Glimrende mottrykksfyller

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Det er herlig lettvint å bruke fat. Samtidig liker jeg å lagre ølet på flasker. Det er noe med å sette eget øl med egne etiketter på bordet. Det blir liksom ikke det samme å luske ned i kjelleren for å fylle opp glassene.

Problemet er, som alle ”fat til flaske”-tilhengere vet, å få overført godsakene uten å miste karbonering.

Ja, det finnes utstyr – Blichman BeerGun, diverse mottrykksfyllere og andre mer hjemmelagde løsninger. BeerGunen fungerer greit hvis du har en lang tynn øltilførsel, flasker/utstyr som er godt nedkjølt, osv. Likevel har jeg opplevd litt skuffende karbonering. Og det blitt lett mye skum og søl. Og det tar tid – lang tid.

Mottrykksfyllere er som regel av gummipropp-/ventil-typen. Har ikke prøvd disse selv, men jeg hører de er tungvinte i bruk – og krever mye tohånds holding og sjonglering.

Før høstens bryggesesong gjorde jeg derfor grundig research. Det måtte da finnes en løsning som både er rask i bruk, som ikke skummer – om som ikke koster en månedslønn?

Omsider kom jeg over denne snutten på YouTube:

Denne elegante løsningen er håndlaget av Michael Skoglund fra Eslöv i Sverige. Etter litt korrespondanse på mail ble jeg overbevist, og bestilte et eksemplar. Det var den andre han hadde solgt til Norge.

Fikk den for noen uker siden, og har fått testet på to batcher. Den fungerer aldeles nydelig! Som man ser på videoen, kan man fylle ”handsfree” – og man kan korke, hente opp flasker fra StarSan-karet osv. mens fyllingen pågår. I praksis bruker jeg nå halvparten av tiden i forhold til BeerGun. Og viktigst av alt – karboneringen holder seg. Minimalt med skum, noe søl blir det fremdeles, men etterhvert som teknikken finslipes skal det også reduseres, tror jeg.

Oppdatering: Laget en liten video selv også:

Har nå testet den på 8 batcher, og må si at dette var en veldig god investering.
 
Sist redigert:
Den så veldig fin ut. Eneste aberet med måten han gjør det på er at han ikke capper på skum, men det får man vel til. Bruker selv en vanlig mottrykksfyller og det funker helt greit egentlig men dette virket enda lettere.

Edit: er dette en ordentlig mottrykksfyller? Det burde vel skumme idet han fjerner flaska?
 
Sist redigert:
Den så veldig fin ut. Eneste aberet med måten han gjør det på er at han ikke capper på skum, men det får man vel til. Bruker selv en vanlig mottrykksfyller og det funker helt greit egentlig men dette virket enda lettere.

Edit: er dette en ordentlig mottrykksfyller? Det burde vel skumme idet han fjerner flaska?
Jeg kan bekrefte at det er en ekte mottrykksfyller. Han trykksetter, purger, og trykksetter igjen før han åpner for ølet. Jeg fylte fra et fat juleøl i går kveld. Det var godt karbonert‚ og skummet akkurat passe idet jeg fjernet flasken fra fylleren. Fylte litt høyere enn han gjør i videoen, og da topper flasken seg med skum. Bruker i tillegg ”oksygenspisende” kapsler, så det er overhodet ikke noe problem.
 
Jeg kan bekrefte at det er en ekte mottrykksfyller. Han trykksetter, purger, og trykksetter igjen før han åpner for ølet. Jeg fylte fra et fat juleøl i går kveld. Det var godt karbonert‚ og skummet akkurat passe idet jeg fjernet flasken fra fylleren. Fylte litt høyere enn han gjør i videoen, og da topper flasken seg med skum. Bruker i tillegg ”oksygenspisende” kapsler, så det er overhodet ikke noe problem.

Da er det jo krem.

Hvor har du fått de oksygenabsorberende kapslene fra?
 
Blir vel masse i frakt fra morebeer. Kanskje BS burde ta inn siden de handler vel derfra allerede
Jeg handler fra bottlemark fordi de trykker på kapslene (se min avatar). Jeg trodde oksygenspisende kapsler var vanlig handelsvare her i landet også... men det kan virke som at det var mer eksotisk enn jeg ante. Det er forresten viktig at de ikke ligger i StarSan mer enn noen minutter – den kjemiske prosessen som binder oksygen starter når de blir våte.
 
Ser i min historikk at da jeg bestilte fra Bottlemark (november 2012, så er en stund siden), betalte jeg $33 for 275 custom korker (tror dog dette var vanlige, og ikke oksygenspisende), samt $18 i frakt, totalt $51 ;)
 
Javisst, de koster 15-16 cent/stk. Og ja - du kan bestille bare én. Frakten for noen hundre er ca 10 USD. De setter verdien på pakken til 20 USD, så jeg har aldri opplevd noe toll-tull selv om jeg strengt tatt har mottat korker for mer enn 350 kroner. Dette er ikke spesielt billig sammenliknet med ensfargede standard-korker, men den estetiske kvaliteten er jo verdt det, synes jeg. Dollaren har ikke akkurat jobbet i vår favør det siste året.
 
At de setter prisen til $20 hjelper jo ganske mye. Kanskje bare teste med 300 oxy-korker først som sist.
 
At de setter prisen til $20 hjelper jo ganske mye. Kanskje bare teste med 300 oxy-korker først som sist.
Hehe, men du må ikke komme etter meg hvis de setter verdien høyere. Har aldri strukket strikken for langt. Bestilte 200 stk sist, og det var ”innafor”.
 
Den mottrykksfylleren så jo helt super ut. Ølrøret når ikke alltid til bunnen ser det ut som? Det er kanskje ikke noe problem så lenge flaska er purget og fylt med co2?
 
Neida, det spiller ingen rolle. Man purger jo ut det meste av O2. Og når flasken er full er det bare å legge en kort løst på toppen. Den blir liggende å vippe pga. frigort CO2. Har brukt den med både vanlige og Oxy-kapsler. Har ikke merket noen forskjell.
 
Tilbake
Topp