Grainfather Beersmith profil

Se siste link i post over, virker da som det er mulig på GF også, selv om jeg har null erafring med den

Hvis du ikke ser at å hevde at kit'ene til Bryggselv ikke er 25L blir feil, så avslutter vi diskusjonen med at vi er enige om å være uenige.
 
Se siste link i post over over, virker da som det er mulig på GF også, selv om jeg har null erafring med den

Hvis du ikke ser at å hevde at kit'ene til Bryggselv ikke er 25L blir feil, så avslutter vi diskusjonen med at vi er enige om å være uenige.


Hvis du hadde lest resten av tråden og fått med deg hva vi snakker om så hadde du kanskje satt det i kontekst istede for å dra ut en linje av en hel samtale :)

Jeg hevder at i han sitt tilfelle så er de som å regne som 23liters sett selvom de blir referert til som 25 liter :) Andre produsenter som brewolution osv er ihvertfall så lure så de merker de som 23-25 og ikke bare (25).

Hadde du giddi å satt deg inn i hva vi snakker om også så hadde du sett at jeg på ingen måte prøver å si at bryggselv lyver, det eneste jeg har prøvd å få frem her er at for at han skal få tallene til grainfather kalkulatoren til å stemme med beersmith profilen, så må han ta behandle de som 23 liters batch :) for da får han samme tall begge steder, og var det han prøvde på.

Edit: og ja, fult mulig å få til 25 liter på grainfatheren ved å tilsette en liter eller to etter kok å treffe OG, for OG blir somregel et par poeng for mye hvis man følger tallene til GF og har en relativt standard oppskrift.
 
Ja se der, og siden ølsettet Lucky Jack på 25L er basert på 75 prosent meske effektivitet så kan dette settet gi 25L på en GF også:) Spøk og kverulering tilside, før jeg leste det med liten skrift i ølsettene når jeg brygget, må jeg innrømme at jeg ble frustrert når literne ikke ble som forventet. Nå skal jeg la denne tråden slippe mere fra meg;)
 
Ja se der, og siden ølsettet Lucky Jack på 25L er basert på 75 prosent meske effektivitet så kan dette settet gi 25L på en GF også:) Spøk og kverulering tilside, før jeg leste det med liten skrift i ølsettene når jeg brygget, må jeg innrømme at jeg ble frustrert når literne ikke ble som forventet. Nå skal jeg la denne tråden slippe mere fra meg;)

Jepps ved å tilsette vann på slutten så burde han klare å få til det med Lucky Jack, men hvis han prøver seg på Amber Christmas som forventer 85% effektivitet så vil han slite med det :)
 
Regner med det er fordi du har huket av "Calc Boil Vol" :) fjern det og sett pre boil vol til 28 liter, eventuelt 29 hvis du skal ha 90 min kok så stemmer det skal du se :) Gjort samme selv, ble mye til kok ;)

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Prøver å forstå logikken med den ekstra literen under 90min boil i forhold til 60min boil.
Man bommer vel på Pre-Boil OG? Etter min forståelse så vil denne bli noe lav.

Samtidig når jeg tester dette i BS så ser jeg at det skjer ingen endringer av (eks.OG og Batch size) når en skifter mellom 90 og 60 min boil... Kanskje det er derfor vi burde legge til 1 liter?
Når det er sagt så treffer jeg noe lunde på OG når jeg koker på både 60 og 90 min... kompliserte greier dette... :)
 
Prøver å forstå logikken med den ekstra literen under 90min boil i forhold til 60min boil.
Man bommer vel på Pre-Boil OG? Etter min forståelse så vil denne bli noe lav.

Samtidig når jeg tester dette i BS så ser jeg at det skjer ingen endringer av (eks.OG og Batch size) når en skifter mellom 90 og 60 min boil... Kanskje det er derfor vi burde legge til 1 liter?
Når det er sagt så treffer jeg noe lunde på OG når jeg koker på både 60 og 90 min... kompliserte greier dette... :)

Logikken er relativt enkel, løpet av halv ekstra med koking damper du bor ca 1 liter med vann, ergo må du bruke mer så du ender opp der du skal
 
Logikken er relativt enkel, løpet av halv ekstra med koking damper du bor ca 1 liter med vann, ergo må du bruke mer så du ender opp der du skal

Det skjønner jeg jo... men da blir OGen lavere, og sånn som jeg gjør det nå så treffer jeg der jeg skal.

Hvordan treffer du på fine OG målinger?
 
