og vil i første omgang benytte meg av 'bryggebøtter' i plastikk med gjærlåsing.

Foreløpig måler jeg en temperatur på 15.7 grader helt opp i 16.5 grader. Bør jeg brygge et ølsett med overgjær, undergjær eller finnes det en løsning for temperaturavvikene jeg opplever?

Mvh.Morten Jensen
Har du ca 16 grader der du setter bøtta trenger du ikke noe varme kilde.. Under stormgjæring vil du da ligge et par tre grader over omgivelses temp. Jeg vil si du har greie forhold til å brygge øl..Husk, det er bedre å holde seg på den kalde sia av gjærets temp toleranse. Bare å gønne på:D
 
Temperaturen i boden din virker grei for å brygge kølsch med wlp029. En alegjær som tåler den relativt lave temperaturen er Nottingham,en tørrgjær.

Problemet, så lenge du ikke skaffer en eller annen form for temperaturkontrollutstyr, er å unngå at temperaturen i ølet synker etter at hovegjæringen er over. Aktiviteten til gjæren driver den opp, gjerne til et par-tre grader over temperaturen i rommet, slik @Ølhund80 sier. Men når aktiviteten avtar, vil temperaturen synke, og da kan gjæren finne på å mer eller mindre ta kvelden, slik at du vil slite med å få ordentlig utgjæring.

Jeg vil gjette på at gulvet i boden er kaldere enn lufttemperaturen, så det er mulig det fungerer å starte gjæringen med dunken på gulvet, og så flytte den høyt opp i rommet i det temperaturen begynner å synke. I modningsfasen, altså etter at den synlige aktiviteten stort sett har avtatt, kan du godt ta den opp i vanlig værelsestemperatur, hvis den er stabil og ikke for høy.

Normalt vil ploppingsfrekvensen fortelle deg om aktiviteten til gjæren, men du kan aldri være sikker på at lokk og pakninger tetter skikkelig, så du kan bli lurt. Skaff deg gjæringsbøtte med kran, så er det enkelt å tappe ut en prøve og teste utviklingen med et hydrometer - om du lurer litt på om det gjærlåsen forteller deg, stemmer.
 
Jeg vil gjette på at gulvet i boden er kaldere enn lufttemperaturen, så det er mulig det fungerer å starte gjæringen med dunken på gulvet, og så flytte den høyt opp i rommet i det temperaturen begynner å synke. I modningsfasen, altså etter at den synlige aktiviteten stort sett har avtatt, kan du godt ta den opp i vanlig værelsestemperatur, hvis den er stabil og ikke for høy.

Dette virker meget logisk og passende min situasjon. Etter å ha tatt målinger inkl. min/max i ca. en uke har jeg konkludert at boden ligger på en meget stabil range konstant mellom 15 og 16 grader. Hvis vi tar dine tips for høyde vil Kölsch brygge på ca 17-18 grader. Ut fra hva jeg kan finne om Kölsch's egenskaper er det en meget egnet temperatur. Takk for hjelpen!
 
Dette virker meget logisk og passende min situasjon. Etter å ha tatt målinger inkl. min/max i ca. en uke har jeg konkludert at boden ligger på en meget stabil range konstant mellom 15 og 16 grader. Hvis vi tar dine tips for høyde vil Kölsch brygge på ca 17-18 grader. Ut fra hva jeg kan finne om Kölsch's egenskaper er det en meget egnet temperatur. Takk for hjelpen!

Når gulvet er kald mur - hvis det altså er det - og dunken står i direkte kontakt med det, så holder gulvet et godt tak i temperaturen i ølet. Jeg tror ikke den vil stige så mye som om du lot den stå på en lav krakk, med kontakt bare med luft. Dermed har du et bedre utgangspunkt når temperaturen begynner å synke. Det skal ikke så mye varmere omgivelser til for å hindre det, så antakelig vil det holde å få plassert dunken på ei høy hylle i boden.
 
Tilbake
Topp