Jeg har lagt inn et steg på 10 minutters røring innledningsvis, altså innmesk. Det er ikke snakk om kontinuerlig røring, men likevel ganske mye røring før man altså setter på den øvre rista i maltrøret. Da jeg brygget BIAB hadde jeg jo ikke noen slik rist og kunne og måtte røre relativt ofte for å få jevn varme i mesken. Denne innledende røringen er altså for å kompensere for at man ikke kan røre underveis.
Når det gjelder meske- og skyllevann, så må jeg si at jeg synes det blir veldig tykk mesk med GF-kalkulatoren. Jeg har begynt å flytte en liter fra beregnet skyllevann til beregnet meskevann for å få litt mer "flyt" i mesken. Jeg måler opp dette ganske nøye (maks en dl i avvik, vil jeg tro, for begge volumer). En annen sak er kverningen. Maskinen er relativt fintfølende på kverningsgrad. Jeg tror en av bryggevareleverandørene jeg bruker knuser litt for grovt, og det påvirker utbyttet negativt (tipper de knuser på mellom 1,3 og 1,4mm). Jeg har en annen bryggevareleverandør som brygger på GF selv, og han knuser på ca 1,25mm, eller som han sa: kredittkorttykkelse (som er ca 1,2mm og så bittelitt grovere). Jeg var godt fornøyd med maltet fra ham. Knuser man for fint risikerer man klumping (dårlig utbytte) og stuck mash. For grovt, så får man rett og slett dårlig utbytte, noe som delvis kan kompenseres med å meske lenger.
Ellers så er det en ting jeg brukte 2-3 brygg på å forstå når jeg kom fra BIAB og beercalc.org som bryggeprogram. Jeg slet også med utbyttet. Det som er viktig her er at "batch size" i beercalc tilsvarer "batch size + svinn" i GF. Svinnet er på tett oppunder 2 liter (i trub, rør, i bunnen og kjøler). Når jeg skjønte dette med svinnet, så begynte jeg å beregne oppskriftene mine i beercalc med 2 liter mer enn jeg skulle ende med i bøtta, og da ble riktig igjen. (Til sammenligning hadde jeg med BIAB-kjelen og spiralkjøler bortimot null svinn fra kok til gjæringskar, kanskje maks et par dl i truben som ble igjen i silen jeg brukte da jeg helte fra kokekjele til gjæringskar).
Så det med at man sparer tid med GF er ikke helt riktig. Selve bryggingen tar minst like lang tid, og skal man ha anstendig utbytte er det ingen vits å knipe inn på tiden i mesken (jeg bruker 10min innmesk, minst 60 minutter i meskestegene og 10 min utmesk på 78 grader, etterfulgt av skylling). Kjølingen går sannsynligvis raskere enn med alternative metoder. Men det man sparer tid på er å kunne sette innledende oppvarming på timer, og så kan man gjøre andre ting når meskingen først er i gang.