Skjønner ikke alt her ennå, men det kommer vel med tiden. Setter uansett pris på engasjementet. Ift mitt faktiske brygg så var det altså CCC Pale ale fra brygg selv som vi nå alle vet er oppgitt som 25L. Dette la jeg inn i app'n og fikk 17,67 mash og 17,73 sparge. Dette kokte i 90 min og jeg endte på 25,1 i bøtta (tiltet GF så jeg fikk med mest mulig, mye noe ligger der) Traff OG!
 
Er det noen som kan dele den riktige Grainfather-profilen for BS her med oss som ikke er på Facebook, og dermed ikke kan bli medlem av brukergruppen og laste den ned selv? (Eller er det jeg som har oversett noe i denne tråden?)
 
Har lest litt i Grainfather Instructions tekst filen som er 1 av 3 som kan lastes ned. Og den er korrekt på at man må kutte ned på meskevannet når man har mye malt til mesking. Og heller legge det til skyllevannet.
Vil tro at etter 7-7,5 kg må man redusere på vannmengden, jeg opplevde det på 8-8,5kg. Men mesking med mindre vann, og heller skylle mer fungerte veldig bra.

Skal skrive noen strofer om hvordan jeg har brygget sterkt, og vannet ut ved en senere anledning. Har testet en øltype, og en variant av dette foreløpig. Har en ny test underveis, har snart gjæret en uke :)
Første variant ble vannet ut før gjæring, fikk da tilslutt ca 44L øl (ca4,7%abv) av en bryggerunde på GF :D
 
Jeg har lyst til å skalere ned en oppskrift fra 23 til 15 liter til brygging på Grainfatheren min.
Holder det da å bare klikke på "Scale recipe" i Beersmith og plotte inn 15 liter, eller må jeg endre på flere variabler?
Jeg har allerede skalert oppskriften min til Grainfatheren (23 liter) i forkant.
 
Har en profil her som virker. Den beregner etter nett/app til grainfather. Har testet den en del ut, og den virker. Gir app/nett bergningene for mye vørter i dunk i forhold til det som er forventet kan dere endre til verdiene under:
Boiloff: 2.0 Loss to trub/chiller: 2.0 Top up water: 0.04(For å gjøre beregningene riktige på desimalet)
 

Vedlegg

  • Grainfather profil.pdf
    53 KB · Sett: 107
Jeg har også kommet til en profil som alltid gir spot on i forhold til OG og 25 Liter til gjæring.
Sett BH effektivitet til 67 %. Jeg bruker 20 til 25 l iter meskevann, og tilsetter skyllevann til jeg har preboil på 31 liter. Derfor spiller det ikke så stor rolle hvor mye som går til mesk, sparge, loss etc. Etter koking fyller jeg opp vann til 28,5 liter hvis nødvendig. Hvor mye som koker av, varierer om jeg brygger ute eller inne eller 100 andre faktorer. Siden 3,5 liter er igjen i bunn, får jeg 25 liter i gjæringstanken.

Med BH Efficiency på 67 %, vil BeerSmith2 med denne fremgangsmåten gi rett OG. Det er litt surt å legge seg så lavt som 67 % (meske effektivitet havner som regel på 75 %), men jeg treffer i hvertfall, og får 25 liter vørter til gjæring...
 
Jeg har også kommet til en profil som alltid gir spot on i forhold til OG og 25 Liter til gjæring.
Sett BH effektivitet til 67 %. Jeg bruker 20 til 25 l iter meskevann, og tilsetter skyllevann til jeg har preboil på 31 liter. Derfor spiller det ikke så stor rolle hvor mye som går til mesk, sparge, loss etc. Etter koking fyller jeg opp vann til 28,5 liter hvis nødvendig. Hvor mye som koker av, varierer om jeg brygger ute eller inne eller 100 andre faktorer. Siden 3,5 liter er igjen i bunn, får jeg 25 liter i gjæringstanken.

Med BH Efficiency på 67 %, vil BeerSmith2 med denne fremgangsmåten gi rett OG. Det er litt surt å legge seg så lavt som 67 % (meske effektivitet havner som regel på 75 %), men jeg treffer i hvertfall, og får 25 liter vørter til gjæring...

Da vil du grine av dette:

1.png

Uansett så må man vite de forskjellige effektivitetene ved forskjellige maltmengder, som jeg har illustrert over i et annet oppsett enn GF, men det gjelder for GF og.
 
Tilbake
Topp