Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Noen som har funnet seg en "best practice" på hva som skjer mellom endt kok og transfer til gjæringskar?
Jeg merker at det er et steg i prosessen jeg ofte blir litt stresset.

- Hvor lenge lar dere whirpool sette seg / humle synke?
- Kjøler noen hele kjelen ned til gjæringstemp før de starter transfer?
- Andre tips post-boil?
 
Jeg brygger i boden ute, og med tanke på infeksjonsfare er det uaktuelt å la det stå lenge etter WP. En halvtime, maks - og da så godt tildekket som mulig..Tapper til gjæringskar samtidig som jeg kjøler, og følger med temperaturen med Thermapen. Syns det funker greit.
 
Noen som har funnet seg en "best practice" på hva som skjer mellom endt kok og transfer til gjæringskar?
Jeg merker at det er et steg i prosessen jeg ofte blir litt stresset.

- Hvor lenge lar dere whirpool sette seg / humle synke?
- Kjøler noen hele kjelen ned til gjæringstemp før de starter transfer?
- Andre tips post-boil?
Kjører veldig sjelden WP, men det hender jeg legger inn en hopstand. Kjøler da ned til litt over 80 grader i kjelen og skrur av vannet. Da senker temperaturen seg pent ned til noen og 70 grader. Husk å skru av varmeelementet i god tid før nedkjøling. Da unngår man temperatursvingninger.

Man skal ellers ikke kjøle i kjelen. Man kjøler på vei til gjæringskaret. Selve kjøleren står på en pidestall ved siden av maskinen. Føler det blir enklere å håndtere prosessen på den måten.

Pleier å legge en solid trekloss under den enden som vender bort fra pumpa mot slutten – slik at den ikke begynner å suge luft før det er praktisk talt tomt i kokekaret.
 
Er det noen som bruker GF Whirlpool and Aeration Paddle e.l. (enten til WP i kjelen eller før gjær i gjæringskaret) og har gir erfaring med det?

Fikk en til bursdag nå, men usikker på hvor god verdi det er i den?
 
Har et par G30 spørsmål.

Hvor mye forsvinner i kjøler og trub på et brygg med ca 100g humle i kjelen?
Screenshot_20220602-214525.jpg
Rører dere under mesking? Evt hvor ofte?

Hvilken meskeeffektivitet pleier dere å ligge på mellom 5 og 6 kg basismalt?
Screenshot_20220602-214647.jpg
Når synker effekten merkbart?
Og hvor mye?

Whirlpool. Skal pumpa av da? Antar det, men greit å spørre.
 
Har et par G30 spørsmål.

Hvor mye forsvinner i kjøler og trub på et brygg med ca 100g humle i kjelen?
Vis vedlegget 57174
Rører dere under mesking? Evt hvor ofte?

Hvilken meskeeffektivitet pleier dere å ligge på mellom 5 og 6 kg basismalt?
Vis vedlegget 57175
Når synker effekten merkbart?
Og hvor mye?

Whirlpool. Skal pumpa av da? Antar det, men greit å spørre.
1. Jeg pleier å beregne 2 liter, men det kan nok være litt mer om det er mye humle.
2. Rører som regel ikke, men det vil kunne hjelpe på utbyttet.
3. 80 % er en grei ”middle of the road”-verdi som meskeeffektivitet. Noen ganger mer, noen ganger mindre.
4. Over 6 kg synker utbytte ned mot 65 % (ved 7-8 kg). En form for dobbeltmesk er ofte fornuftig.
 
Sist redigert:
Jeg skal brygge mitt første brygg på litt over ett år og er litt usikker på dette med tilførsel via pumpe ved mesk.
Tidligere har jeg alltid strupet ventilen til kanskje 50% flow, så det ikke "flommer over" i midten. Mener å ha lest det ett sted.

Er det noen her som har testet ulike metoder og funnet en best practice på bruk av pumpe-ventil under mesk?
 
Jeg skal brygge mitt første brygg på litt over ett år og er litt usikker på dette med tilførsel via pumpe ved mesk.
Tidligere har jeg alltid strupet ventilen til kanskje 50% flow, så det ikke "flommer over" i midten. Mener å ha lest det ett sted.

Er det noen her som har testet ulike metoder og funnet en best practice på bruk av pumpe-ventil under mesk?
Kjør fullt pådrag, det er jo derfor røret i midten er der.
 
Jeg bruker ikke pumpa ved beta-amylase steget kjører bare litt over malten etter hvert som den tar til seg vannet og rører til jeg har jevn temperatur. Sirkulerer først når jeg skal varme opp til alfa-amylase steget rundt 72C. Jeg har Brewtools da, men prinsippet blir bortimot likt.
 
Skrudde fra hverandre G30 for å vaske alt. Spesielt røret og stussen mellom karet og pumpa var overmoden for en vask. Her lå det mye snadder og gammelmoro.

Dette røret demonterte jeg. Pakningen på stussen som fester det lille røret må byttes. Så vidt jeg har målt har denne en ID på 15mm. Og er ca 3mm tykk. Det ser ut som denne er av silikon.

Brewshop selger et sett med alle nødvendige pakninger til rørsystemet for G30. Antar denne pakningen er inkludert. Neon som vet helt sikkert?

Er det noen som vet om denne type o-ringer/ pakninger kan brukes? Den sitter jo på innsiden av kjelen.

Målene er de samme. Antar denne type pakning er enklere å skaffe gjennom enten venner eller lokal bryggebutikk.
 
Kikket litt på sida til Grainfather hvor erstatning selges og oppdager at pakningen de selger ikke er den samme som kommer orginalt med bryggeren. Reserve pakningen er helt enkel, mens den orginale har en splitt.

Screenshot_2023-02-19-18-28-12-81_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg


Var faktisk ikke klar over dette, og har kun montert som en vanlig pakning. Må montere på ny og teste igjen.
 
Tilbake
Topp