Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Ja, som tittelen sier så er det snart første brygg på maskinen.
Ikke fått gjort noe med maskinen enda siden den kom i hus men nå må det kjøres på.

Så, litt spørsmål:

Er det greit og ta en test av maskinen uten og brygge, sjekke hvordan det funker med oppvarming/tiden det tar.
Kjøleslangene og slikt. Altså brygge uten og ha ingredienser i?

Regner ikke med man skal desinfisere maskinen? Tenker da med starsan.

Har sett mye videoer av brygging på maskinen fra start til slutt, ser ganske greit ut men er jo alltid litt redd for og gjøre noe veldig feil,hehe.
 
Ja, som tittelen sier så er det snart første brygg på maskinen.
Ikke fått gjort noe med maskinen enda siden den kom i hus men nå må det kjøres på.

Så, litt spørsmål:

Er det greit og ta en test av maskinen uten og brygge, sjekke hvordan det funker med oppvarming/tiden det tar.
Kjøleslangene og slikt. Altså brygge uten og ha ingredienser i?

Regner ikke med man skal desinfisere maskinen? Tenker da med starsan.

Har sett mye videoer av brygging på maskinen fra start til slutt, ser ganske greit ut men er jo alltid litt redd for og gjøre noe veldig feil,hehe.

Stikk en tur på YouTube og søk opp David Heath: Denne sindige karen kan det meste om systemet.

Off the bat:
1 Riktig knusing av malt! (Ikke for fint faktisk)
Pakninger i silbunn og filter må på plass sikkelig ))
2God tid på innmesk: Rør godt: gjerne i 15min om du vil ha utbytte på 80+
3Alltid kjør sikkelig Whirpool etter kok.
(Bruker selv drill i 10min med Whirpoolspade da unngår du ofte slike oppstartstraumer med tett filter etc.
Brukt den mye og må si at den er en artig sak å brygge på.
Happy Brewing

Bruker alltid PBW eller lign. til rensing: Vær litt nøye med å rengjøre etter bruk: Det å la en GF stå med meskerester i pumpe stigrør og kjøler er rett og slett trist.. rengjør etter bruk. Grett system dette., lett å bruke.
Ikke noe å grue seg for.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det anbefales å koke opp en del vann til 55 C i GF og bruke PBW eller lignende. Dette skal brukes til å gjøre maskinen ren for produksjonsoljer og annet som kan ha havnet oppi gjennom frakt og håndtering. Kjør denne blandingen gjennom både motstrømskjøler (5-10 min) og sirukalsjonsarm (samme tid). Dette forhindrer å sette en litt metallisk smak på første brygg.
Etter vask med middel, bør du også kjøre gjennom med rent varmt vann. Gjennom motstrømskjøler og sirkulasjonsarm. Tøm gjerne motstrømskjøleren for alt vann, for rester blir sirkulert rett i vørteren etter kok, så da er det best om det er minimalt igjen i motstrømskjøleren.

Når du har varmet opp vannet til 55 C, sett mesketønnen inn i GF og gjør denne fuktig på innsiden. Dypp nederste filterring i samme løsningen og sett denne i bunnen på skrå nedover. Dette letter friksjonen mellom sideveggene og silikonpakningen, så monteringen blir lekende lett. Skulle silikonringen prøve å "rulle" seg av risten, press med fingrene akkurat der den begynner å rulle. Da sitter den som regel godt på. Fordel presset og skubbingen rundt ringen. Så er det bare å skru sammen røret og la alt få en liten vask med PBW (eller lignende).

Bruk god tid på innmesk. Jeg fikk en treg mesk og burde brukt mer tid der, og på skylling.

Jeg brukte en del tid på å se YouTube videoer for både montering og første brygg. Eneste forskjellen fra gamle og nå nye Connect er at knappen i bunn (rød bak silikondeksel) skal stå på hele tiden. Connect boksen regulerer varmen selv. Jeg knotet litt med dette i starten, da jeg trodde denne skulle være av under meskingen, og kun settes på under oppkok.

