Gjengetetning for propan

oydna

 
Jeg har kjøpt en Blichmann brenner fra USA. Denne blir levert med amerikansk ACME kobling til propan tank. Da flasker med ACME kobling ikke er å oppdrive i Norge, har jeg skrudd av ACME tilkoblingen fra regulatoren og kjøpt en POL kobling som passer (1/4" gjenger). Da jeg skrudde av ACME koblingen fra regulatoren merket jeg at den satt godt, og når den kom av så jeg den var innsmurt med tetningsmasse. Jeg forsøkte å rengjøre og skrudde på POL koblingen jeg hadde kjøpt, men når det ble trykksatt lakk det. Jeg prøvde også å tette med vanlig gjengetape beregnet for VVS, men det lakk forsatt. Det jeg lurer på er hva jeg må smøre inn gjengene med, og hvor det er å få kjøpt. Koblingen skal være på trykksiden, altså den siden av regulatoren som mottar gass med høyt trykk fra POL Propan tanken. Legger ved noen bilder for å illustrere.

Håper noen kan hjelpe :)
 

Vedlegg

  • OrginalRegulator.jpg
    137,3 KB · Sett: 368
  • UtenKobling.jpg
    44,8 KB · Sett: 367
  • MedPolKobling.jpg
    53 KB · Sett: 368
Nå er det ikke propangass jeg driver med men det er to tetningssystemer, konisk med motpart eller tetning i gjengene, for å tette i gjengene brukes gjerne Loctite, selv bruker jeg ofte Araldite, dette får du på vertøy eller jernvarebutikk og CO/BT
 
Oddvar Demmo skrev:
Nå er det ikke propangass jeg driver med men det er to tetningssystemer, konisk med motpart eller tetning i gjengene, for å tette i gjengene brukes gjerne Loctite, selv bruker jeg ofte Araldite, dette får du på vertøy eller jernvarebutikk og CO/BT

Var på Biltema og kikket, så de hadde Locktight-lim, men det stod ikke noen spesifikasjoner på tuben. Vet du om det vil tåle ca 8 bar (trykk ut fra Propan tank)? Søkte på Araldite, for meg ser det ut som lim som er beregnet for mer enn gjengetetning? Hvordan type Araldite er det du bruker som gjengetetning, og vet du om det klarer 8 bar?

Takk for svar :)
 
Loctite finnes i mange varianter ja, men jeg har ikke oversikten, vet bare en type er beregnet for å gjøre skruen treg mens andre er feste for evig tid, men kan løses ved bruk av varme.
Araldite er et tokomponent epoxylim, rød herder på noen minutter og blå på et døgn, dette er lettere å få tak i for meg, en god kjøpmann har alltid det, derfor bruker jeg det.
8 bar er ikke noe høyt trykk så det går bra.
Det var nok en locktite type som var brukt orginalt på det du demonterte.
Så det også er sagt, gasslekasje er ikke noe å bagatellisere.
 
Du kan bruke Locktite rørtetning eller hydaulikktett. Wurt har tilsvarande produkt. Det er atlså ikkje gjengelåsingslim, men gjengetetning du skal ha. Uansett er ikkje trykket på Propan så høgt så epoxy (araldite) virkar heilt sikkert fint det og.

Locktite'n er iallefall god for 700Bar hydraulikk.....


-Ein annan ting er: 1/4" gjengene på delen fra amerika er NPTF (national pipe thread fuel), og det kan hende den andre delen er 1/4" BSPT (british standard pipe taper) gjenger. Desse er like i diameter (ca iallefall) men har forskjellig gjengestigning og gjengeform. Det kan vere grunnen til at det lekker meg gjengetape. Locktite fiksar sikkert biffen likevel.


-protto.
 
Hei

Locktite finnes vel i (minst) 4 varianter.

