God oppskrift på Belgisk Wit? Lykkes ikke helt...

Nå vil jeg regne med at coop er Anders Cooper og brygget denne hos Austmann, så ingen grunn til å tvile på sammensetningen om man liker originalen
 
Har jobbet litt med en Blue Moon klone. Den mestselgende "craft beer" ølet i USA over flere år. (MillersCoors ble saksøkt av Brewers Association med overskriften "Blue Moon isn't craft beer" etter å industrialisert produksjonen men tok "craft pris" på produktet). Jeg har endt opp med 0.4g/l koriander og 0,8g/l på appelsinskall søt. Prøvd ulike gjær, men har kommet frem til at for min del så er WLP400 den beste så langt. Originalt så bruker de Wyeast 1056: American Ale Yeast i USA tror jeg. Trolig litt av grunnen de ble saksøkt av Confédération des Brasseries de Belgique for misbruke "Belgian White" på flaskene. Nå står det Belgian-style Wheat Ale etter de ble enige om det kunne aksepteres av begge land. Lager en ny prøve nå med Bonsak Frutopia malt og er spent på hva det bringer på bordet i tillegg
 
En liten update på min Wit-reise: Jeg satte nå i høst et brygg etter oppskrift fra Coop over i tråden her (Austmann Utpå), og føler jeg er på rett spor, men ennå litt å gå på i forhold til å få fram det jeg tenker på som fruktigheten fra gjæren. Jeg satte en gjærstarter (den enkle typen) med en pakke fersk gjær 3 dager før bryggedag, som endte i kjøleskapet det siste døgnet da futten avtok og tydelig lag av gjær la seg i bånn (som da gjorde at jeg sleit litt med å skrape den ut etterpå, ble ganske hard og flaska mi hadde liten tut ). For å ikke miste noe gjær brukte jeg hele starteren i brygget, ca 2,5 l. Jeg har ikke så veldig god temperaturkontroll, men den sto i romtemp 16-17 de første to-tre døgnene under stormgjæring, så tok jeg den over i ca 20-22 grader resten. Jeg lagret på flaske 2+ uker. Jeg synes den fremdeles har noe av det jeg nå tenker på som "stresset" gjær, men absolutt innafor! Den ble ca 6% (mot 4,7 i oppskriften) - dro på litt i maltmengde. Neste gang tenker jeg at jeg setter en litt mindre batch med samme mengde gjær. Anbefales :) Og takk @Coop!
 
Sist redigert:
Skal brygge min første Wit i helga.

Blir noe sånn som dette:
Kold Brygg - Kor e' sWITsen?

25L
2,7 kg Ireks Pils
1,5 kg Best Hvete
1,5 kg Stangeland Flaket Hvete
400g Havregryn
100g Best Lys München

67° i 60 min
72° i 60 min

OG 1.051

60 min Fuggle til (18 IBU)

35g knuste koriander før 5 min
7g kamilleblomst 5 min
100g fresk Appelsin zest (har vært fryst håper det fungerer :rolleyes: ) 5 min

2 pk Brewferm Blanche 78%

Kjøle til 19° grader.
Gjære på 20° noen dager, gradvis øke til 25°

Bør være klart til Øl-Jørn sin hveteøl konkurranse.
 
Sist redigert:
Skal brygge min første Wit i helga.

Blir noe sånn som dette:
Kold Brygg - Kor e' sWITsen?

25L
2,7 kg Ireks Pils
1,5 kg Best Hvete
1,5 kg Stangeland Flaket Hvete
400g Havregryn
100g Best Lys München

67° i 60 min
72° i 60 min

OG 1.051

60 min Fuggle til (18 IBU)

35g knuste koriander før 5 min
7g kamilleblomst 5 min
100g fresk Appelsin zest (har vært fryst håper det fungerer :rolleyes: ) 5 min

2 pk Brewferm Blanche 78%

Kjøle til 19° grader.
Gjære på 20° noen dager, gradvis øke til 25°

Bør være klart til Øl-Jørn sin hveteøl konkurranse.
Jeg ville droppa hvetemaltet, og brukt bare flaka
 
De gangene jeg har brygget wit har jeg oppdaget at det er vanskelig å gå nok appelsin og veldig lett å få for mye koriander. Har landet på at 15 gram av sistnevnte er passe etter min smak. Tror 35 gram blir ganske kraftig preg.
 
Neste brygg tror jeg for øvrig blir en dubbel "wit" med god dose Nelson, men uten krydder eller urter
 
De gangene jeg har brygget wit har jeg oppdaget at det er vanskelig å gå nok appelsin og veldig lett å få for mye koriander. Har landet på at 15 gram av sistnevnte er passe etter min smak. Tror 35 gram blir ganske kraftig preg.
Enig, 35 gram virker mye, kan fort få en såpesmak og ikke et hint av koriander som de beste wit'ene har.
Bruker 15 gram jeg også, og 80 gram appelsinskall, synes det gir en fin sitrus.
 
Ser jeg har brukt 24g på Gose, men der har vi andre smaker som er mer dominerende enn jeg vil ha en Wit. Justerer ned til 20g.



Fersk?

Har noen erfaring med zest som har vært frossen?
Ja, fersk.
Har ikke prøvd frossen, men ser ikke noe problem med det hvis den ble frosset rett etter at den ble revet.
Mister kanskje litt smak og aroma, så 100g blir sikkert fint.
 
Ser jeg har brukt 24g på Gose, men der har vi andre smaker som er mer dominerende enn jeg vil ha en Wit. Justerer ned til 20g.



Fersk?

Har noen erfaring med zest som har vært frossen?
Har revet skallet på økologiske appelsiner. De har tynne skall uten altfor mye hvitt under. Og så skal de jo være usprøytet. 100 g er perfekt.
 
Har revet skallet på økologiske appelsiner. De har tynne skall uten altfor mye hvitt under. Og så skal de jo være usprøytet. 100 g er perfekt.
Jeg har også skall fra økologiske appelsiner. Brukt potetskreller, slik at det kun er det øverste oransje laget. Ligget ett års tid i fryseren. 100g av dette er litt mer enn 100g inkl det hvite.
 
Etter forrige batch gjæret helt ned, gjør jeg nytt forsøk i morgen.

Har nå tørket appelsinskall. Skal disse knuses eller tilsettes hele?
 
Tilbake
Topp