Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Testet med nettbrett nå, da får jeg logget inn!
Men ikke snakk om å finne/få koble til grainfather maskinen.

Yay...

Man får heller ikke koblet til dersom to enheter med Bluetooth har GF appen oppe samtidig. Gjelder selv om den ene er i hvilemodus eller lignende.
 
Skal snart kjøre på med brygg nr 2 på maskinen, trenger jeg og vaske/rense den igjen nå?

Vasket og alt sist når jeg var ferdig selvsagt, har stått dekket til siden.
 
Skal snart kjøre på med brygg nr 2 på maskinen, trenger jeg og vaske/rense den igjen nå?

Vasket og alt sist når jeg var ferdig selvsagt, har stått dekket til siden.

Det skal ikke være nødvendig når den ble godt rengjort etter forrige brygg (slik man selvsagt bør). Alt som skal igjennom maskinen skal jo uansett kokes, så usynlige bakterier er ikke noen bekymring.
 
Det skal ikke være nødvendig når den ble godt rengjort etter forrige brygg (slik man selvsagt bør). Alt som skal igjennom maskinen skal jo uansett kokes, så usynlige bakterier er ikke noen bekymring.

Krana er det ene svake punktet. Aner ikke hvordan den er på denne maskinen, men den bør alltid plukkes fra hverandre og renses ordentlig med jevne mellomrom. Da skulle det ellers holde å kjøre kokende vørter gjennom den noen ganger mot slutten av koketida.
 
Jeg har tidligere importert oppskrift inn i brew.grainfathr.com og sendt denne til ryggeren med bluetooth. Det ser ut til at tjenesten er nede i dag? Hvilke andre måter er dt jeg kan gjøre det? Siden import-funksjonen ikke virker på bre.grainfathercom, så har jeg vel ikke annet valg enn å enten brygge manuelt eller lage en Quick Profile?

Fungerer igjen nå i morges, så dette går bra :)
 
Sist redigert:
Da har jeg sju brygg bak meg på GF. Har veldig sans for denne maskina etter å ha brygget manuelt i noen år. Men jeg sliter med effektiviteten, syns jeg. Ser at noen anbefaler å bruke et kvarter til innmesken - er et virkelig der nøkkelen ligger? Stå å røre manuelt i 15 minutter? Dette er jo mye mer enn hva jeg pleide å gjøre med mitt gamle utstyr. Eller er det andre tips? Så langt har jeg brukt kalkulatoren på GF til å regne ut meske- og skyllevann; er det noe å hente her? En kollega gjorde et tungvint, men effektivt grep ved å pumpe ut "first runnings" og kjøre utmesk på 78 med skyllevannet i tjue minutter. Litt mye frem og tilbake, syns jeg - og vet ikke helt om jeg gidder å drive på slik... Får maltet kvernet på Brewshop, og ber spesifikt om kverning til GF, så ser ikke at det er noe å gå på her.
Håper noen kan komme med tips til forbedringer.
 
Har 4 brygg på Grainfather nå, truffet OG spot on på 3 ganger, ene gangen litt under men mistenker hva jeg gjorde feil der.
Helt super maskin, vill jo bare brygge mer med engang jeg har brygget.

Mange bryggeplaner på gang fremover nå.
 
Har 4 brygg på Grainfather nå, truffet OG spot on på 3 ganger, ene gangen litt under men mistenker hva jeg gjorde feil der.
Helt super maskin, vill jo bare brygge mer med engang jeg har brygget.

Mange bryggeplaner på gang fremover nå.
Bra for deg. Noen tips til hvordan jeg kan forbedre effektiviteten, da?
 
For min del er nok meskingen et viktig punkt.
Passe på å røre veldig godt inn, bruker heller litt lengre tid her.
Ellers har jeg strupet pumpen litt under mesk, slik at det ikke renner som en foss ned i midten.

Sist når jeg ikke traff OG så hadde jeg for mye skyllevann, antar jeg.
Så mye rant ned i en bøtte som jeg hadde ved siden av, som jeg ikke hadde over i kjelen igjen til kok.
Regner med det var endel sukker i det som havnet i bøtten.
 
Da har jeg sju brygg bak meg på GF. Har veldig sans for denne maskina etter å ha brygget manuelt i noen år. Men jeg sliter med effektiviteten, syns jeg. Ser at noen anbefaler å bruke et kvarter til innmesken - er et virkelig der nøkkelen ligger? Stå å røre manuelt i 15 minutter? Dette er jo mye mer enn hva jeg pleide å gjøre med mitt gamle utstyr. Eller er det andre tips? Så langt har jeg brukt kalkulatoren på GF til å regne ut meske- og skyllevann; er det noe å hente her? En kollega gjorde et tungvint, men effektivt grep ved å pumpe ut "first runnings" og kjøre utmesk på 78 med skyllevannet i tjue minutter. Litt mye frem og tilbake, syns jeg - og vet ikke helt om jeg gidder å drive på slik... Får maltet kvernet på Brewshop, og ber spesifikt om kverning til GF, så ser ikke at det er noe å gå på her.
Håper noen kan komme med tips til forbedringer.

Ville vurdert å kverne selv. Får merkbart bedre utbytte når jeg kverner selv enn når bryggselv gjør det for meg. Selv om de bruker «Grainfather» oppsett. Ligger stort sett rundt 75-80% effektivitet (23 brygg på maskinen).
 
Tilbake
Topp