Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Ville vurdert å kverne selv. Får merkbart bedre utbytte når jeg kverner selv enn når bryggselv gjør det for meg. Selv om de bruker «Grainfather» oppsett. Ligger stort sett rundt 75-80% effektivitet (23 brygg på maskinen).
Takk for tips. Hvilken kverningsgrad bruker du, da?
 
Da har jeg sju brygg bak meg på GF. Har veldig sans for denne maskina etter å ha brygget manuelt i noen år. Men jeg sliter med effektiviteten, syns jeg. Ser at noen anbefaler å bruke et kvarter til innmesken - er et virkelig der nøkkelen ligger? Stå å røre manuelt i 15 minutter? Dette er jo mye mer enn hva jeg pleide å gjøre med mitt gamle utstyr. Eller er det andre tips? Så langt har jeg brukt kalkulatoren på GF til å regne ut meske- og skyllevann; er det noe å hente her? En kollega gjorde et tungvint, men effektivt grep ved å pumpe ut "first runnings" og kjøre utmesk på 78 med skyllevannet i tjue minutter. Litt mye frem og tilbake, syns jeg - og vet ikke helt om jeg gidder å drive på slik... Får maltet kvernet på Brewshop, og ber spesifikt om kverning til GF, så ser ikke at det er noe å gå på her.
Håper noen kan komme med tips til forbedringer.
Jeg har lagt inn et steg på 10 minutters røring innledningsvis, altså innmesk. Det er ikke snakk om kontinuerlig røring, men likevel ganske mye røring før man altså setter på den øvre rista i maltrøret. Da jeg brygget BIAB hadde jeg jo ikke noen slik rist og kunne og måtte røre relativt ofte for å få jevn varme i mesken. Denne innledende røringen er altså for å kompensere for at man ikke kan røre underveis.

Når det gjelder meske- og skyllevann, så må jeg si at jeg synes det blir veldig tykk mesk med GF-kalkulatoren. Jeg har begynt å flytte en liter fra beregnet skyllevann til beregnet meskevann for å få litt mer "flyt" i mesken. Jeg måler opp dette ganske nøye (maks en dl i avvik, vil jeg tro, for begge volumer). En annen sak er kverningen. Maskinen er relativt fintfølende på kverningsgrad. Jeg tror en av bryggevareleverandørene jeg bruker knuser litt for grovt, og det påvirker utbyttet negativt (tipper de knuser på mellom 1,3 og 1,4mm). Jeg har en annen bryggevareleverandør som brygger på GF selv, og han knuser på ca 1,25mm, eller som han sa: kredittkorttykkelse (som er ca 1,2mm og så bittelitt grovere). Jeg var godt fornøyd med maltet fra ham. Knuser man for fint risikerer man klumping (dårlig utbytte) og stuck mash. For grovt, så får man rett og slett dårlig utbytte, noe som delvis kan kompenseres med å meske lenger.

Ellers så er det en ting jeg brukte 2-3 brygg på å forstå når jeg kom fra BIAB og beercalc.org som bryggeprogram. Jeg slet også med utbyttet. Det som er viktig her er at "batch size" i beercalc tilsvarer "batch size + svinn" i GF. Svinnet er på tett oppunder 2 liter (i trub, rør, i bunnen og kjøler). Når jeg skjønte dette med svinnet, så begynte jeg å beregne oppskriftene mine i beercalc med 2 liter mer enn jeg skulle ende med i bøtta, og da ble riktig igjen. (Til sammenligning hadde jeg med BIAB-kjelen og spiralkjøler bortimot null svinn fra kok til gjæringskar, kanskje maks et par dl i truben som ble igjen i silen jeg brukte da jeg helte fra kokekjele til gjæringskar).

Så det med at man sparer tid med GF er ikke helt riktig. Selve bryggingen tar minst like lang tid, og skal man ha anstendig utbytte er det ingen vits å knipe inn på tiden i mesken (jeg bruker 10min innmesk, minst 60 minutter i meskestegene og 10 min utmesk på 78 grader, etterfulgt av skylling). Kjølingen går sannsynligvis raskere enn med alternative metoder. Men det man sparer tid på er å kunne sette innledende oppvarming på timer, og så kan man gjøre andre ting når meskingen først er i gang.
 
