Beant
Norbrygg-medlem
Dag skrev:Beant skrev:Belufting av vørter med ufiltrert luft vil nok tilføre bakterier (man bruker jo folie for å få luft inn i kolben). Du kan nok gå rundt dette ved å bruke steril beluftningsstein og et system med en tett kolbe som bare slipper ut.
Har tenkt litt på dette, og har etter hvert kommet til at jeg stiller meg uhyre skeptisk til dette. Så lenge det utvikles CO2 i kolben vil det jo være et overtrykk inni som effektivt forhindrer et eneste luftmolekyl å trenge inn?
Det eneste jeg kan tenke meg er hvis man tar av folien og går fort forbi eller herjer med noe like ved siden av. Da kan man lage luftstrømmer som 'slår' nedi kolben, men jeg tviler likevel på om noe av denne luften vil nå overflaten av starteren før den blir dyttet ut igjen.
Har noen testet forskjellen på å lage starter med folie på toppen kontra gjærlås?
Jeg stilte meg akkurat like tvilende til dette som du gjør da jeg begynte å interesere meg for gjær og starteroppbygging. Etter å ha lest mye om emnet så er jeg blitt overbevist om at det tilføres luft i kolben ved bruk av aluminiumsfolie. Dette forutsetter at folien ikke klemmes stramt rundt toppen på kolben, men legges løst over og brettes ned langs sidene.
Det jeg fortsatt stiller meg litt undrende til er hvordan luft i kolben kan trenge gjennom et tykt skumlag på en saktegående rører. Vi driver derfor fortsatt å forbedrer røreren for å oppnå en "monstervortex", uansett volum (med mer eller mindre hell : )
Tilbake til startere og bakterier så skulle det vært veldig morro å testet en utgått starter for bakterier. Jeg er hellig overbevist over at så lenge luft kommer inn under aliminiumsfolie så kommer det også bakterier inn (i alle fall til det motsatte er bevist ) Det jeg tror er saken er at det er såpass lite bakterier, samt at de ikke liker seg så godt i CO2, at de ikke utgjør noen trussel. Det jeg også tror er at ved å bruke startervørter mange ganger kan man få en for høy konsentrasjon av disse bakteriene, slik at man til slutt ender opp med å mate do-draugen. Derfor uttalelsen om å syrevaske gjæra med jevne mellomrom. Om dette er hver 4/10/20. gang må man jo avgjøre selv, men jeg ville i alle fall gjort det. Better safe than sorry :biersmile:
Det er flott å se at folk gjenbruker slurry opp til 8 ganger uten syrevask med hell :skitbra: Vi har foreløpig bare prøvd en gangs gjenbruk, men blir litt oppildnet til å tørre flere ganger. Nå kan det jo være at vår bryggeprosess tilfører mere bakterier enn deres, så tror ikke vi hiver oss rett på 8 ganger gjenbruk (i alle fall ikke uten syrevasking).
MVH
Børge