Grainfather Connect - Tips/råd til første brygg!

Jeg så for meg att med sånne fancy nye Automatic brygge maskiner kunne mann kjøpe ett allgrain kit, Åpne døra til der det automatiske bryggevindunderet sto, slenge posen in forran den med ett "Værsågo", for så å komme tilbake etter en 3-4uker og finne ferdig karbonert øl på flaske.
Her høres det ut for att det er mer montering og skruing enn det er brygging... vær gang! Høres ikke mye automatisk ut. Nei takker meg til NH kjelen min, når noe går galt med den så aner jeg ikke hva det er, men jeg vet det er jeg som er skyld i det! (har tukkla med alt)
 
Det er bare på de dyrere versjonene hvor det følger med en dverg som kommer ut av det lille rommet under kjelebunnen etter at du har gått igjen.

Men det går vel under "kjenn bryggeoppsettet ditt" + å finne ut av de kompromissene man må gjøre. Noe kan gjøres med vann, noe må gjøres med malt.
 
Det er bare på de dyrere versjonene hvor det følger med en dverg som kommer ut av det lille rommet under kjelebunnen etter at du har gått igjen.

Men det går vel under "kjenn bryggeoppsettet ditt" + å finne ut av de kompromissene man må gjøre. Noe kan gjøres med vann, noe må gjøres med malt.
Å glemme å mate han dvergen var min første bryggertabbe. :(

Idag gjorde jeg en endring på innmeskregimet mitt, og i motsetning til igår traff jeg estimert OG og volum spot on. Veldig fornøyd med å ha lært noe fram til jeg plotta inn tallene i bs bare for å oppdage at jeg traff akkurat samme effektivitet som igår, bare at i denne oppskrifta hadde jeg tatt høyde for det. Så da lærte jeg noe annet.
 
Å glemme å mate han dvergen var min første bryggertabbe. :(

Idag gjorde jeg en endring på innmeskregimet mitt, og i motsetning til igår traff jeg estimert OG og volum spot on. Veldig fornøyd med å ha lært noe fram til jeg plotta inn tallene i bs bare for å oppdage at jeg traff akkurat samme effektivitet som igår, bare at i denne oppskrifta hadde jeg tatt høyde for det. Så da lærte jeg noe annet.

Hvis du fikk lav OG så vet du hvor denne lille-personen får maten sin fra.

Det er jo sånn man lærer seg å treffe OG, justere :)
 
Da har jeg testet de forskjellige stegene, og må si det funger overraskende fint!
Tempen på vannet som kommer ut av kjøleren ligger på ca 18 grader.

Så da føler jeg meg klar til brygging MED malt og humle på Lørdag :D
 
Da har jeg testet de forskjellige stegene, og må si det funger overraskende fint!
Tempen på vannet som kommer ut av kjøleren ligger på ca 18 grader.

Så da føler jeg meg klar til brygging MED malt og humle på Lørdag :D
Jeg hadde 10°c ut av kjølaren min idag, overraskende bra til å være så liten
 
Jeg hadde 10°c ut av kjølaren min idag, overraskende bra til å være så liten
Min blei litt kald den også. Landa på rundt 12 grader i gjæringsfatet med nesten null trykk på vannet. Den tikker seg sakte men sikkert oppover nå. Satser på at gjæringa kommer igang i løpet av morgendagen.
 
Min blei litt kald den også. Landa på rundt 12 grader i gjæringsfatet med nesten null trykk på vannet. Den tikker seg sakte men sikkert oppover nå. Satser på at gjæringa kommer igang i løpet av morgendagen.
Jeg skulle ned på 6° da, så det ble greit.. tar de siste gradene i kjøleskapet
 
Driver og tester maskinen litt nå.

Virker gjør den, og driver med mesking nå :p

Men når man er ferdig med 60min mesken, og skal opp på 78grader mesken i 5min, skal man da bare justere opp tempen mens punpen går som den gjorde under mesken?
Så meske 5min når maskinen er på 78, så stoppe og skylle?
Du kan med fordel bare sette temperaturen opp til 98 grader slik at du er klar for kok når du er ferdig med skyllingen.
Lager du oppskriften i Grainfather sitt program, så gjør maskinen alt dette selv. Da varsler den også når humle skal tilsettes.
 
Du kan med fordel bare sette temperaturen opp til 98 grader slik at du er klar for kok når du er ferdig med skyllingen.
Lager du oppskriften i Grainfather sitt program, så gjør maskinen alt dette selv. Da varsler den også når humle skal tilsettes.

Godt tips!
Tok litt tid og få den opp til kok.

Denne appen/koble til med bluetooth fungerer ikke.
Får ikke logget inn på appen på telefonen.

Hvor får man slik korg til humlen?
Tror jeg bruker slik humlepose nå i starten.
 
Godt tips!
Tok litt tid og få den opp til kok.

Denne appen/koble til med bluetooth fungerer ikke.
Får ikke logget inn på appen på telefonen.

Hvor får man slik korg til humlen?
Tror jeg bruker slik humlepose nå i starten.
Merkelig at du ikke kommer inn på appen. Funker fint hos meg. Har du prøvd med andre telefoner/nettbrett?

https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/grainfather-og-tilbehor/grainfather-hop-spider/
Denne broker jeg. 800 micron er bra. Ikke bruk mindre.
 
Merkelig at du ikke kommer inn på appen. Funker fint hos meg. Har du prøvd med andre telefoner/nettbrett?

https://www.vestbrygg.no/produkt/bryggeutstyr/grainfather-og-tilbehor/grainfather-hop-spider/
Denne broker jeg. 800 micron er bra. Ikke bruk mindre.

Har kun telefonen og teste med (Android)
Men kan låne et nettbrett og teste med det.

Se der ja, den ser jo veldig ok ut og bruke.
Handlet nettopp noe fra Vestbrygg, kunne jeg jo slengt med denne også...
Får handle den på neste bestilling med ting.
 
Idag brukte jeg humlekurv. 100g i kurven, å siste humletilsetning på 75g gjekk rett i kokeren.. så vitt pumpa drar
 
Tilbake
Topp