Ellers var det greit rett frem med GF. En finfin maskin :)

  • Fyll GF ca halvfull med rent vann, sett target temp på 100, og se at den når rullende kok. Kjedelig å finne ut at det er noe galt med elementet eller connect boksen akkurat i det du er ferdig med mesken og skal koke opp.
  • Gjør deg kjent med hvor filteret er montert. Dette gjør at når du skraper bunnen (ca hvert 20 min) under kok, så slipper du treffe dette og få det demontert.
  • Mål opp vann i GF uten mesketønnen montert. Men sett mesketønnen i GF når du skal varme opp til mesketemperatur.
  • Vil anbefale humleposer for å slippe alt for mye trub i bunnen etter kok. Husk en whirlpool for å både få sirkulert alt, fjernet trub fra filteret og samlet det meste i midten av GF før bruk av pumpen og motstrømskjøleren. Flere anbefalte å vente 15 min etter en whilrpool, så det meste har fått lagt seg i bunn.
  • Motstrømskjøleren skal desinfiseres ved å kjøre kokende vørter gjennom kjøleren, uten påkoblet kaldevann i maks 5 min.
  • Kjøp en meskespade som er lang nok. Standardspader av plast er gjerne ikke lang nok til å nå bunn av GF om du har et start kokevolum på 30L. Jeg kjøpte GF sin av metall. Alt for dyr inkl frakt, men fungerer.
  • Ikke bruk sterkt trykk på kaldevann gjennom motstrømskjøler, denne er mer effektiv enn man først tror. Juster "flow"en av vørter ved å bruke kranen (rød krane) på pumpetårnet. Vannet man kjører gjennom motstrømskjøleren blir varmt, og kan samles i eget kar og brukes til oppvask etterpå.
  • Merk deg at "reset" knappen på GF er montert under, og om du skulle ende opp med at varmeelementet slår seg av, kan det være en falsk alarm at den beskytter seg mot brenning i bunn (sikkerhetsfunksjon for å hindre tørrkok).
Kommer ikke på så mye mer i farten, men oppdaterer innlegget om jeg kommer hjem og finner noe gull verdt å nevne fra notatene fra første brygg :) Lykke til! Kos deg, ta deg tida og ikke stress.
 
Sist redigert:
Takker for mye bra tips! :)

Hvor får man tak i en slik whilrpool spade?

Må bare kjøre på og teste litt, første brygg blir Lervig sin Lucky Jack.
Har settet klart.
 
Takker for mye bra tips! :)

Hvor får man tak i en slik whilrpool spade?

Må bare kjøre på og teste litt, første brygg blir Lervig sin Lucky Jack.
Har settet klart.
Skulle tro en meskeåre som passer på en drill gjør samme nytten som en dedikert whirlpool paddle. Hvis du likevel trenger en meskeåre, finn en som passer på drillen og prøv det før du bruker penger på noe annet.
 
Angående den whirlpoolspaden: Det listes opp som en fordel ved den at den blander inn luft under kjølingen. Men etter hva jeg har lest, er ikke det ønskelig.
 
så alt snakket om å få luft i vørter til gjæring er ikke ønskelig? hvorfor selger bryggeland denne?


https://bryggeland.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/oksygensett-regulator-flaske-og-brusesten

eller misforsto jeg deg?

Det enkle svaret er HSA, Hot-Side Aeration. Sånn jeg ser det, er det liten grunn til å gjøre noe aktivt for å blande inn luft i den varme vørteren, sjøl om det ikke foreligger noen endelig dom om konsekvensene av det. Det du blander inn under kjølingen har dessuten neppe noen som helst gunstig effekt. Oksygen til gjæren må du få blandet inn etter at kjølingen er gjennomført. Men dét er selvfølgelig helt nødvendig:).
 
Er dette noe som kan brukes som whirpool stang?`
Pappa driver ganske stort med honning/bier så han har en slik sak som brukes i honningen.

IMG_4456.jpg


IMG_4455.jpg
 
Høres bra ut!

Skal sette sammen Grainfatheren i kveld, teste kok/ ''brygging'' med kun vann, så muligens første brygg til helgen!
Fått litt mer ''mot'' til å kjøre på nå. Må jo bare teste, og om de første bryggene blir noe halvveis så er det nesten foreventet.
 
Høres bra ut!

Skal sette sammen Grainfatheren i kveld, teste kok/ ''brygging'' med kun vann, så muligens første brygg til helgen!
Fått litt mer ''mot'' til å kjøre på nå. Må jo bare teste, og om de første bryggene blir noe halvveis så er det nesten foreventet.
Det er ikke fryktelig vanskelig. Putt korn i varmt vann, vent, løft opp korn, skyll. Resten kan du. :)
 
Og hvordan får man denne nederste delen på plass i meske korgen? Denne silikon ringen detter jo bare av hver eneste gang.
Har dynket den i vann og slikt men allikevel....
 
Gikk vist nå :)

Så da skal den være satt sammen og klar.

Er det greit om jeg kjører et test brygg uten ingredienser i morgen? Slik at jeg ser hvordan den fungerer + får testet kjøling og alt slik som det skal.
Skal brygge Lervig sin Lucky Jack som første brygg, så tenker jeg tester med oppskriften via telefonen også da i morgen og kjører hele løpet.
 
Tilbake
Topp