erikraude
Norbrygg-medlem
Det er jo greit, men jeg tror jeg ville satsa de hundrelappene korn og humle koster på at det blir vellykka på første forsøk. Det kan godt hende du kløner litt første gang, men antakelig ikke så mye at det ikke blir øl av det. Som sagt, det er ikke fryktelig vanskelig. Hva skal du gjøre?Gikk vist nå
Så da skal den være satt sammen og klar.
Er det greit om jeg kjører et test brygg uten ingredienser i morgen? Slik at jeg ser hvordan den fungerer + får testet kjøling og alt slik som det skal.
Skal brygge Lervig sin Lucky Jack som første brygg, så tenker jeg tester med oppskriften via telefonen også da i morgen og kjører hele løpet.
-Sette den til å varme opp vann - det klarer du
-Røre inn malt - det får du ikke øvd på uten malt
-Vente en drøy time - klarer du det ikke nå hjelper det antakelig ikke å øve en gang til
-Skru opp temperaturen litt - det klarer du
-Vente litt til - se over
-Løfte maltrøret - ikke så mye å øve på uten malt
-Sette den på kok - det klarer du
-Skylle med ganske varmt vann - ikke så mye å øve på uten malt
-Vente mens den koker og putte oppi humle på riktig tid - vanskelig, men hjelper det å øve?
-Skru av varmen - det klarer du
-kjøle ned vørter - kanskje det eneste du kunne øvd på, men det er fargekoda og greier, så...
-Vaske opp - ikke så lett å trene på hvis du bare har brukt vann
Kom igjen, @Skogslik. Du klarer dette. Og hvis ikke har du tapt fint lite. Og det skal mye til å ikke ende opp med øl.
Protip: Legg fram plater som passer til ventetida. Si du trenger en på 75 minutter for meskinga, en EP for mash out (Fall fra Bargeld og Teardo klokker inn på 18:35 - perfekt! ), og så et assortert utvalg for kok avhengig av humleskjema. Bare å huske at du skal humle hver gang du må bytte skive. Ser fram til spillelista.