Blå er for vanlig gjengelåsing, og er mulig å løsne
Gul er gjengetetting for høyere trykk (hydraulikk), og er vel den du skal bruke
Rød (542?) er gjengetetting, og denne kan du kansje bruke, men usikker på trykket den tåler.
Grønn (638?) er for permanent låsing, og løsner kun ved bruk av varme.

Mvh
Børge

Edit: forandret litt fordi hukommelsen ikke er helt på topp  ;D
 
Loctite finnes i et utall forskjellige varianter fra gummi lynlim til låsin til tetting. Men har fremdeles til gode å se at det er bedre til gjengetetting enn gjengetape. Selv om det heter at gjengetape er for smøring av gjenger er det uten tvil det beste til tetting av gjenger mot gass.
 
Oddlo skrev:
Loctite finnes i et utall forskjellige varianter fra gummi lynlim til låsin til tetting. Men har fremdeles til gode å se at det er bedre til gjengetetting enn gjengetape. Selv om det heter at gjengetape er for smøring av gjenger er det uten tvil det beste til tetting av gjenger mot gass.

Vel, jeg er bare sånn delvis enig med deg her. Har en bakgrunn fra høytrykk hydraulikk, men det er nok ikke så ulikt fra gass. Gjenge mot gjenge (uten bruk av o-ring/dowty eller annen ekstra tetting), er det sikreste NPT. Selv på NPT brukte vi noen ganger den gule varianten av locktite. Denne ble også brukt på større BSP-koblinger (2-2 1/2") der det var anleggsflate med dowty mellom. Det var ikke mulig å garantere at det ble tett uten locktite, og når stussene ble sveiset på plass var det ikke mulig å etterteite.

Dersom det er NPT på koblingen (du ser det ved at de er svakt konisk) så MÅ det brukes NPT på den nye. Du kan i tillegg bruke locktite. Gjengetape vil nok ikke fungere like bra på NPT.
 
Beant skrev:
Oddlo skrev:
Loctite finnes i et utall forskjellige varianter fra gummi lynlim til låsin til tetting. Men har fremdeles til gode å se at det er bedre til gjengetetting enn gjengetape. Selv om det heter at gjengetape er for smøring av gjenger er det uten tvil det beste til tetting av gjenger mot gass.

Vel, jeg er bare sånn delvis enig med deg her. Har en bakgrunn fra høytrykk hydraulikk, men det er nok ikke så ulikt fra gass. Gjenge mot gjenge (uten bruk av o-ring/dowty eller annen ekstra tetting), er det sikreste NPT. Selv på NPT brukte vi noen ganger den gule varianten av locktite. Denne ble også brukt på større BSP-koblinger (2-2 1/2") der det var anleggsflate med dowty mellom. Det var ikke mulig å garantere at det ble tett uten locktite, og når stussene ble sveiset på plass var det ikke mulig å etterteite.

Dersom det er NPT på koblingen (du ser det ved at de er svakt konisk) så MÅ det brukes NPT på den nye. Du kan i tillegg bruke locktite. Gjengetape vil nok ikke fungere like bra på NPT.

Fint at vi får frem forskjellige erfaringer  :)
Min erfaring med NPT er ihvertfall at gjengetape er gull. Er i hovedsak mot høytrykk nitrogen, (200 bar) at NPT ikke er helt enkel å ha med å gjøre. Prøver i i hovedsak å bruke Loctite, men hvis vi har et punkt som er umulig å få tett med det, er gjengetape det som hjelper.
Men ang dette problemet lønner det seg helt sikkert å forsikre seg om at det er samme gjenger i begge ender, som nevnt tidligere i tråden.
 
Da har jeg fått ordnet det. Tok med brenneren til en lokal kar som holler på med gass og olje. Han prøvde først med gjengepasata beregnet for gass, men da lakk det forsatt. Så satte han på gjengetape beregnet for gass, da ble det tett. Jeg fortalte han litt om hjemmebrygging og han synes det hørtes spennende ut, så jobben ble gratis :)
 
Tilbake
Topp