Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Gikk vist nå :)

Så da skal den være satt sammen og klar.

Er det greit om jeg kjører et test brygg uten ingredienser i morgen? Slik at jeg ser hvordan den fungerer + får testet kjøling og alt slik som det skal.
Skal brygge Lervig sin Lucky Jack som første brygg, så tenker jeg tester med oppskriften via telefonen også da i morgen og kjører hele løpet.
Det er jo greit, men jeg tror jeg ville satsa de hundrelappene korn og humle koster på at det blir vellykka på første forsøk. Det kan godt hende du kløner litt første gang, men antakelig ikke så mye at det ikke blir øl av det. Som sagt, det er ikke fryktelig vanskelig. Hva skal du gjøre?
-Sette den til å varme opp vann - det klarer du
-Røre inn malt - det får du ikke øvd på uten malt
-Vente en drøy time - klarer du det ikke nå hjelper det antakelig ikke å øve en gang til
-Skru opp temperaturen litt - det klarer du
-Vente litt til - se over
-Løfte maltrøret - ikke så mye å øve på uten malt
-Sette den på kok - det klarer du
-Skylle med ganske varmt vann - ikke så mye å øve på uten malt
-Vente mens den koker og putte oppi humle på riktig tid - vanskelig, men hjelper det å øve?
-Skru av varmen - det klarer du
-kjøle ned vørter - kanskje det eneste du kunne øvd på, men det er fargekoda og greier, så...
-Vaske opp - ikke så lett å trene på hvis du bare har brukt vann

Kom igjen, @Skogslik. Du klarer dette. Og hvis ikke har du tapt fint lite. Og det skal mye til å ikke ende opp med øl.

Protip: Legg fram plater som passer til ventetida. Si du trenger en på 75 minutter for meskinga, en EP for mash out (Fall fra Bargeld og Teardo klokker inn på 18:35 - perfekt! ), og så et assortert utvalg for kok avhengig av humleskjema. Bare å huske at du skal humle hver gang du må bytte skive. Ser fram til spillelista. :)
 
Jeg ville faktisk kjørt et vann-brygg. Det er alltids noe i menyene og slik det er greit å bli kjent med, se hvordan den oppfører seg. Og som nummer to, det er artig å dille. Øvelse gjør mester :)
 
Jeg ville faktisk kjørt et vann-brygg. Det er alltids noe i menyene og slik det er greit å bli kjent med, se hvordan den oppfører seg. Og som nummer to, det er artig å dille. Øvelse gjør mester :)
Men hva er det du lærer med vann? Det som er noe i nærheten av vrient er jo det som har med råvarene å gjøre. Å stille temperaturen på 67 grader og trykke play er jo innafor rekkevidden for de fleste av oss.
 
Men hva er det du lærer med vann? Det som er noe i nærheten av vrient er jo det som har med råvarene å gjøre. Å stille temperaturen på 67 grader og trykke play er jo innafor rekkevidden for de fleste av oss.

Her om dagen så var det en fyr som skulle kjøle, men pumpa startet ikke så lenge varme-elementene stod på. F.eks. Bli kjent med greia. Det er alltid noe med nytt utstyr. Noe man ikke kan se for seg også.
 
Helt enig! Jeg kjører mitt første grainfather brygg imorgen, den er ganske ulik bratbergen å 3-kjelers oppsettet mitt, men jeg gleder meg til det ukjente. Kjør på, jomfruen må taes en fang uansett! Dropp opeth i kveld å se litt YouTube filmer :)
 
Folk er vel forskjellige, jeg liker minst mulig overraskelser og klør meg i hue når OG er to poeng off :)
 
Folk er vel forskjellige, jeg liker minst mulig overraskelser og klør meg i hue når OG er to poeng off :)
Jo, enig.. men akkurat det lærer man ikke på vann. Er for å teste, å ta gode notater underveis. Enten får han en sterk lucky, en perfekt lucky, eller en svak lucky.. så har man spenningen med fermenteringen da..
 
Jo, enig.. men akkurat det lærer man ikke på vann. Er for å teste, å ta gode notater underveis. Enten får han en sterk lucky, en perfekt lucky, eller en svak lucky.. så har man spenningen med fermenteringen da..

