Gjørstarter; simple eller shaking

Hei!

Jeg har ikke magnetrører og pleier å riste starteren. Men ift mr malty's innstillinger; hvor ofte bør man riste for at man kan bruke intermittent shaking? Jeg har pleid å riste hver 2-3 time, men den står selvsagt gjennom natten uten risting. Er det mer korrekt å bruke simple starter da? Og bør denne i såfall ristes innimellom eller kun ved pitch? Synes det er vanskelig å være sikker på at jeg får nok celler eller ikke for mange celler;)
 
Hei,

Jeg vet! Spørsmålet var hvorvidt min risting hver 2-3 time på dagtid med pause på natten er innenfor intermittent shaking eller om jeg heller bør gå utifra no agitation. Og bør jeg da i tilfelle droppe å riste gjennom dagen? Det kan vel bli for mange celler også?
 
Jeg velger intermittent når jeg rister slik du beskriver. Føler det funker bra når røreren er opptatt med annet :)
 
lagde enkel magnetører fra en clas ohlson plastboks og magnet fra gammel harddisk og en pc vifte...+ ekstra strømforsyning. Funker overraskende greit (innkjøpspris..30? kr?) med 2l erlenmayer flaske. Her er en, men du googler bare ' diy magnetic stirrer' så finner du masse. Må ha en daud hard-disk, eller du kjøper sterk magnet fra clas ohlsen...brukte daud hdd selv.


Fant ikke videoen jeg brukte til å fjerne magnet fra hdd...google...litt kluss der...trenger en 'skikkelig' sterk 'rare earth' magnet.
 
Tilbake
Topp