Gjerrigknarkens utstyrstråd

Nordhagen, hvordan fungerte slangen som hopstopper/filter i kokekaret? Prøvd med noen brygg med store menger humle i kok? Og den gikk rett inn i en standard gjennomføring i messing fra biltema? Hvordan er rengjøring av slangen?

Driver selv og knoter med sil nå, og kjenner av flere grunner at jeg godt kunne sluppet det :p
 
Har ikke testa enda. Legger inn mine erfaringer når jeg har gjort det. Antakelig på mandag.

Gjennomføringen fra Biltema har ikke gjenger, så du er avhengig av en ganske tight fit så ikke den løsner under koking og whirlpooling. Da gjelder det å gi den støtte innvendig.
 
Det er jo ikke noe som er billigere enn å få det man trenger gratis :)

En glimrende måte å få seg etikettfrie bjørnunger er å være arrangør av flaskebedømming i forbindelse med NM.

Jeg har nå masse fine flasker i kjelleren og en liten haug med assortert strikk. Guttungen sitter i bleie tidligere brukt til innpakking, spiser kapteinkjeks og drikker frokostmelken sin av plastglass som ble til overs etter bedømmingen. Dessuten har Far har fått frokost-porteren sin fra et av de bidragene som ikke kom til finalen.

Og for å få alt dette var det bare nødvendig å stille hus og heim til disposisjon i 12 timer til bedømming, ofre 8 timer på logistikk og noen småkroner på bensin, parkering og slikt.
En aldeles glimrende løsning :)
 
Om du skal sette opp ditt eget electric brewery eller av andre grunner trenger noen skilt, får du dette gratis for ordre inntil 150,- hos skiltmax.
Du må bare skrive ett blogginnlegg og legge ved linken når du skal betale  :skitbra:

http://www.skiltmax.no/side/7-gratis-skilt-til-norske-bloggere

Akkurat testet det, og fikk noen fine skilt i posten for noen dager siden som skal monteres snart.
Blir ikke akkurat noe som electric brewery, men supert med noen fine skilt likevel.
 
Har gjort det samme. Skiltmax er kjappe, og med 150 kr gratis skilt får man en del småskilt til et styreskap f.eks. :)
 
Testet forresten slangen fra biltema ved kok, lagde en belgisk golden strong ale med rundt 60g humlee, slangen desverre tett. Funket ikke så fett for min del med andre ord, tror det funker hvis man stripper en av trådene kanskje. Men for min del kastet jeg og gikk tilbake til sil over gjæringskaret :)
 
Jeg glemte å montere min humlesil før kok på søndag, så det ble Whirlpool og 15 minutter hop stand istedet. Tappa da rett ut av gjennomføringen og selv om jeg hadde en sikt med saftduk oppi til å filtrere i andre enden, var denne faktisk helt ren fram til omtrent siste literen. Da er det kanskje ikke så mye poeng likevel, men det jeg har hørt fra Bryggselv er at man må regne med å skrape litt på de bazookafiltrene de selger også under tapping.
 
nordhagen skrev:
Her er noen detaljer om mitt siste prosjekt: 75 liters meskekar. Vanntønne til 149,- på jula + kran til 59,- nettingslange til 79,- på Biltema med vinklet kobling passa perfekt på innsiden av krangjennomføringen. Tenker å slenge en en yogamatte rundt og teste.

5ehy3y9y.jpg
hyjyhupy.jpg
use7y7u6.jpg
upena6ad.jpg

Har du fått testet dette ? Jeg ønsker en billig erstatning for mitt "bøtte-i-Bøtte" system.
 
Joda. Funka fint, men jeg tror det er en fordel for utbytte med jevnere avsiling fra hele bunnen av maltsenga. Dessuten måtte jeg bruke pumpe uten hastighetsregulering, så rask og ujevn avtapping ga meg utbytte på fattige 40% jobber med forbedringer
 
Jon Sira skrev:
nordhagen skrev:
Her er noen detaljer om mitt siste prosjekt: 75 liters meskekar. Vanntønne til 149,- på jula + kran til 59,- nettingslange til 79,- på Biltema med vinklet kobling passa perfekt på innsiden av krangjennomføringen. Tenker å slenge en en yogamatte rundt og teste.

5ehy3y9y.jpg
hyjyhupy.jpg
use7y7u6.jpg
upena6ad.jpg

Har du fått testet dette ? Jeg ønsker en billig erstatning for mitt "bøtte-i-Bøtte" system.

Lurer litt på å lage meskekar av clas ohlson sine 200 liters vanntønner. Da sammen med mitt nye 150 liters kokekar (som ikke er ferdig) men en plast-silbunn burde jo fungere greit. Må vel forsterkes litt...
 
Joda. Det fungerte greit bortsett fra sileslangen. Denne bør være kobla i et T-ledd så den drar jevnere fra hele bunnen. Kombinert med at jeg brukte en pumpe som jeg ikke kunne regulere ned farta på så fikk jeg et utbytte på 40%. Har enda ikke smakt på (lett)ølet jeg brygga, men jeg er litt spent for karet lukter veldig plast når det kommer varmt vann i det.


Jeg har skaffa meg en pumpe til og hastighetsregulator til begge. I tillegg har jeg montert innløp i toppen til vannfordeler som skal brukes under skylling. Har vurdert om jeg bare skal kjøpe en sånn 32cm silbunn på Bryggselv som erstatning for nettingslangen.

Gleder meg uansett til å teste oppgraderingene!
 
Får ikke testa ordentlig før til helga, men maltmølla jeg bestilte fra aliexpress kom endelig nå for noen dager siden, og den ser veldig lovende ut. Det eneste minuset var at det tok litt tid.

Tror også den er litt mindre enn monster mill og liknende, men tror nok den skal gjøre jobben veldig bra. Kan justeres enkelt og greit, tror dette var et kupp :)

http://www.aliexpress.com/item-img/malt-mill-grain-mill-home-brew-mill-barley-crusher/1279557106.html#
Selv om det ikke er gratis/hjemmelaget, så blir det ikke så gæærnt, og mye billigere enn tilsvarende i Norge. Det ser ut til at selgeren uoppfordret har satt customs value til $30, så da slapp man jo også tull og sånt :)

Åja, har forresten testa med drill og et par never malt - er null problem å sette den på uten noen modifikasjoner, bare å stramme til ordentlig, og gi gass :)
funker som juling den ;) men ble ikke stort billigere enn i norge :)
 
Yep, også veldig fornøyd med den, og selgeren merka den med under 200kr også, så det ble hyggelig pris for meg, sparte vel nesten en femhundrelapp tror jeg, men det tok litt tid å få den, det ble vel tre uker ca
 
Amazon har mange (og ymse) bryggebøker til en 10'er hvis du har mulighet til å laste ned til et Kindle lesebrett.
 

Bygga meg en sparge arm i dag. Prinsippet er at så lenge det er væske over maltsenga, vil denne holde væsken i rotasjon slik at den holder jevn temperatur og synker jevnt ned i maltsenga mens jeg tapper. Gleder meg til å teste den på fredag.
 
Tilbake
Topp