Hva bruker du beercalck til ? Se hvordan de forskjellige parameterne påvirker IBU etc?Grainfather sin oppskriftsplanlegger avviker så mye fra beercalc.org at jeg ikke stoler på den. Jeg har målinger som sammenfaller meget godt med det jeg får i beercalc.
Når du har batch size = ønsket mengde i gjæringskaret, så fungerer grainfathers kalkulator for å beregne meske- og skyllevann meget godt. Den treffer med et avvik på maks et par dl. Den kalkulatoren bruker koketid for å beregne hvor mye som koker bort, og er til å stole på for meg, ihvertfall.
Når jeg sier 2 liter svinn så gjelder det fra kok er ferdig til du har overført til gjæringskar. Altså: Har du f.eks. 20 liter i maskinen når du stopper kok, så vil du sannsynligvis ende med 18 liter i gjæringskaret.
Det som koker bort er jo rent vann. Det forsvinner ikke sukkerarter i koken (med mindre det svir seg, men det skjer ikke ved rullende kok). Det svinnet som skjer ved overføring etter kok er jo vørter og altså sukkerarter. Det er derfor man skal bruke totalvolumet ved slutt av kok når man betegner OG og mengde malt som trengs. Det er dette som er mengden vørter som er produsert.
Gaffa? Det er jo ikke så farlig om du får vanna plenen litt mens du er i gang.Hvordan kobler man kjøleren til Grainfather på en hageslange?
Hadde vert knall og kunne brygget på verandaen
Tuller du? Det følger med adapter for helt vanlig "gardena"-kobling. No-brainer. Jeg bruker den hele tiden.Hvordan kobler man kjøleren til Grainfather på en hageslange?
Hadde vert knall og kunne brygget på verandaen
Tuller du? Det følger med adapter for helt vanlig "gardena"-kobling. No-brainer. Jeg bruker den hele tiden.
Femti meter sølvfarga universalkobling på rull.Ja, men jeg har klart og miste den...
Men fant vist en løsning nå, hadde noen andre koblinger liggende som faktisk fungerer.
Miguel tenker nok på hastigheten på valseneDet var kryptisk. Mener du det jeg skrev er dobbelt så stort som optimalt ??
Miguel tenker nok på hastigheten på valsene
Hehe ja stemmer. Enten hastigheten på valsene med gitt spalteåpning i trakta, eller hvor mye korn som blir sluppet ned på valsene hvis hastigheten er gitt med spalteåpning i trakta er variabel. Rett og slett hvor fort man klemmer ut ferdig kvernet malt.
Ja! Det tar lenger tid.Har lav hastighet noen negative konsekvenser?
Ja! Det tar lenger tid.