Glutenallergi og øl

St Peter's har fått mye skryt for sin glutenfrie.
Interbev har overtatt importen av St Peter's, men jeg vet ikke om de har tenkt å ta inn glutenfritt.
Skal prøve å sjekke opp i dette.
 
De fleste velassorterte matvareforretninger har noen glutenfrie alternativer, men det er som oftest lager. Den lokale ICA-butikken min har to eller tre glutenfrie ølsorter. Samboeren min har cøliaki av det aggressive slaget, og hun får brekninger bare av å lukte på glutenfritt øl.. hun mener det har noe å gjøre med at det uansett er laget av råvarer som hun ikke tåler, og som hun derfor har avsmak for.
 
Ser i diverse utenlandske forum at det brygges med mais og ris. Blir nok ikke "normalt" øl, men jeg kjenner personer som ikke tåler gluten. Derfor har jeg tenkt å brygge med mais, for å se om det blir drikkenes. (Alltid kjekt med prøving og feiling) Har kjøpt kvernet mais på Felleskjøpet som brukes som hestefor. Hadde høyt innhold av karbohydrater, så en kan jo få bra utbytte. Så på Discovery at de bruker mais til å sette sats på programmet Moonshiners. Så det gjelder bare å få tid til å prøve å brygge med mais.
 
Enig med StoreMy, det er ingen grunn til å kjøpe fór, når bra varer er til salgs i bryggebutikkene. Ris er for så vidt også til salgs i dagligvare.

Problemet er ikke å få tak i karbohydrater uten gluten, men å få omdannet det til sukker og få en vørter som kan bli et godt øl. Poteter er, for så vidt, også en bra karbohydratkilde, men det blir ikke godt øl av å blande poteter med enzym og tilsette gjær.
 
Jeg velger å tro at Maisen de selger på Felleskjøpet er av god kvalitet. Så det er nok samme kvalitet på dette som det som selges i bryggebutikker.
 
StoreMy skrev:
Snubler ikke over flaked daglig (om en da ser bort fra hurtirisen som er omtrent det)

Det var hurtigrisen jeg tenkte på, ja, men den er oftest dyrere enn flaket fra bryggebutikk. Det er jo også mulig å koke vanlig ris, om man skal bruke mye av det.
 
Sendte en mail til white Labs angående clarity ferm.
Her er svaret fra dem. (Mitt spørsmål kommer etter)


"Hi Jo,

Thanks for your inquiry. Clarity-ferm reduces gluten below gluten-free standards.
There is no need to adjust your recipe in anyway. Simply add it when you pitch your yeast and then she'll be able to enjoy the finished product.
Let me know if you need anymore information or have any other questions.

Cheers!
Darold Wallick
White Labs Inc.,


On Fri, Jan 3, 2014 at 6:56 AM, info white labs <info@whitelabs.com> wrote:

White Labs, Inc.
Sales/Customer Service
www.whitelabs.com



Subject: Clarity ferm in homebrew irish red ale



Hi I want to make a beer that is typical Irish red style, for my girlfriend. she is Gluten intolerant. She only gets mild reactions, but its enough to make her stay away from beers in general.
will WLN4000 CLARITY FERM reduse the gluten content in any homebrew all-grain or is there any grains I must avoid ?




--
 
JoW skrev:
Sendte en mail til White Labs angående clarity ferm.
Her er svaret fra dem. (Mitt spørsmål kommer etter)


"Hi Jo,

Thanks for your inquiry. Clarity-ferm reduces gluten below gluten-free standards.
There is no need to adjust your recipe in anyway. Simply add it when you pitch your yeast and then she'll be able to enjoy the finished product.
Let me know if you need anymore information or have any other questions.

Cheers!
Darold Wallick
White Labs Inc.,


On Fri, Jan 3, 2014 at 6:56 AM, info White Labs <info@whitelabs.com> wrote:

White Labs, Inc.
Sales/Customer Service
www.whitelabs.com



Subject: Clarity ferm in homebrew irish red ale



Hi I want to make a beer that is typical Irish red style, for my girlfriend. she is Gluten intolerant. She only gets mild reactions, but its enough to make her stay away from beers in general.
will WLN4000 CLARITY FERM reduse the gluten content in any homebrew all-grain or is there any grains I must avoid ?




--

I mailen så står det at CF reduserer gluten til "gluten-free standard". Det som er greia er at den internasjonale grensen for "gluten-fri" er 20PPM. CF reduserer gluten-proteiner til under 20PPM.

Men, et brygg som inneholder 20PPM gluten inneholder jo fortsatt gluten, selv om det er veldig veldig lite. Men det finnes folk som er veldig allergiske som fortsatt kan reagere.

Men hvis kjæresten din ikke er av den mest intolerante sorten så skal det nok gå fint med CF.
 
andersreve skrev:
Kort oppsummert: INGEN har erfaringer med Nøgne Ø Porter og Saison i forbindelse med glutenallergi, og INGEN har andre tips om tilgjengelige og gode ale som er glutenfrie?

Jeg har cøliaki og kan uten problemer drikker Nøgne Ø bitter og Porter i bøtter og spann. Saison har jeg ikke hørt at skal være glutenfri, så den har jeg ikke testet. Greens Blond Ale som nevnes er god. Bon Samaritan som også finnes på polet er også veldig god. Lamsbreu og Estrella Damms Daura er helt ok. Ringnes Lite smaker helt forferdelig.
Sol og corona er hverken glutenfrie eller gode imho.

Regner med svaret kommer for sent for OP men kan være greit for andre frustrerte glutenallergikere. :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Er det noen som vet hvor man kan sende øl for å få det testet for gluteninnhold?
 
Gahr skrev:
Er det noen som vet hvor man kan sende øl for å få det testet for gluteninnhold?

Eurofins er, så vidt jeg fikk opplyst fra NCF, det eneste stedet i Norge som tilbyr testing. For kurant utstyrt laboratorium, er det nok mer aktuelt å gjøre noen oppgraderinger for å kunne utføre testene selv.
 
brujoand skrev:
Jeg har cøliaki og kan uten problemer drikker Nøgne Ø bitter og Porter i bøtter og spann. Saison har jeg ikke hørt at skal være glutenfri, så den har jeg ikke testet. Greens Blond Ale som nevnes er god. Bon Samaritan som også finnes på polet er også veldig god. Lamsbreu og Estrella Damms Daura er helt ok. Ringnes Lite smaker helt forferdelig.

Jeg var med å teste øl for NCF, testen kan leses i Glutenfri #4 2013 http://digital.findexaforlag.no/i/228555
Det er viktig å huske på at det finnes produksjonsprosesser når man lager øl, typisk bruk av Brewer's Clarex og annen endo-protease som klaringsmidler eller en del filtreringsteknikker, som reduserer gluten veldig og som kan gi et glutenfritt øl. Det er imidlertid ganske langt unna at ølet er garantert glutenfritt og at metoden brukes konsistent fra batch til batch.
 
Tilbake
Topp