Sist redigert:
Ville vurdert å kverne selv. Får merkbart bedre utbytte når jeg kverner selv enn når bryggselv gjør det for meg. Selv om de bruker «Grainfather» oppsett. Ligger stort sett rundt 75-80% effektivitet (23 brygg på maskinen).
Jeg har kjøpt meg en rimelig kvern (brewferm med 2 ruller). Jeg har montert den og er spent på om den vil gjøre jobben. Det kan se ut som jeg har fått et eksemplar som det kan være litt større gap på enn annonsert, men det går uansett ned til 1,2mm. Det burde ihvertfall gjøre meg uavhengig av den ukjente faktoren som det bryggeleverandørens kverning er.
 
Jeg har kjøpt meg en rimelig kvern (brewferm med 2 ruller). Jeg har montert den og er spent på om den vil gjøre jobben. Det kan se ut som jeg har fått et eksemplar som det kan være litt større gap på enn annonsert, men det går uansett ned til 1,2mm. Det burde ihvertfall gjøre meg uavhengig av den ukjente faktoren som det bryggeleverandørens kverning er.
Takk for godt svar, Sarge. Har også reagert på tykkelsen på mesken sammenlignet med mitt forrige oppsett, der jeg kom frem til at en tynnere mesk og dermed mindre skyllevann fungerte best på alle måter. Ser videre at jeg heller skal meske lengre, og beregne god tid på utmesk også. Har egentlig ikke ambisjoner om at denne delen av prosessen skal være veldig tidsbesparende. Det viktigste er å få en mer forutsigbar SG før kok.
Venter ellers på en Corona mølle som jeg skulle få gratis etter en vennetjeneste. Er usikker på om den gjør nytten, men tenker i det minste å prøve.
 
Da har jeg sju brygg bak meg på GF. Har veldig sans for denne maskina etter å ha brygget manuelt i noen år. Men jeg sliter med effektiviteten, syns jeg. Ser at noen anbefaler å bruke et kvarter til innmesken - er et virkelig der nøkkelen ligger? Stå å røre manuelt i 15 minutter? Dette er jo mye mer enn hva jeg pleide å gjøre med mitt gamle utstyr. Eller er det andre tips? Så langt har jeg brukt kalkulatoren på GF til å regne ut meske- og skyllevann; er det noe å hente her? En kollega gjorde et tungvint, men effektivt grep ved å pumpe ut "first runnings" og kjøre utmesk på 78 med skyllevannet i tjue minutter. Litt mye frem og tilbake, syns jeg - og vet ikke helt om jeg gidder å drive på slik... Får maltet kvernet på Brewshop, og ber spesifikt om kverning til GF, så ser ikke at det er noe å gå på her.
Håper noen kan komme med tips til forbedringer.
Har rundt 70 batcher på GF. Du trenger ikke gjøre noen tungvinte triks for å få god effektivitet. Blander inn maltet på hovedtemperaturen, setter på sirkulasjon, kjører i 70-90 minutter (noen ganger inkluder jeg et trinn på 70-72 grader), mesker ut på 78 grader og starter skylling. Har aldri brukt GF-appen. Beregning av meske- og skyllevann er forklart greit i bruksanvisningen. Effektiviteten for medium matmengde ligger som regel på 85-90 %. Men (og dette gjelder alle kompaktbryggere) effektiviteten faller som en stein ved store mengder malt.

De fire triksene jeg kan peke på er:
1) Riktig kverningsgrad (1,2 mm omtrent) – og enda viktigere: Lav hastighet ved kverning. Kjernen skal knuses, men skallet skal være intakt. Opprevet skall kan føre til problemer med effektivitet og astringens. Corona mølle (noen måtte si det) er ikke brukbar. Sorry.
2) Mesk lenge. Ikke fordi konverteringen tar tid (den går i seg selv fort), men det tar tid å få ut stivelsen og sukkeret. I et høyt, smalt maltrør er dette spesielt viktig.
3) Pass på mineraler og pH. Du får mer ut av maltet om dette er på stell.
4) Dette gjelder de som brygger ølsett: De skal som regel gi 25 liter. Det er ikke realistisk. 24-25 liter i kokekaret, 22-23 liter i gjæringskaret, og 20-21 liter på flaske/fat er det man typisk får ut av et sett. Ikke direkte koblet til effektivitet, men allikevel.
 
Har rundt 70 batcher på GF. Du trenger ikke gjøre noen tungvinte triks for å få god effektivitet. Blander inn maltet på hovedtemperaturen, setter på sirkulasjon, kjører i 70-90 minutter (noen ganger inkluder jeg et trinn på 70-72 grader), mesker ut på 78 grader og starter skylling. Har aldri brukt GF-appen. Beregning av meske- og skyllevann er forklart greit i bruksanvisningen. Effektiviteten for medium matmengde ligger som regel på 85-90 %. Men (og dette gjelder alle kompaktbryggere) effektiviteten faller som en stein ved store mengder malt.

De fire triksene jeg kan peke på er:
1) Riktig kverningsgrad (1,2 mm omtrent) – og enda viktigere: Lav hastighet ved kverning. Kjernen skal knuses, men skallet skal være intakt. Opprevet skall kan føre til problemer med effektivitet og astringens. Corona mølle (noen måtte si det) er ikke brukbar. Sorry.
2) Mesk lenge. Ikke fordi konverteringen tar tid (den går i seg selv fort), men det tar tid å få ut stivelsen og sukkeret. I et høyt, smalt maltrør er dette spesielt viktig.
3) Pass på mineraler og pH. Du får mer ut av maltet om dette er på stell.
4) Dette gjelder de som brygger ølsett: De skal som regel gi 25 liter. Det er ikke realistisk. 24-25 liter i kokekaret, 22-23 liter i gjæringskaret, og 20-21 liter på flaske/fat er det man typisk får ut av et sett. Ikke direkte koblet til effektivitet, men allikevel.
1) Mistenkte at Corona ikke holder mål. Får presisere dette på Brewshop, som jeg bruker å handle hos.
2) Her har jeg nok noe å gå på. Håper det kan gi merkbart utslag.
3) Justerer alltid dette etter Gahrs kalkulator.
4) Sjelden aktuelt for meg.
 
For min del er nok meskingen et viktig punkt.
Passe på å røre veldig godt inn, bruker heller litt lengre tid her.
Ellers har jeg strupet pumpen litt under mesk, slik at det ikke renner som en foss ned i midten.

Sist når jeg ikke traff OG så hadde jeg for mye skyllevann, antar jeg.
Så mye rant ned i en bøtte som jeg hadde ved siden av, som jeg ikke hadde over i kjelen igjen til kok.
Regner med det var endel sukker i det som havnet i bøtten.
Hei, bare litt nyskjerrig hva du gjorde her. Du mente at du pumpet ekstra vørter i en bøtte, ikke sant? For under sparging bruker vi jo normalt sett ikke pumpe.
 
Har rundt 70 batcher på GF. Du trenger ikke gjøre noen tungvinte triks for å få god effektivitet. Blander inn maltet på hovedtemperaturen, setter på sirkulasjon, kjører i 70-90 minutter (noen ganger inkluder jeg et trinn på 70-72 grader), mesker ut på 78 grader og starter skylling. Har aldri brukt GF-appen. Beregning av meske- og skyllevann er forklart greit i bruksanvisningen. Effektiviteten for medium matmengde ligger som regel på 85-90 %. Men (og dette gjelder alle kompaktbryggere) effektiviteten faller som en stein ved store mengder malt.

De fire triksene jeg kan peke på er:
1) Riktig kverningsgrad (1,2 mm omtrent) – og enda viktigere: Lav hastighet ved kverning. Kjernen skal knuses, men skallet skal være intakt. Opprevet skall kan føre til problemer med effektivitet og astringens. Corona mølle (noen måtte si det) er ikke brukbar. Sorry.
2) Mesk lenge. Ikke fordi konverteringen tar tid (den går i seg selv fort), men det tar tid å få ut stivelsen og sukkeret. I et høyt, smalt maltrør er dette spesielt viktig.
3) Pass på mineraler og pH. Du får mer ut av maltet om dette er på stell.
4) Dette gjelder de som brygger ølsett: De skal som regel gi 25 liter. Det er ikke realistisk. 24-25 liter i kokekaret, 22-23 liter i gjæringskaret, og 20-21 liter på flaske/fat er det man typisk får ut av et sett. Ikke direkte koblet til effektivitet, men allikevel.

Hei, Du har utmesk på 78 grader. Hvor lenge? 1 min eller 10 minutter?
Er effektiviteten du rapporterer meskeeffektivitet eller bryggehus ?
 
Hei, Du har utmesk på 78 grader. Hvor lenge? 1 min eller 10 minutter?
Er effektiviteten du rapporterer meskeeffektivitet eller bryggehus ?
10 minutter på 78 grader. Men egentlig spiller tiden liten rolle. Man varmer jo opp på vei til kok, og all enzymaktivitet opphører når man bikker noen-og-sytti grader.

Effektivitet er meskeeffektivitet. Brewhouse tar jo hensyn til flere faktorer.
 
Jeg har lagt inn et steg på 10 minutters røring innledningsvis, altså innmesk. Det er ikke snakk om kontinuerlig røring, men likevel ganske mye røring før man altså setter på den øvre rista i maltrøret. Da jeg brygget BIAB hadde jeg jo ikke noen slik rist og kunne og måtte røre relativt ofte for å få jevn varme i mesken. Denne innledende røringen er altså for å kompensere for at man ikke kan røre underveis.

Når det gjelder meske- og skyllevann, så må jeg si at jeg synes det blir veldig tykk mesk med GF-kalkulatoren. Jeg har begynt å flytte en liter fra beregnet skyllevann til beregnet meskevann for å få litt mer "flyt" i mesken. Jeg måler opp dette ganske nøye (maks en dl i avvik, vil jeg tro, for begge volumer). En annen sak er kverningen. Maskinen er relativt fintfølende på kverningsgrad. Jeg tror en av bryggevareleverandørene jeg bruker knuser litt for grovt, og det påvirker utbyttet negativt (tipper de knuser på mellom 1,3 og 1,4mm). Jeg har en annen bryggevareleverandør som brygger på GF selv, og han knuser på ca 1,25mm, eller som han sa: kredittkorttykkelse (som er ca 1,2mm og så bittelitt grovere). Jeg var godt fornøyd med maltet fra ham. Knuser man for fint risikerer man klumping (dårlig utbytte) og stuck mash. For grovt, så får man rett og slett dårlig utbytte, noe som delvis kan kompenseres med å meske lenger.

Ellers så er det en ting jeg brukte 2-3 brygg på å forstå når jeg kom fra BIAB og beercalc.org som bryggeprogram. Jeg slet også med utbyttet. Det som er viktig her er at "batch size" i beercalc tilsvarer "batch size + svinn" i GF. Svinnet er på tett oppunder 2 liter (i trub, rør, i bunnen og kjøler). Når jeg skjønte dette med svinnet, så begynte jeg å beregne oppskriftene mine i beercalc med 2 liter mer enn jeg skulle ende med i bøtta, og da ble riktig igjen. (Til sammenligning hadde jeg med BIAB-kjelen og spiralkjøler bortimot null svinn fra kok til gjæringskar, kanskje maks et par dl i truben som ble igjen i silen jeg brukte da jeg helte fra kokekjele til gjæringskar).

Så det med at man sparer tid med GF er ikke helt riktig. Selve bryggingen tar minst like lang tid, og skal man ha anstendig utbytte er det ingen vits å knipe inn på tiden i mesken (jeg bruker 10min innmesk, minst 60 minutter i meskestegene og 10 min utmesk på 78 grader, etterfulgt av skylling). Kjølingen går sannsynligvis raskere enn med alternative metoder. Men det man sparer tid på er å kunne sette innledende oppvarming på timer, og så kan man gjøre andre ting når meskingen først er i gang.

Ser du bruker beercalc. Jeg bruker GF sin på brew.grainfather.com. Men det forvirrer meg at både du og i en notat der, skriver at svinnet bare er 2 liter. For egentlig burde vi vel legge til de 10% som forsvinner under kok. Slik at hvis du vil ha 25 liter til gjæring, er det best å sette batch size til 27 liter? Ser for øvrig at Ølbrygging.no opererer med et annet tall for svinn i kornet (1 liter per kg). GF opererer med 0,8 liter per Kg. Jeg fikk denne gangen derfor en forskjell på 1,5 liter skyllevann og velger det for å få mer øl...
 
10 minutter på 78 grader. Men egentlig spiller tiden liten rolle. Man varmer jo opp på vei til kok, og all enzymaktivitet opphører når man bikker noen-og-sytti grader.

Effektivitet er meskeeffektivitet. Brewhouse tar jo hensyn til flere faktorer.
Ja, men dette med utmesk tid kan jo ha noe å si, fordi sødme og OG blir jo høyere ved høyere temp. Er også usikker om alle oppskrifter bør ha utmesk, men leser jo at generelt sett skal man ha det.
 
Ja, men dette med utmesk tid kan jo ha noe å si, fordi sødme og OG blir jo høyere ved høyere temp. Er også usikker om alle oppskrifter bør ha utmesk, men leser jo at generelt sett skal man ha det.
Har du mesket en time eller mer i en GF er det ikke noe mer konvertering som skjer. Men mesk gjerne lenge både på 60-tallet og litt over 72 grader. Det kan gi god effektivitet (man får vasket ut maksimalt av sukkeret) – om man er opptatt av det. Utmesk er bare for å låse sukkerprofilen (stoppe all amylase).
 
Sist redigert:
Ser du bruker beercalc. Jeg bruker GF sin på brew.grainfather.com. Men det forvirrer meg at både du og i en notat der, skriver at svinnet bare er 2 liter. For egentlig burde vi vel legge til de 10% som forsvinner under kok. Slik at hvis du vil ha 25 liter til gjæring, er det best å sette batch size til 27 liter? Ser for øvrig at Ølbrygging.no opererer med et annet tall for svinn i kornet (1 liter per kg). GF opererer med 0,8 liter per Kg. Jeg fikk denne gangen derfor en forskjell på 1,5 liter skyllevann og velger det for å få mer øl...
Vann som koker bort er ikke svinn, det er jo bare vann. Sukkeret blir jo igjen i kjelen. Om du har 20 liter med SG 40, eller 10 liter med SG 80, så er det det samme. Når du så bare får med deg 8 av de 10 literene over i gjæringskaret, pga trub, ja da har du svinn.

Når det gjelder batch størrelse gjør jeg som deg. Ønsker jeg 14 liter til gjæring, beregner jeg alt ut fra eks.15-16 liter... De ekstra ørene med malt/humle etc. bryr jeg meg ikke om.
 
Ja, men dette med utmesk tid kan jo ha noe å si, fordi sødme og OG blir jo høyere ved høyere temp. Er også usikker om alle oppskrifter bør ha utmesk, men leser jo at generelt sett skal man ha det.
Mer sødme får du ved å meske varmt tidlig i meskeprosessen. Om mesken står en halvtime på 64 grader først, vil mesteparten av stivelsen allerede være konvertert med betaamylase – og resultatet blir et tørrere øl. Starter man på 68 grader forskyves prosessen mot alfaamylase. Mindre gjærbare sukkerarter og fyldigere øl.
 
