Gjøring av ale i sommervarme

T

ThomasØ

Forrige uke gjorde jeg mitt første forsøk på å brygge med ekstrakt og gjøre humlingen selv. Fulgte oppskriften for "Feeling Bitter" fra boka Moderne hjemmebrygging. Rent bortsett fra at det kokte over, tror jeg prosessen fram til brygget gikk i gjæringsbøtta gikk greit. Stormgjæringen var veldig hissig, og det tar jeg som et godt tegn. Når jeg nå etter ei ukes tid ser på gradestokken i rommet ser jeg til min forskrekkelse at den sier 24grader, noe den antakelig har vært hele veien? Spørsmålet er om dette er altfor varmt og om ølet er spolert? Gjæret med WLP002.
 
ThomasØ skrev:
Forrige uke gjorde jeg mitt første forsøk på å brygge med ekstrakt og gjøre humlingen selv. Fulgte oppskriften for "Feeling Bitter" fra boka Moderne hjemmebrygging. Rent bortsett fra at det kokte over, tror jeg prosessen fram til brygget gikk i gjæringsbøtta gikk greit. Stormgjæringen var veldig hissig, og det tar jeg som et godt tegn. Når jeg nå etter ei ukes tid ser på gradestokken i rommet ser jeg til min forskrekkelse at den sier 24grader, noe den antakelig har vært hele veien? Spørsmålet er om dette er altfor varmt og om ølet er spolert? Gjæret med WLP002.

Ja er litt varmt. Under stormgjæringen er det 3-5 grader varmere i gjæringsbøtta. Så du kan ha hatt opp mot 29 grader i bøtta
 
Det er nok litt i varmeste laget, men svaret er likevel nei. Det kan bli knallgodt øl likevel, så ikke gå ut fra at ølet er spolert! :)
 
satte øl selv i dag.
litt bekymret for varmen, mendet går vel.
var bare et kit.
hadde det vært en allgrain så hadde jeg ventet til høsten.
 
Evt. så kan du flytte til Vestlandet. Her er det sjeldent et problem med temperaturer over 20 grader om sommeren :noway:
 
BrewBerg skrev:
Evt. så kan du flytte til Vestlandet. Her er det sjeldent et problem med temperaturer over 20 grader om sommeren :noway:

Stort sett aldri noe problem her på Hamar heller, så jeg tenkte ikke over problemstillingen før brygget forlengst var satt i gjæringsbøtta og gjærlåsen var satt på. Jeg får bare håpe på det beste. Innen jeg setter neste brygg er det vel uansett nattfrost og nordavind igjen =)
 
Slutten av august,  da skal det være trygt her på biri.
Da blir det mest sannsynlig en hobgoblin klon.
 
..et annet spørsmål som melder seg for min del er jo variasjonen på temperaturen.
Sjekket de to siste dagene og kveldene, og ser det svinger litt mellom 17 og 22 grader.
..Har det noe særlig å si?! Hva kan isåfall effeken av variasjonene bli?
- dette er klassisk pale ale som ser ut til å kose seg i bøttene...
 
Variasjonene i bøtta er ikke så store, formoder det er lufttemperaturen du snakker om.

Slapp av.
 
Sitter selv på vestlandet og har nettop satt en ny batch. Temometeret viser opp mot og midt på dagen over 25. I bryggebua er det antagelig godt over 30. Dunken står og putrer på kjøkkenet, mens jeg biter negler. Får bare la det stå til...  :jaha:
 
Det gikk åt skogen og fg på 19 fra 50med en helt dau bøtte. Ølet var greit nok, men fuselet kom frem etter hvert. Tror ikke dette kan reddes på noen måte... Mitt første øl i dass bokstavelig talt og helt sikkert ikke det siste  ;D
 
Merker jeg blir ekstra takknemmelig for kjellerbod i disse tider! 25c ute og 16c i boden  :)

Et liten digresjon:

Lagring av ferdig øl, hva temperaturer passer best her? JEg har alt ølet stående i kjellerboden som svinger mellom 2c på det kaldeste(Januar-ish) til 16c på det varmeste(nå).
Vil ølet ta skade av disse temperatursvingningene?
 
Det vil gå bra, så lenge svingningene ikke er store mellom dag og natt. Hva som er en "ideell" lagringstemperatur for øl kan man si mye om, men jo kaldere det står (over frysepunktet), jo bedre holdbarhet har det.
 
Jeg flasket ølet mitt i går, og var spent på om gjæringen hadde gått slik den skulle, men klarte selvsagt å knuse hydrometeret før jeg fikk målt noe som helst. Jeg gikk derfor til det skritt å smake på suppedassen før karboneringa, og for meg virket smaken bitter og fin, og ikke det minste søt eller ekkel. Jeg får vel ikke det endelige svaret før om en fire ukers tid, men er optimist. Innen neste bryggersjau har vel problemet med temperaturen løst seg selv.
 
Drister meg til å foreslå et tips jeg garantert har lest her tidligere, om du ikke har andre kjølemetoder tilgjengelig:

Surr et vått håndkle rundt dunken. Når vannet fordamper har dette en kjølende effekt.

Hadde vært intressant å vite hvor stor effekt dette i praksis har. Det er visst flere faktorer som spiller inn, deriblandt romtemperatur, overflate, luft- fuktighet og sirkulasjon.

Noen som har erfaringer?




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp