Gjenbruk av gjær

For oss som bruker nettbaserte kalkulatorer (som i praksis viser seg å stemme godt!) er det vel like greit bar å bruke rører og folie, so tross alt er vanlig praksis. Da har man rimelig gor kontroll på hvor mye gjær man putter inn og får ut. Men one of these days skal jeg skaffe meg en oksygenmåler og gjennomføre forsøk på oksygenkonsentrasjonen i starteren under gjæring! Bare synd det er så j***a dyrt og at man helst bør prioritere gaver til ungene nå før jul...
 
Vi har også prøvd luftslange i vørter (MYE skum), luftslange over vørter, samt uten lufttilsetting (kun aluminiumsfolie). Kan ikke si om det var noen forskjell på noen av metodene når det gjelder formeringen. Stoler nå på teoriene, og de gir oss meget godt øl med konsekvente resultater  :skaal2:

EDIT: Ja, ungene kommer nok før bryggeri-invisteringer  :angel:
 
Jeg tror også jeg ender på å kun bruke løs folie, det enkle er ofte like bra som noe annet.
Det jeg stusset litt på i går, da jeg søkte på nettet etter 'yeast starter', var at omtrent samtlige oppskrifter (mange!) sier gjærlås?!? Dette er vel bare gammel vane/amerikansk overtro?
 
Vil det utgjøre noen forskjell og bruke kolbe med vid åpning (2 liter presskanne) i stedet for Erlendmeyer som har liten åpning på magnetrører?
 
roba skrev:
Vil det utgjøre noen forskjell og bruke kolbe med vid åpning (2 liter presskanne) i stedet for Erlendmeyer som har liten åpning på magnetrører?
Jeg tror nok en videre topp gir større areal for gassutveksling, samtidig som hastigheten på Co2-strømmen blir lavere. Vil derfor anta at du får høyere O2 konsentrasjon ved å bruke en videre åpning.

Men om det utgjør noen forskjell på resultatet vet jeg ikke.

MVH
Børge
 
Dalaker skrev:
Jeg synes NB-tråden var interessant selv om det gikk litt hardt for seg til tider. Det er riktig at en gjærlås ikke stopper men bare forsinker oksygendiffusjonen. Jeg synes også det var interessant med han som hadde forsøkt å tenne en flamme nede i en kolbe fylt med CO2. Det at han får fyr etterhvert beviser rimelig klart at det tilføres oksygen.

Og det viser også at det ikke bare er litt oksygen som kommer inn, heller, vil jeg tro!
 
Prioriterer ølet over ungene jeg, unger får jeg skaffe meg den dagen jeg har tid og råd til overs :bank2:

RuGE: Tenker ikke å gjøre det så avansert, bare legge en slange fra en akvariepumpe under aluminiumsfoliet.
trenger jo bare å dessinfisere en liten bit slange fra sterilfiltrert og opp i kolben.
Er selv troende på att det er en viss difusjon av O2, men hvor mye er en annen sak. Innen man kan legge fram noen konkrete fakta om det er difusjon og i hvor stor grad står jeg ikke bastant på min mening.
 
Hehe, mens vi nå spikker fliser har jeg litt mer opptenningsved! :)

Hvorfor bruker vi gjærlås overhode?
Vi har trodd at vi brukte gjærlås for å hindre oksygen i å ødelegge vørteren. Nå vet vi at vi får tilførsel av oksygen likevel. Faktisk så mye at vi kan tenne en flamme i spann-atmosfæren. Tidligere trøstet man seg med at CO2 ville danne et lokk over vørteren og beskytte den. Det vet vi også er bare tull.
Kanskje like greit å bare sette en tapebit over hullet i lokket, og legge det løst over gjæringsspannet? ::)
 
Man får oksygen inn gjennom gjærlåsen, men veldig lite. Det tror jeg de fleste er enige om.

Det er to leire når det gjelder startere, de som mener man bør bruke gjærlås, og de som mener man bør bruke løs folie eller en porøs plugg eller noe slikt. De som bruker gjærlås sier ofte at de er redd for at bakterier kan komme inn under folien, og er ofte av den oppfatning av at det er ubetydelige mengder oksygen som tilføres på dette viset. De bruker derfor gjærlås for å sikre brygget sitt mot infeksjoner, og i følge dem selv, uten at dette går utover kvaliteten på gjærstarteren.

