Golden Promise Pale Ale Malt - tilgjengelighet og mulige substitutter

JEG

Moderator
Eneste jeg ser som forhandler GP er Vestbrygg. Noen som vet om andre? Alternativer?

Egentlig litt rart at det er så dårlig tilgjengelighet. Skal jo være super i IPA denne malten.
 
Eneste jeg ser som forhandler GP er Vestbrygg. Noen som vet om andre? Alternativer?

Egentlig litt rart at det er så dårlig tilgjengelighet. Skal jo være super i IPA denne malten.

Det er vel skottenes Maris Otter, det der? Jeg har sett Maris Otter foreslått som alternativ. Men antakelig kommer du langt med å bruke valig pale malt + 2% lys munich (eller litt mer).
 
Etter å ha lest en del, så er MO noe ganske annet en GP. MO er jo nøtteaktig, mens GP er mer søt.
 
Den støtter opp om hva jeg har lest ellers. At den i tillegg kåres til "vinner" gjør meg enda mer interessert i den - og forundret over at den ikke selges av flere maltpushere

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Jeg har brukt forholdsvis mye Golden Promise, og den er ikke spesielt søt. En eller annen generisk pale malt burde komme nært nok -- den har ikke veldig tydelig karakter, slik som Maris Otter, og funker egentlig til bortimot alt.
 
Syns heller ikke den er så veldig spesielt søt, men har aldri kjørt single malt på den. Syns den er crispere en MO.
 
Tenker å handle inn en sekk av denne i dag. Tenker den først og fremst som et alternativ til MO i engelsk golden ale og på APA.
 
Fikk veldig god erfaring med min milde, men godt humla Golden Ale.
Den ble veldig god. 90% Golden Promise, Thomas Fawcett. Skal brukes igjen, men usikker på hvor mye den egentlig skiller seg fra pale malt. MO er den definitivt ikke!
 
Fikk veldig god erfaring med min milde, men godt humla Golden Ale.
Den ble veldig god. 90% Golden Promise, Thomas Fawcett. Skal brukes igjen, men usikker på hvor mye den egentlig skiller seg fra pale malt. MO er den definitivt ikke!

Nei, inntrykket mitt er at det nærmest er en pale malt med lit ekstra fylde/maltsødme. En ekstra god pale malt. Men det kan jo være akurat det som trengs noen ganger:).
 
Onsdag drar jeg en golden ale med golden promise og bramlings x. Smash.

Spennende med en SMASH med BX. Spesiell humle. Jeg har brukt den mye sammen med andre humler - gjerne enten Cascade eller EKG - men tror ikke jeg har turdt å slippe dem løs på egenhånd:). Hva med å slenge i en del et par dager ut i gjæringa, for å se hva litt biotransformasjon kan gjøre? Mener å ha sett at det kan være det som gir deg full solbær- (ikke Solberg!) effekt.

Min endte på 4,2%, med masse Chinook og Azacca. 10% Carahell. Wlp 051.
Sommerøl deluxe!

Det høres godt ut. Men det høres også ut som en APA, bortsett fra alkoholstyrken:). Jeg har ikke skjønt hva som skiller en GA fra en APA når det er "lov" (etter BJCP) å bruke amerikanske humler? Men dette speiler vel praksis blant engelske bryggerier, har jeg forstått.
 
Tilbake
Topp