Ser du bruker beercalc. Jeg bruker GF sin på brew.grainfather.com. Men det forvirrer meg at både du og i en notat der, skriver at svinnet bare er 2 liter. For egentlig burde vi vel legge til de 10% som forsvinner under kok. Slik at hvis du vil ha 25 liter til gjæring, er det best å sette batch size til 27 liter? Ser for øvrig at Ølbrygging.no opererer med et annet tall for svinn i kornet (1 liter per kg). GF opererer med 0,8 liter per Kg. Jeg fikk denne gangen derfor en forskjell på 1,5 liter skyllevann og velger det for å få mer øl...
Grainfather sin oppskriftsplanlegger avviker så mye fra beercalc.org at jeg ikke stoler på den. Jeg har målinger som sammenfaller meget godt med det jeg får i beercalc.
Når du har batch size = ønsket mengde i gjæringskaret, så fungerer grainfathers kalkulator for å beregne meske- og skyllevann meget godt. Den treffer med et avvik på maks et par dl. Den kalkulatoren bruker koketid for å beregne hvor mye som koker bort, og er til å stole på for meg, ihvertfall.

Når jeg sier 2 liter svinn så gjelder det fra kok er ferdig til du har overført til gjæringskar. Altså: Har du f.eks. 20 liter i maskinen når du stopper kok, så vil du sannsynligvis ende med 18 liter i gjæringskaret.

Det som koker bort er jo rent vann. Det forsvinner ikke sukkerarter i koken (med mindre det svir seg, men det skjer ikke ved rullende kok). Det svinnet som skjer ved overføring etter kok er jo vørter og altså sukkerarter. Det er derfor man skal bruke totalvolumet ved slutt av kok når man betegner OG og mengde malt som trengs. Det er dette som er mengden vørter som er produsert.
 
Ja, men dette med utmesk tid kan jo ha noe å si, fordi sødme og OG blir jo høyere ved høyere temp. Er også usikker om alle oppskrifter bør ha utmesk, men leser jo at generelt sett skal man ha det.
På sist brygg målte jeg SG rett før og rett etter utmesk. Jeg fikk høyere SG-måling etter utmesk.
Jeg synes å merke at jeg får litt høyere FG etter jeg gikk over til Grainfather fra 3-kjelers oppsett. Enten er det fordi termometrene ikke er helt like, eller så er det fordi jeg foretar utmesk nå. Det tar jo litt tid å gå opp til 78 grader.
 
På sist brygg målte jeg SG rett før og rett etter utmesk. Jeg fikk høyere SG-måling etter utmesk.
Jeg synes å merke at jeg får litt høyere FG etter jeg gikk over til Grainfather fra 3-kjelers oppsett. Enten er det fordi termometrene ikke er helt like, eller så er det fordi jeg foretar utmesk nå. Det tar jo litt tid å gå opp til 78 grader.

Selv får jeg ca 3 poeng ekstra ved en standard 1.050-1.055 OG-greie ved å rampe forbi 72C til utmesk ifht hva jeg får hvis jeg måler etter en time på 65C. Sukkerartene er tyngre så du får noen ekstra poeng men de er gjerne langkjedete. Du kan f.eks justere på mesketemperaturen eller tiden som du holder før du ramper opp til utmesk hvis du vil ha samme utgjæring som tidligere.
 
Selv får jeg ca 3 poeng ekstra ved en standard 1.050-1.055 OG-greie ved å rampe forbi 72C til utmesk ifht hva jeg får hvis jeg måler etter en time på 65C. Sukkerartene er tyngre så du får noen ekstra poeng men de er gjerne langkjedete. Du kan f.eks justere på mesketemperaturen eller tiden som du holder før du ramper opp til utmesk hvis du vil ha samme utgjæring som tidligere.
Ja, det er det jeg tenker jeg må gjøre. Jeg har over flere år blitt vant med mitt gamle system og hvordan det funker, så jeg tillegner meg fortsatt litt erfaring med GF.
 
Hei, bare litt nyskjerrig hva du gjorde her. Du mente at du pumpet ekstra vørter i en bøtte, ikke sant? For under sparging bruker vi jo normalt sett ikke pumpe.

Nei.
Jeg fikk det jeg skulle ha av mengde vann til kok, og det rant fremdeles fra meskerøret.
Jeg satte dette over en bøtte ved siden av så det rant ut endel oppi bøtten.
 
Tilbake
Topp