Så har du den andre leiren, som mener at sjansen for infeksjon er mikroskopiske (eller enda mindre) ved bruk av folie eller porøs plugg, men at det skjer en viktig utskifting av atmosfæren og at gjæren får en signifikant oksygentilførsel ved å ikke "stenge" flaska helt. De velger derfor denne måten fordi de mener det gir bedre gjærvekst.

Ting blir litt annerledes når det gjelder selve gjæringen av ølet ditt, sammenligna med starter. Som sagt er oksygentransporten gjennom gjærlåsen veldig langsom, slik at i en uke eller to er det ubetydelige mengder oksygen som slipper til ølet ditt. Dersom du bare bruker en løs folie, så vil nok dette funke i starten av prosessen (kanskje tilogmed fordelaktig for høy OG øl som da får ekstra lufting i vekstfasen) når du har CO2-strøm som holder oksygentilførselen på et relativt lavt nivå, og en aktiv gjærkultur som straks vil nyttegjøre seg denne oksygenen. Når gjæringen så roer ned, vil det i løpet av relativt kort tid instille seg en likevekt mellom innsiden og utsiden av dunken, der man ender opp med 20% oksygen inne i dunken. Dette er det samme som å la dunken stå åpen, bortsett fra at infeksjonsfaren jo er redusert av den tildekte åpningen.

Poenget her er at en gjærlås sakner oksygentransporten vesentlig. Det er derfor vi ikke bruker gjærlås når vi setter starter, men vi gjør det under selve gjæringsforløpet. Og det er også en av grunnene til at vi ikke lagrer øl på gjæringsdunk med gjærlås over lengre tid, fordi man til slutt VIL oppnå oksydering. I en plastdunk vil det også være oksygentilførsel tvers igjennom plastveggen, så for øl som skal lagres før flasketapping gjøres dette ofte på glassballonger.

Merk at heller ikke eikefat er oksygentette, og at oksydering er en del av hva man beskriver som fatpreg. Jeg har derfor hørt folk mene at dersom man etterligner fatlagring med eikespon eller eikebiter bør man bruke en plastballong framfor glassballong for å få det lille tilsiget av oksygen.
 
Jeg gjærer åpent (lokket løst på, med en stor glipe, eller lokket på men med hullet åpent), så du er inne på noe. Noe av grunnen til å dekke karet er å unngå luftbåren infeksjon, men så lenge det er stor utvikling av CO2 i karet, er det mindre sannsynlig. Når gjæringen avtar kan man beskytte ølet mot oksidering ved å sette på lokk og gjærlås. Dette forhindrer ikke oksidering fullstendig, men minsker tilgangen på oksygen til at det går svært sakte, i alle fall. Uten å ha målt, så vil jeg tro at man med gjærlås får svært lite oksygen inn i dunken i forhold til når man gjærer åpent.

Når det gjelder gjærlås eller ikke på starter, kan jeg ikke se noen gode argumenter for praksisen. Med folie et stykke nedover sidene på kolben er man sikret mot kontaminasjon, og man letter tilgangen på oksygen (selv om denne uansett er relativt liten i den aktive fasen til starteren). Både Wyeasts nettsider og Chris White anbefaler folie fremfor gjærlås.
 
Jaha, ja. ::)

Jeg trodde vi nettopp kom fram til at CO2-strømmen ikke betyr så veldig for å hindre oksygentilførsel, med mindre den er VELDIG kraftig. Oksygen vil komme til uansett ved diffusjon, nettopp for å oppnå en likevekt. Det er vel heller ikke slik at det oksygenet som kommer inn fra vannet i gjærlåsen bestemmer seg for å ta en hvil med det samme det er innenfor? Det vil vel fordele seg i atmosfæren inne i spannet.
Gjærlås vil forsinke oksygentilførselen, men hvor mye? Hvor lang tid tar det før det er oppnådd likevekt? Hvis man setter på gjærlås etter stormgjæringen, vil atmosfæren inne i spannet inneholde ca 20% oksygen etter en viss tid. Altså som om du ikke hadde gjærlås.