Ja, men jeg tenkte mer hvordan bryggemaskina oppfører seg, OG og slikt finner man ikke ut før man får noen hakk i beltet med malt.

"hva skjer når jeg gjør sånn og sånn, er det instant, funker ikke det andre da, er det i det hele tatt noe annet som skjer samtidig"? Tenker det alltid er greit å ikke måtte lure på noe som helst når det kommer til utstyret.
 
Ja, men jeg tenkte mer hvordan bryggemaskina oppfører seg, OG og slikt finner man ikke ut før man får noen hakk i beltet med malt.

"hva skjer når jeg gjør sånn og sånn, er det instant, funker ikke det andre da, er det i det hele tatt noe annet som skjer samtidig"? Tenker det alltid er greit å ikke måtte lure på noe som helst når det kommer til utstyret.
Joda, er for all del enig, jeg testet diverse funksjoner å gjorde meg litt kjent med den når jeg vasket den. Å er fortsatt usikker når jeg skal teste den med malt imorgen. Mye mer løse deler en jeg er vant med
 
Dette er egentlig ikke et tema som trenger mange innlegg. Gjør det du vil. Jeg liker å bli kjent med ting, andre går rett på sak. Men utgangspunktet mitt er at du ikke har fått kittet enda, og fyller tiden med et evt vann-brygg. Kanskje jeg tar feil her?
 
Må ha noe andre ting før jeg kjører i gang så vente må jeg uansett.
Så jeg tar en test i morgen så ser jeg hvordan maskinen fungerer :)
 
Viste ikke at den gjekk rett i kok etter mesking, så hadde plutselig 80° i mesken
Så skulle jeg kjøle tilbake i karet etter kok, å da fikk jeg kjapt 22° i gf, så skulle jeg ta resten i gjæringskaret, men da begynte temperaturen i gf å stige igjen, å stoppet på 85°.
Filteret var også ganske tett å det med kun 120g humle.. det meste er sikkert brukerfeil, men ting skal jo læres
 
Viste ikke at den gjekk rett i kok etter mesking, så hadde plutselig 80° i mesken
Så skulle jeg kjøle tilbake i karet etter kok, å da fikk jeg kjapt 22° i gf, så skulle jeg ta resten i gjæringskaret, men da begynte temperaturen i gf å stige igjen, å stoppet på 85°.
Filteret var også ganske tett å det med kun 120g humle.. det meste er sikkert brukerfeil, men ting skal jo læres
Ja, den nye kan laste inn oppskrifter og kjøre dem automatisk? Da må du sikkert være litt mer på, ja. Jeg har bare brukt connect-boksen på samme måte som den gamle styringsenheten, og da funker det fint å lene seg tilbake med en kopp kaffe og en Wodehousesamling og trykke på den sånn omtrent når det passer seg sånn.
 
Ja, den nye kan laste inn oppskrifter og kjøre dem automatisk? Da må du sikkert være litt mer på, ja. Jeg har bare brukt connect-boksen på samme måte som den gamle styringsenheten, og da funker det fint å lene seg tilbake med en kopp kaffe og en Wodehousesamling og trykke på den sånn omtrent når det passer seg sånn.
Ja, er ikke alltid bra når det blir for enkelt
 
Driver og tester maskinen litt nå.

Virker gjør den, og driver med mesking nå :p

Men når man er ferdig med 60min mesken, og skal opp på 78grader mesken i 5min, skal man da bare justere opp tempen mens punpen går som den gjorde under mesken?
Så meske 5min når maskinen er på 78, så stoppe og skylle?
 
Driver og tester maskinen litt nå.

Virker gjør den, og driver med mesking nå :p

Men når man er ferdig med 60min mesken, og skal opp på 78grader mesken i 5min, skal man da bare justere opp tempen mens punpen går som den gjorde under mesken?
Så meske 5min når maskinen er på 78, så stoppe og skylle?
Ja, bare skru opp termostaten og la den holde på til du syns det er nok.
 
Tilbake
Topp