At glass er tettere enn plast kan nok være riktig, men glass er heller ikke helt tett. Det påstås at hvis du fester en rekke garnblåser (av glass) på en lang snor med et tungt lodd i enden, og senker dette ned i sjøen, så vil de nederste garnblåsene som ikke er knust av trykket inneholde en liten skvett vann. Som bare kan ha kommet til gjennom glassveggen. Man kan også finne slike garnblåser i fjæra som er helt uskadde og likevel inneholder en vannskvett. Uten at dette burde ha noen betydning for bryggere, dog.
 
Som du sier: Etter en viss tid vil det bli likevekt inne i dunken, selv med gjærlås. Men den tiden er relativt lang. I alle fall lang nok... Jeg har hatt øl stående på plastdunk med gjærlås i seks uker (de første fire dagene gjæret jeg ølet åpent), uten at det påførte ølet skader jeg kan tilskrive oksidering. Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale så lang tid, men det gir oss et relativt stort "vindu" å operere innenfor. Vi kan ikke eliminere oksygen som en faktor i bryggeriet, bare prøve å minimere tilgangen.
 
Jeg tror også at en vel så viktig faktor som CO2-produksjonen er at gjæren forbruker oksygenen i starten av gjæringsforløpet, og at oksygenet defor ikke er "tilgjengelig" til de pappsmaksproduserende prosessene.

Du finner garantert tall for oksygendiffusjon i glass i den vitenskapelige litteraturen, kanskje til og med på Google.
 
Gahr skrev:
Jeg gjærer åpent (lokket løst på, med en stor glipe, eller lokket på men med hullet åpent), så du er inne på noe.

Gahr: Jeg veit at du bruker Jamils kalkulator flittig, og lurte på om du har gjort deg noen tanker rundt at du kanskje "over-lufter" vørteren din på denne måten og dermed ender opp med å effektivt over-pitche, siden du får bedre vekstvilkår enn det Jamil la til grunn når han lagde kalkulatoren?

Dette er selvfølgelig bare et spørsmål av akademisk interesse, da du har et poløl til salgs som viser at det du gjør fungerer :clap:
 
Som du skriver, så forbrukes oksygenen relativt raskt. Den mengden oksygen som vil befinne seg i dunken grunnet løst lokk, vil nok være såpass liten at det i den store sammenheng ikke betyr så mye rent formeringsmessig. Kanskje det har en innvirkning, men jeg antar at den i stor grad egentlig er teoretisk. Formeringsfasen med opptak av oksygen er svært kort, og jeg vet ikke hvor mye oksygen som vil finne veien inn i ølet fra atmosfæren over i løpet av den tiden. Hvis jeg "overlufter", tror jeg heller det måtte skyldes slepphendt bruk av ren oksygen ved pitching. Det beste argumentet for å gjære uten gjærlås er trolig at man unngår trykk på ølet, og følgelig minsker mengden CO2 oppløst i ølet under gjæringen. CO2 hemmer gjærens formering, og derfor også esterproduksjonen. Med lavere trykk vil man (igjen sannsynligvis mest teoretisk i vår skala) få mer formering og derfor en mer markert esterprofil. Dette har trolig lite betydning for hjemmebryggere, som typisk lager 20-25 liter øl i slengen, men i større bryggerier med tanker på flere tusen liter vil trykket (og derfor CO2 innholdet i det gjærende ølet) bli såpass stort at det gjøre in forskjell om man har åpne (og da gjerne grunne) kar eller ikke. Når det gjelder faren for overpitching er den stort sett ganske liten. Man har et rimelig stort område å bevege seg innenfor. Jamlis kalkulator legger til grunn en pitching rate på 0,75 mill. celler/ml/°P, mens mange kommersielle bryggerier bruker 1 mill. som utgangspunkt.

Det er også forøvrig forskjell på overpitching, altså hvor mye gjær man først heller oppi ølet, og overformering. Om man lar gjæren formere seg for ye i ølet, vil det gå utover smaksprofilen i den retning at man potensielt øker meterproduksjonen, mens man med overpitching minker formeringen og dermed ender med en redusert esterprofil i ølet. Altså kan man ikke egentlig kompensere for en lav pitching rate (rent smaksmessig) ved å tilføre mer oksygen.

En annen, og i liten skala kanskje vel så viktig, grunn til at jeg gjærer åpent er at det er lettere å observere gjæringen med åpent lokk når karet i seg selv ikke er gjennomsiktig...
 
Jeg har et spørsmål angående gjenbruk av gjær fra flaskemodnet øl. Til helga skal det brygges en IPA, og jeg tenkte å gjøre et forsøk på å "dyrke" opp gjæra fra en pol-øl. Jeg lurer derfor på om det er noen varianter som egner seg spesielt godt til dette formålet? Her har jeg kun sett på IPA, men jeg regner med at det også er andre typer som bruker gjær som er aktuell for en IPA.

Jeg har fått med meg at ølet bør ha moderat alkoholstyrke, og det utelukker vel de fleste "doble" IPA'ene.

Av IPA har jeg tilgang på følgende varianter (det er sikkert flere av de som er filtrert):

Midtfyns Double India Pale Ale
Goose Island India Pale Ale
Haandbryggeriet India Pale Ale
Nøgne Ø India Pale Ale
Acme Ipa
Brew Dog Punk Ipa
Haandbryggeriet Dobbel Dose Ipa
Snake Dog Ipa
St. austell Proper Job Ipa
Tripiipa
 
For det første vil jeg tro at det tar lengre tid enn fra nå og til helga å dyrke opp nok gjær. Så for brygget til helga ville jeg nok brukt kjøpegjær, og ventet et par uker med flaskegjæreksperimentet.

Et råd jeg har hørt flere ganger er at man bør ti-doble volumet på "starteren" mellom hvert skritt. Jeg ville f.eks. starta med 0.25 dl SG 1.010 vørter, så gått over til 2.5 dl SG=1.020 og til slutt 2.5 liter SG=1.030.

Et annet råd som går igjen er å brenne rundt toppen av flaska før du heller ut ølet for å være sikker på desinfeseringen.

Når det gjelder valg av IPA ville jeg ha valgt den ferskeste flaska. Og jeg ville valgt en norsk øl, da den har kortest transporttid. Særlig nå vinterstid med lave temperaturer kan nok transporten være hard for gjærcellene.
 
Det kan sikkert ikke skade å svi av flasketuten før du heller ut slurryen, men tenk på all den støvinfiserte luften som kommer inn i flaska mens ølet kommer ut. Jeg vil tippe at det lille som klarer å lande på flaskemunningen i dette korte tidsrommet blir som en fjert i Himalaya i forhold. Husk at flasketuten er jo ren/steril oppunder korken når flaska forlater bryggeriet. Det er det som kommer til fra du åpner korken som kan være farlig. I det du har helt ut ølet, har du en flaske full med vanlig husholdningsluft, som da er full av bakterieinfisert støv, og litt gjær i bunnen.

Dette er en av mange grunner til at jeg har droppet å dyrke opp gjær fra kommersielle bryggerier. Maaaange grunner...

Ellers er vel tommelfingerregelen at gjæren formerer seg til fem ganger mengden for hvert trinn, så jeg ville kanskje nøyd meg med fengangern fra trinn til trinn. Men det er bare meg.
 
Fem-gangen gjelder vel først og fremst om man pitcher gjæren i en stor mengde vørter? Om du pitcher 100 mrd. celler i to liter, får du  ikke uten videre ut 500 mrd. celler... Du må vel opp i et startervolum på over seks liter, med magnetrører, om du skal ha noe i den størrelsesorden.
 
Kan godt hende det er fem-gangen jeg har hørt, men at jeg husker feil. Poenget mitt var nå uansett at det sikkert er lurt å starte med en veldig liten starter første gang før du stepper opp, og at du sikkert trenger 2-3 runder før du har nok gjær til å pitche.
 
Tilbake
Topp